ילקוט מורשת הדיון באשמה בכנסייה הפרוטסטנטית הגרמנית לאחר 1945 153 וורם התעלם כמובן מכך שגם שחלקים גדולים מהכנסיה הפרוטסטנטית תמכו בהיטלר, וכי עם הבחרו של היטלר לתפקיד הקנצלר בינואר 1933 הציגו אנשי כנסיה לא מעטים בדרשותיהם ובהטפותיהם לצאן מרעיתם את הפיהרר, כשליח האל 4 וורם לא חשב שעתה, עם סיום המלחמה, על שיגאל את העם הגרמני ממצוקותיו . גרמניה המובסת לפתוח בדיון ציבורי וגלוי על האחריות והאשמה של הכנסיה ושל העם הגרמני לגבי הנאציזם . במכתב שכתב לנוצרים בעולם בסוף ,1945 וורם מבקש במפורש להקטין את ייחודיות הנאציזם . הוא מתאר את העם הגרמני כקורבן פסיבי של נסיבות שהיו מעבר לשליטתו . וורם גם הדגיש את הסבל שסבלו הגרמנים במהלך המלחמה . על פי וורם, הנאצים עלו לשלטון בגלל הסכם ורסאי והמשבר הכלכלי . אנו מבקשים להזכירם שעמנו סבל אף הוא בשנים הנוראיות של ההפצצות 5 האוויריות חסרות הרחמים, שגרמו נזקים עצומים . . . לכל עם היעקובינים שלו, שבתנאים מסוימים מצליחים לעלות לשלטון . תנאים אלו נוצרו בגרמניה בגלל משא פיצויי המלחמה, והאבטלה ההמונית שהייתה כרוכה בכך לאחר מלחמת העולם הראשונה . . . את האמונה באלימות ...
אל הספר