מחלקת החינוך כבוררת: סכסוכים בבתי ספר בגליל בשנות העשרים של המאה ה־20

סכסוכים בבתי ספר בגליל בשנות העשרים של המאה ה- 20 | 133 כאמור, ב- 1920 עברו בתי הספר במושבות יק״א, היינו כל מושבות הגליל, לאחריותה של מחלקת החינוך . שינוי זה התרחש במקביל לשינוי שחל בהנהגת הזרמים בחינוך . החינוך הדתי היה באחריות המזרחי, זרם קטן בחינוך . אף שהיה כפוף למחלקת החינוך, נהנה זרם זה מאוטונומיה רבה . ביבנאל, כבמרבית המושבות, היו כמחצית ההורים דתיים ומחציתם חילונים . ואולם בגלל קוטנן לא ניתן היה להפעיל במושבות אלו שני בתי ספר . מחלקת החינוך נטתה להקים בתי ספר מעורבים חילוניים-דתיים ולהנהיג תוכנית לימודים המשלבת בין שני הזרמים . ואולם זרם המזרחי, שזיהה במצב זה של חידוש מנהלי פוטנציאל להרחבת השפעתו, ניהל מאבק אינטנסיבי כדי שבתי הספר במושבות אלו ישתייכו רק אליו . מאבק זה הוא שעמד ביסוד הסכסוך ביבנאל . לסכסוך היו שני שלבים . תחילתו באספה כללית שהתקיימה במושבה לקראת פתיחת בית הספר בשנת הלימודים תרפ״א ( 1920 – 1921 ) . אספה זו נערכה בחול המועד סוכות . את האיכרים הדתיים ייצג אלחנן אליוביץ ואת החילונים – חיים צימרמן, שכיהן גם כיו״ר התאחדות האיכרים בגליל התחתון . מחלקת החינוך שימשה כבור...  אל הספר
מכון מופ"ת