ילקוט מורשת הישוב היהודי בשלזיה התחתית 1945 - 1950 139 שרכשו בברית המועצות בתמרון הממונים עליהם . הם עקפו את הנחיותיהם ופנו דווקא לעסקים פרטיים כגון חנויות מכולת, חנויות חייטים ועוד . היו מי שהשתלבו בעבודה משרדית . גם כאשר הוקמו קואופרטיבים של חייטים או של סנדלרים, לא נעשה הדבר על דעת הוועד היהודי או בתיאום עמו . וכך, התנתקו רבים מבין החוזרים 43 מהקשר עם הממסד היהודי . שאלת המגורים הייתה בעיה בוערת . בניגוד להוראות שהוציא השר אוחאב באמצעות אגיט, תפסו החוזרים בתים שהיו בבעלות גרמנים, וגם כאשר בעליהם עדיין התגוררו בהם, לא היססו לגרשם . מעדות אישית מהעיירה זלוטורייה ) Złotoryja ) מדרום מערב ללגניצה עולה, כי נישול הגרמנים גרם "להרגשת סיפוק ולתחושת נקם אצל היהודים" . במסגרת מסע הנקמה, נדרשו הגרמנים לעתים קרובות לחזור ולענוד סרט לבן על זרועם ואף לקוד קידה עמוקה בפוגשם יהודי ברחוב . הגרמנים שולחו לתחנת הרכבת עם ציודם, צועדים בבקרים בטורים, מלווים באנשי מיליציה, גוררים בעגלות את שרידי רכושם . לא כל היהודים היו שותפים למסע הנקם . היו בהם גם כאלה שסייעו למגורשים הגרמנים שנאלצו לחזור לגרמניה ובעי...
אל הספר