קראו בכותר - זהותנו היהודית
1
   הדיאלקטיקה של הזהות היהודית  שאלת מתיחה : האמנם קיימת זהות יהודית ?  די בידע והיכרות מצומצמים בהיסטוריה ובפסיכולוגיה כדי  לחוש כי מן הראוי הוא שחקר הזהות היהודית יתנהל בשיטותיהם  של הרטוריקנים הקדמונים . הללו , בבואם ללבן נושא , נהגו להקדים  שאלה שנועדה להצדיק את עצם בחינת הנושא n-nniVnn an sit .  שאלו . האמנם קיים הנושאי ... באשר לנושא העומד בפנינו , הן  ההיסטוריה והן הפסיכולוגיה מתאחדות וכופות עלינו להציג  שאלה מקדימה זו.- האמנם קיימת זהות יהודית ? האם קיים אדם  יהודי ? הניתן לדבר על אדם יהודי ? האם זה נמצא בכלל ?  בתרבותנו הכללית ישנם אלף ואחד גורמים המובילים אותנו  להשיב לכך בשלילה ] בוסואט ( Bossuet ) ופסקאל ( Pascal ) אשר  היפרו את ההומאניזם הצרפתי , מתייחסים ליהודים כאל מי  שאינם קיימים , כאל מי שכבר אינו קיים , מישהו שנעלם תוך כדי  הופעת הנצרות . במקומות רבים באירופה , לאו דווקא מעבר להררי  החושך , בצרפת עצמה , היהודי מזוהה עם שד , שטן ; וכאשר  מסכימים כי היהודי הינו יצור ממשי , שאיננו מיתוס , תיכף הופכים  מונח זה על פניו , היהודי הופך מיד למלווה ברבית חמדן ואכזרי :  בדרך זו הוא מצטייר לא רק בברוקהאוס ( Brockhaus ) אלא גם  במילונים של ליטרה ( Littre ) ולארוס ( Larousse ) במאה התשע  עשרה ובמאה העשרים .  מה שנובע ממידע היסטורי מוכח גם בהתנסות הפסיכולוגית ; יהודים רבים טוענים כי התואר ״יהודי״ מיותר , אינו מעלה או
   מוריד מאומה בהוויתם האנושית וכי הם בני אדם בדיוק כמו  הזולת וכך גם ראוי להתייחס אליהם !  מכך משתמע כי הכוונה לבחון את מושג האדם היהודי , על פי  הנחיות ההיסטוריה והפסיכולוגיה , תוביל אותנו , במקרה הטוב ,  לדיון באדם גרידא או במיתוס , ובמקרה הרע — בשיילוק .  אף על פי כן , ההיסטוריה והפסיכולוגיה וכל מקור מידע אפשרי  ומעל לכל התנסותנו אנו , מורים לנו כי האדם היהודי אינו מיתוס  כי אם יצור בשר ודם , וכי האדם היהודי אינו סתם אדם אלא שיש  בו משהו המסבך את מצבו האנושי .  זהירות : תחושות מסולפות , מפתחות מזוייפים  יהדות ללא יהודים  לנוכח מורכבותה של הזהות היהודית , קיימת נטייה לתור אחר  הגדרות מצמצמות במטרה להפחית את הקשיים . אזהרה ראשונה :  יש להשתמט ממלכודת האמונה בעובדה שאכן ניתן למצוא מפתח  שבאמצעותו נחדור אמנם לתוך היהדות , אך זו תהא יהדות שכלית  ואידיאולוגית מובהקת , יהדות ללא יהודים .  שויישי הטעות בגישה זו אינם רק בפיצול שבין המופשט לממשי ,  הכלל ליחיד , האידיאולוגיה למושאיה . פיצול זה מסל פ את הכרתנו  גנו בתחומים אחרים שאינם מועלים בספר .  ספר זה מתייחד בכך שאינו מזמין את הקורא לעסוק בעצם אלא  בנושא . היהדות הינה כמובן דת ותואר זה כולל גם תורה . לתורה זו  מאפיין הנובע מקהילת בני אדם , היהודים , שהם נושאיה  ומגשימיה בעת ובעונה אחת ; בידיהם נמצאים המפתחות  המקוריים , הנסתרים , הפנימיים , אותם מפתחות שמתבררים כבלתי יעילים בשימוש למנעול שרק מטעמי נוחות מכונה דת .
אנא המתן/י... הספר בטעינה