מבוא

10 בצומת אור וצל בסדנא לא ניסיתי להציג את החומר בצורה "מאורגנת" . בכל פגישה קראנו קטע של "המרידיאן" וקטע של "אורות התחיה", לפי סדר 4 הפרקים . בסוף כל פגישה הקדשנו רבע שעה לכתיבה . הלכנו בשתי דרכים, שלעתים נראו לנו כנפגשות, או מתקרבות זו לזו . כן, יש משותף . גם למחשבתו של הרב יש ממד אוניברסאלי . עם כל האופטימיות שלו, הוא היה מודע עד מאוד לתהום הרובצת תחת העולם, שבה פאול אנצ'ל היה עתיד לשקוע . ואצל צלן יש ויש הרהורי תשובה . יש אפילו כמה שירים ציוניים . הרב חזה מקום לשירה "מתקדשת" בתרבות הישראלית המתחדשת, אבל לא ממש פירט את החזון הזה, ואילו המשורר העמיק להרהר במהותה ותפקידה של השירה . שמא אפשר לשבץ את הרהוריו לתוך מחשבתו של הרב קוק כחלק מן הפאזל ? בעזרת ה' נראה . "אורות התחיה" ו"המרידיאן" : שניהם נראים לי כעדויות להתמודדות . אפשר לטעון שלגבי "אורות התחיה" הרושם הזה הוא מקרי . הרי הרב עצמו לא חיבר את "אורות התחיה" ; את זה עשה בנו, הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, מתוך המחברות . ואילו צלן חיבר את "המרידיאן" ברצף אחד, תוך ריכוז עליון, ריכוז עד כאב . אך מותר להניח שהרב צבי יהודה, כנציגו של אביו, הרגיש...  אל הספר
הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים