מחנה מעבר סוסנוביץ, 1940-1939

ילקוט מורשת מחנה מעבר סוסנוביץ, 1939 - 1940 317 שומר חוק מציית לשומרי החוק . הלכתי למשטרה, שם נאמר לי ששומר ייקח אותי למרכז הגסטפו ואין לי מה לדאוג — עניין של יום – יומיים . כאשר השוטר מסר אותי לזקיף, חייל ס“ס במדים שחורים, זה ניסה למנוע את כניסתי בנימוק שאינני יהודי ואין לי מה לעשות כאן . העמדתי אותו על טעותו . בפנים נאלצנו לעמוד שעות עם הפנים אל הקיר בלי לזוז — תרגיל בשבילי ועינויים עבור המבוגרים . קראו לכל אחד לשיחה אצל פקיד הגסטפו ששאל : האם אתה מתכוון להגר ? אמרתי לו : כן, יש לי רישיון עלייה של ממשלת פלסטינה הבריטית, ואני מתכוון לעלות אחרי ראש השנה . לשיחה כביכול עניינית זו לא היה כל המשך . לבסוף לקחו אותנו אל בית הכלא הגדול בפראג, פנקרץ, והכניסו אותנו לאולם גדול שלא היה די גדול כדי לאפשר לנו לישון לילה שלם ונאלצנו להתחלק לשתי לקבוצות שהתחלפו בחצות הליל . מיד התגבשה בתוכנו חבורה של יוצאי תנועות הנוער הציוניות מכל “הצבעים“, מבית“ר ועד השומר הצעיר, חבורה מאוד מגובשת, למרות הדעות השונות של חבריה . חבורה שמשפיעה בכושר להחליט על ולארגן את חיי האסירים הרבה מעבר לכוחה המספרי . בערב יום ה...  אל הספר
מורשת - בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ'