ילקוט מורשת ריאיון עם ויטקה קובנר 329 וצריך לשמור על האנשים כדי שיוכלו לעלות לארץ אחרי המלחמה . בווילנה נראה היה שאין כל סיכוי שאקציה רודפת אקציה ואנשים נהרגים . כך עלו גם המחשבות הראשונות על איזושהי התקוממות . הרעיון על ה – . F . P . O התבשל במנזר, בין אבא, אריה וילנר וחייקה שהייתה מגיעה לשם . הם היו ההנהגה של ׳השומר הצעיר׳ . היו ויכוחים רבים . כשאבא הגיע עם הכרוז, בדצמבר ,1941 בשיחה שרוז‘קה סיפרה עליה בספרה, זה היה כבר בשלב סופי . הרעיון התבשל, אף אחד לא ניסח אותו, אבל כל אחד מחברי התנועה הרגיש שמוכרחה להיות איזו דרך, שמוכרחה להיות תגובה, אלא שאף אחד לא הגיע לניסוח הרעיון, שהתגשם למעשה, רעיון שבעקבותיו תבוא גם פעולה . הדרך להקמת ה – . F . P . O הייתה סוערת מאוד . אברהם — מה היו הצעדים, אחרי שהתקבלה ההחלטה ב׳השומר הצעיר׳ ? ויטקה — אספנו את כל האנשים שהיה לנו אמון בהם, חברי התנועה, ואבא הקריא את הכרוז . היו גם אנשים מהתנועות האחרות כי למעשה ה – . F . P . O כבר הוקם, אך עדיין לא היה ארגון בולט . יש גם בתנועות אחרות כאלו הטוענים שהם הטילו על אבא לכתוב את הכרוז, אבל זה נראה מאוד מגוחך שאפ...
אל הספר