קראו בכותר - מדברים בעד עצמם : סינגור עצמי של לומדים עם לקויות למידה
70
   של ילדים אלו מלידתם ובמהלך השנים בגילים , 31 / 32 , 18 , 10 , 4 , 2 , 1 ומצאו  גורמי לחץ וסיכון שונים , אך גם גורמי הגנה  . ( 2001  Werner & Smith , 1982 , 1992 , )  מרבית חברי קבוצה זו , זולת תת-קבוצה של 22 עם לקויות למידה , עסקו  בבגרותם במקצועות שדרשו מיומנויות ספציפיות , והיו שבעי רצון מעצמם ,  מנישואיהם ומהמקצועות שלהם . גם בגיל 40 נמשכו המגמות החיוביות האלו ,  70 ° / 0-כש מהנשים 60 ° / 0-ו מהגברים בקבוצת המיקוד היו שבעי רצון ממקום  עבודתם , מחיי הנישואים שלהם ומתחושה של מסוגלות עצמית ומיטביות  פסיכולוגית . שני החוקרים האלו מסיקים שגדילה בתנאי סיכון לא בהכרח תוביל  לתוצאות שליליות בבגרות , ומדגישים את החשיבות של גורמים סביבתיים ,  ובעיקר תמיכה רגשית מן המשפחה או מאנשים משמעותיים אחרים בסביבה ,  כמו מורים ואנשי דת . ( Werner & Smith , 2001 )  תת קבוצה במחקר של וורנר וסמיט היא זו של 22 ילדים 14 ) בניס 8-ו בנות , (  שאובחנו בגיל 10 כבעלי לקויות למידה . אחוז גבוה מילדי תת קבוצה זו 64 % )  מהבנים 36 ° / 0-ו מהבנות ) גדלו בבתים עניים , 80 ° / 0-ל מהם היו היתקלויות  עם רשויות החוק בין הגילאים 10 , 18-ל 27 ° / 0-ול היו מגעים עם המשטרה ,  כשלמחציתם מגעים חוזרים שהובילו לבית המשפט ( בעקבות אירועים כמו  תאונות דרכים , פגיעה גופנית בזדון , פריצות , גניבות , הצתות , היעדרויות , בריחות  מהבית וציד לא חוקי . ( במבחנים שחברי תת-קבוצה זו עברו בגיל 18 התגלה שהם  מתקשים במיומנויות אקדמיות של קריאה , כתיבה , ידע כללי וכישורים חברתיים .  נוסף על כך , כהשוואה לקבוצת הביקורת , הראו הצעירים עם לקויות הלמידה  רמה גבוהה יותר של מיקום שליטה חיצוני .  ההידרדרות בהישגי תת-קבוצת הצעירים עם לקויות הלמידה נעצרה בבדיקות  שנערכו להם בגיל . 32 בגיל זה נמשך המעקב אחרי 18 מתוך 22 חברי הקבוצה  הראשונית של בעלי לקויות הלמידה 75 ° / 0 . מהם היו מועסקים , אם כי במקצועות  הצווארון הכחול , נישואיהם היו מוצלחים ( עם אחוז גירושין דומה לזה שבקבוצות  המחקר של האנשים ללא לקויות הלמידה , ( והם כולם היו שבעי רצון מעצמם ,  ממקומות העבודה שלהם ומנישואיהם . מה גרם לתפנית החיובית בחייהם של  אנשים רבים כל כך עם לקויות הלמידה בהשוואה להידרדרות שתועדה אצל  מרביתם כגיל ? 18  וורנר ( Werner , 1993 ) מציעה חמישה אשכולות של גורמי הגנה :  . 1 טמפרמנט נעים , המעורר תגובות חיוביות מן ההורים , מן החברים , מן המורים ומבני הזוג .
אנא המתן/י... הספר בטעינה