קראו בכותר - חינוך לחשיבה : חינוך קוגניטיבי לשליטה על התודעה
C1

חינוך לחשיבה חינוך קוגניטיבי לשליטה התודעה ... 0

תוכן העניינים ... 3

הקדמה ... 13

חלק ראשון: עקרונות מנחים לחינוך קוגניטיבי ... 21

פרק 1: גישות ומודלים ... 25

משמעויות לחינוך קוגניטיבי: ... 27

המוח והתודעה פועלים כשלם ... 28

מודלים מורכבים להבנת התודעה ... 29

סבירות והסתברות ... 30

יחסים של כאוס ... 32

פרק 2: על המייחד לומדים ומלמדים ... 34

האדם רציונלי מטבעו: חוכמת הלב וחוכמת השכל ... 37

האדם הוא מערכת לומדת ללא הפסקה ... 39

פוטנציאלים של למידה (רכישה והעברה) במקום משכל ... 40

סיכום ... 44

חלק שני: מאפייני הבוגר הרצוי בחינוך קוגניטיבי ... 47

פרק 3: לומד ומלמד עצמאיים ... 52

הלמידה ומרכיביה ... 53

פרק 4: לומד ומלמד המפעילים את הנעתם ... 56

רעיונות ומסקנות על הנעה מתיאוריות שאינן קוגניטיביות ... 58

הדחף או האינסטינקט לסקרנות ... 59

חיזוקים ועונשים ... 60

סולם צרכים ... 61

רעיונות ומסקנות מגישה קוגניטיבית־חברתית ... 62

עמדות ואמונות כלפי העצמי: ערך העצמי, תפיסת מסוגלות ומוקד שליטה ... 63

ערך העצמי ... 64

מסוגלות עצמית ... 66

מוקד שליטה ... 67

ייחוסים סיבתיים כבסיס לבניית העמדות כלפי העצמי ... 69

שילוב בין הנעה פנימית להנעה חיצונית ... 70

ריכוז ומאמץ ... 72

קשרים בין העמדות כלפי העצמי, הנעה פנימית וחיצונית, ריכוז ומאמץ ... 74

הצלחות וכישלונות כמחברים בין המושגים ... 75

יחס מעגלי בין רכיבי ההנעה לבין הצלחה וכישלון ... 79

סיכום ... 80

פרק 5: לומד ומלמד השולטים בשפה, במידע ובתקשורת ... 83

לומד ומלמד המשלבים בין שפות שונות ... 86

שפת התמונות ... 88

שילוב של שפות: כוח המטפורה והאנלוגיה ... 90

לומד ומלמד המשתמשים בשפה הקוגניטיבית ... 92

לומד ומלמד השולטים היטב במידע ... 93

מידע אינו ניטרלי אלא יחסי ותלוי הקשר ... 94

לומד ומלמד המאתרים, מקבצים ומארגנים מידע ... 96

לומד ומלמד בעלי אוריינות גבוהה ... 97

לומד ומלמד המנהלים היטב תקשורת בין־אישית ... 99

רמה ראשונה: הישענות על היסוד הערכי המנחה את התקשורת הבין־אישית ... 100

רמה שנייה: הישענות על היסוד הפסיכולוגי בתקשורת בין־אישית ... 101

רמה שלישית: שימוש יעיל בעקרונות המעשיים של התקשורת הבין־ אישית ... 102

סיכום ... 108

פרק 6: לומד ומלמד בעלי מורכבות קוגניטיבית גבוהה ... 110

מיון, סיווג וארגון מספר רב של ממדים ... 111

אפיונים והגדרות (פירושים) למצבים מורכבים ... 112

ידע על תהליכים ואסטרטגיות ... 113

הסבר המציאות לפי חוקים מורכבים ... 114

קבלת החלטות ופתרון בעיות מורכבות ... 115

פרק 7: לומד ומלמד בעלי מומחיות להעברה בלמידה ... 116

תהליך העברה מתוך מערכת העיבוד של המעביר עצמו ... 118

העברה בזיכרון עבודה כתהליך פעיל ... 121

אפיוני הליבה של העברה ... 123

רכיבי ההגדרה למושג "העברה" ... 124

נקודת מבטו של המעביר: א) סכמת מקור, ב) מרחב ההעברה ... 126

מעביר מומחה ... 128

פרק 8: לומד ומלמד רפלקסיביים ... 130

רכיבי הרמ"ק (רפלקציה ומטה־קוגניציה) ... 131

עין הצופה פנימה ... 132

הידע על העצמי ובתוכו הידע על התודעה ... 133

ניהול העצמי ובתוכו ניהול התודעה: מטרות, תכנון, ניטור, שליטה ומשוב ... 134

הנמקת תהליך הרמ"ק ... 135

אינטגרציה של מרכיבי הרמ"ק ... 136

סיכוני השימוש ברמ"ק ... 137

כלים להערכה ומדידת רמ"ק: תוכן ומבנה ... 139

פרק 9: לומד ומלמד המבצעים מחקרים ... 141

הלומד העצמאי כחוקר ... 142

פרק 10: לומד ומלמד הפועלים בשיתוף ובקבוצה ... 143

יתרונות הלמידה השיתופית ... 146

בנייה של ידע והבנה ... 147

שיפור היחסים החברתיים והעלאת ערך העצמי של הפרט ... 148

מיומנויות חברתיות (אינטליגנציה חברתית) ... 149

המלמד כמתווך ... 152

היכן היצירתיות? ... 154

יצירתיות והומור ... 156

חלק שלישי: תכנון הלימודים הקוגניטיביים ... 159

מבוא ... 161

עקרונות שיש להעתיק מהתעשיות המצליחות ... 163

יישום העקרונות לתכנון לימודים קוגניטיביים ... 164

פרק 11: תכנון המטרות (מה ללמד) ... 166

הסבר המושגים במטרה ... 167

הנמקת המטרות ... 168

הנמקה מנקודת מבטה של החברה ... 169

תיאור המטרה במונחי תוצר ... 170

צורת האחזור (הבנה, היכר או היזכרות) ... 171

מידת האוטומציה (מומחיות) בביצוע המטרה ... 173

טווח העברה של המטרה ... 177

ארגון התוצר (מפת מטרות) ... 178

שילוב בין מטרות קוגניטיביות לבין מטרות אחרות ... 179

פרק 12: תכנון הדרכים להשגת המטרות (איך ללמד) ... 183

מעגל הלמידה וההוראה ... 185

ניהול זמן ומשאבים: חלוקה אופטימלית וריאלית של הזמן ... 188

הערכת זמן לביצוע משימות ... 189

חלוקת זמן במרוכז או במפוזר ... 190

היחידה השלמה הקטנה ביותר ... 191

עומס רב של מטלות ואופן הצגתן משפיעים על ניהול הזמן ... 192

ללמד לפי הספק ולא לפי זמן ... 194

השקעת רוב הזמן במעט מטרות ולא כיסוי שטחי של הרבה מטרות ... 195

פעלתנות ... 196

דגש על תהליכים מנומקים כמטרות ... 197

אסטרטגיה לבניית אסטרטגיות (לפי תרשים) ... 198

כיצד ללמד אסטרטגיה ... 201

דרישה להנמקה והפקת כללים ... 202

חקר וגילוי ... 204

למידה משמעותית ... 206

פעילויות הלומד והמלמד ... 209

דיון ... 212

ניהול דיון ... 214

תרגול ... 217

למידה על־ידי צפייה כאשר המלמד מדגים ... 219

פתרון של משימות או מתן תשובות לשאלות ... 220

משפט מבוים ומשחק תפקידים ... 221

סיורים וטיולים ... 222

צורות ארגון שונות של מסגרות הלמידה ... 224

קבוצות ... 225

עמיתים ... 226

למידה יחידנית ... 227

עקרונות בבחירת משימות ... 228

משימות באזורי האתגר וההצלחה ... 229

משימות רב־תחומיות התואמות למציאות (רלוונטיות) ... 230

משימות שיש בהן תהליכים ... 231

רכיבי ההטרוגניות ... 232

צירי קושי וסולם למידה ... 233

אינטגרציה של הרכיבים - מפת הוראה מנומקת ... 234

חלק רביעי: ביצוע התכנון ... 237

פרק 13: עקרונות לניהול הלמידה שאינם נכתבים בתוכנית־הלימודים ... 241

חתירה למבניות לאורך כל התהליך ... 242

חיבור בין התוכנית לבין הלומד ... 243

מודעות ושפה ... 244

תיעוד תהליכים של המלמד ופיקוח על תיעוד הלומדים ... 245

שאלות המלמד בניהול השיעור ... 246

שיעורי־בית ... 248

פרק 14: עקרונות בניהול הלמידה במצבים לא חזויים ... 250

יצירת קשר הגיוני בין מטרות הפעילות לבין בעיות משמעת ... 252

הדגשת תהליכים קוגניטיביים ... 253

תמיכה רגשית ותגובה מהירה ... 254

שיתוף הלומדים בהגדרת בעיות, בחיפוש פתרונות עבורן ובאחריות לביצוע ... 255

אקלים קבוצת הלומדים או אקלים כיתה ... 256

חלק חמישי: משוב והפקת לקחים ... 259

פרק 15: עקרונות המשוב ... 263

הבהרת מושגים: משוב, מסקנות, לקחים, הערכה ... 265

משוב חיצוני לעומת פנימי ... 267

משוב בחינוך קוגניטיבי - לומדים ומורים כמערכת ... 268

פרק 16: מבחנים כמשוב וכחלק מתהליך למידה ... 270

תקפות ... 271

מהימנות ... 272

רגישות ... 273

משוב ולא ציונים ... 275

משוב מוביל למיקוד שליטה פנימי ... 276

חלק שישי: הכשרת מורים לחינוך קוגניטיבי ... 279

פרק 17: מטרות להכשרת מורים לחינוך קוגניטיבי ... 283

מומחים לקוגניציה בעלי מורכבות קוגניטיבית ... 284

שקיפות המורה בתהליכים העוברים עליו ... 285

מלמד בעל משנה חינוכית ערכית ... 286

חוקר ... 287

פרק 18: איך ללמד את פרח ההוראה ... 289

חובות והערכת קורסים בהתאם למטרות ולהנמקתן ... 291

חלק שביעי: מבט לעתיד ... 293

פרק 19: בית־הספר הקוגניטיבי: עקרונות לשינוי ואפיונים ... 297

המתכון הבטוח לכישלון בהכנסת שינוי ... 299

אפיוני בית־הספר הקוגניטיבי ... 300

מסת זמן קריטית למטרות בכיתות קטנות ... 301

שיתוף בין כל המעורבים בלמידה והוראה ... 302

שיתוף הורים ... 303

קהילה לומדת וסביבת למידה הדורשת למידה עצמאית ... 307

פרק 20: חינוך קוגניטיבי כתומך ברגשות ובערכים ... 310

הגדלת החוסן הנפשי ועמידה בפני מצבי לחץ ... 311

גיבוש זהות אישית עם ערך עצמי גבוה ... 313

פיתוח האינטליגנציה הרגשית ... 314

חינוך קוגניטיבי כתומך בחינוך לערכים ... 315

חינוך קוגניטיבי עשוי לשפר מערכת ערכים אבל אינו מבטיח אותה ... 316

חלק שמיני: מסקנות וסיכום ... 319

פרק 21: מסקנות מעשיות לחינוך קוגניטיבי ... 322

מבחנים ... 323

מניעת אימפולסיביות ... 324

חופש, משמעת וגבולות ... 325

שיעורי־בית ... 326

פרק 22: סיכום ... 329

לומד עצמאי אחראי ... 331

מקורות ... 333

נספח 1: מילון למונחי שפת התודעה (קוגניציה) ... 357

נספח 2: מפת מטרות ומפת הוראה בתחום ניהול הזיכרון ... 368

מפתח מושגים ... 373

אנא המתן/י... הספר בטעינה