השינויים האידיאולוגיים והפוליטיים בעמדות השומר הצעיר בגטו ורשה

רות בראודה ילקוט מורשת הצעיר לברית המועצות . אז התעורר בתנועה, בפולין, וגם בקיבוצים השומריים 1 הביטוי "מתיחת הקו" התייחס לעימות בארץ ישראל, פולמוס "מתיחת הקו" . הפנימי בתנועה, בין המזדהים עם דרכה של ברית המועצות, לבין השוללים אותה . מרדכי אורן ( Oren — אורנשטיין ) מגליציה, ואחרים, העלו על נס את הישגיה של רוסיה הסובייטית, הסתייגו מהסוציאל דמוקרטיה ומהאינטרנציונל השני, והזדהו עם התהליכים ההיסטוריים, כפי שהוסברו על ידי המטריאליזם הדיאלקטי של מרקס, ועל ידי ברית המועצות, מגשימת האידיאולוגיה הזאת . חברים אחרים בהנהגה הראשית הפולנית התנגדו לקו זה, וביקשו להסתייג מזיהויה של התנועה עם המרקסיזם המהפכני ועם ברית המועצות . בין מובילי הקו הזה בפולין היו יהודה גוטהלף ( Gotthelf ) , דוד רוזנבאום ( Rosenbaum — הנגבי ) , ואברהם רביצקי ( Ravitzki — בן שלום ) . פולמוס זה התנהל לאורך שנים, לבש ופשט צורה, אך בגטו ורשה התחוללה לראשונה תפנית קיצונית ביחסו של השומר הצעיר לברית המועצות . למקרא עשרות העמודים שנכתבו ופורסמו בעיתונות התנועה בהשראת התעמולה הסובייטית, מתעוררת השאלה : האומנם היה השומר הצעיר בבחינת ח...  אל הספר
מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'