ילקוט מורשת חזית העורף : היהודים בערי השדה בלוב 95 צו שפירסם מושל לוב רודולפו גרציאני ב – 28 ביוני, נכנס לתוקפו ב – 11 ביולי 1942 . הצו השווה את המצב החוקי בלוב לזה שבאיטליה . בעקבות זאת נערך מפקד והחלו בבדיקות רפואיות ורישום של גברים יהודים מגיל 18 עד 45 לשם גיוסם לעבודות כפייה . מרבית המגויסים היו מטריפולי, אך היו גם עשרות אנשים מח'ומס, מזליטן, מתרהונה ומצראתה, שנשלחו למחנה סידי עזאז הסמוך לח'ומס . בין המעטים שגויסו מתושבי זליטן, היו בעיקר מי שבקרו את המגויסים במחנה זה . בעת שהייתם של בני קהילת ח'ומס במחנה סיפקה הקהילה את מזונם וצורכיהם של מגויסיה . היו גם מיהודי מצראתה, שנלקחו לעבודה במחנות צבא סמוכים תמורת שכר זעום . יהודי תאג'ורה, מסלאתה, עמרוץ וזוארה עברו רישום ובדיקות רפואיות, 10 אך לא נשלחו לעבודות כפייה . נזקי מלחמה בערי השדה שתי עריה המרכזיות של לוב : טריפולי ובנגאזי, נפגעו קשות מהפצצות מהאוויר ומהים . רבים מתושביהן נמלטו לישובים קטנים ובטוחים יותר . לקראת סוף המלחמה, עם הגברת ההפצצות בכל הארץ, זרמו לטריפולי פליטים רבים מקירנייקה וכן יהודים שגורשו או שנמלטו מהישובים שהיו נתונ...
אל הספר