פרק שני מֵֵעֹֹמק לִִבֵֵּנוּ לְְךָ נִתְְפַַּלֵּלָה

37 "מנוחה ונחלה" הייתה אגודה להתיישבות שנוסדה בז' באדר התר"ן ( 1890 ) בוורשה שבפולין על ידי קבוצה של חובבי ציון . בראש האגודה עמדו אליהו זאב לוין אפשטיין וזאב גלוסקין, אשר היו נציגיה בארץ . החברה הוקמה במטרה להקים בארץ ישראל מושבה שלא תהיה תלויה בתמיכת הברון דה רוטשילד, מושבה עצמאית מבחינה כלכלית, פוליטית וחברתית . חברי האגודה קנו 10,600 דונם מהאדמות דרומית לראשון לציון מידי יהושע חנקין, שקנה אותה מידי אנטון רוק – סוחר ערבי נוצרי מיפו – והקים את המושבה רחובות יחד עם אבות הרעיון : אהרן אייזנברג ,יהושע חנקין, אברהם דונדיקוב ולוין אפשטיין . לאחר התבססות המושבה רחובות, עלו רוב חברי האגודה לארץ ישראל . שם האגודה נגזר מפסוק מספר דברים : "כְִּי לֹא בָאתֶם עַָד עָָתֶָּה אֶל הַמְְּנוּחָה וְאֶל הַנַַּחֲלָה אֲשֶֻׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ ( פרק י"ב, פסוק ט' ) . חבריה, רובם סוחרים ואנשי עסקים, נמנו עם השכבה החברתית-כלכלית של המעמד הבינוני . החברים הידועים בה היו ד"ר יהודה לייב מטמון-כהן ( שייסד מאוחר יותר את "הגימנסיה העברית הרצליה" ) הסופרים יהושע ברזילי ויהודה גור, העסקנים מנחם אוסישקין ומאיר די...  אל הספר
כתב ווב הוצאה לאור בע"מ