C1
חינוך לחשיבה חינוך קוגניטיבי לשליטה התודעה ... 0
תוכן העניינים ... 3
הקדמה ... 13
חלק ראשון: עקרונות מנחים לחינוך קוגניטיבי ... 21
פרק 1: גישות ומודלים ... 25
משמעויות לחינוך קוגניטיבי: ... 27
המוח והתודעה פועלים כשלם ... 28
מודלים מורכבים להבנת התודעה ... 29
סבירות והסתברות ... 30
יחסים של כאוס ... 32
פרק 2: על המייחד לומדים ומלמדים ... 34
האדם רציונלי מטבעו: חוכמת הלב וחוכמת השכל ... 37
האדם הוא מערכת לומדת ללא הפסקה ... 39
פוטנציאלים של למידה (רכישה והעברה) במקום משכל ... 40
סיכום ... 44
חלק שני: מאפייני הבוגר הרצוי בחינוך קוגניטיבי ... 47
פרק 3: לומד ומלמד עצמאיים ... 52
הלמידה ומרכיביה ... 53
פרק 4: לומד ומלמד המפעילים את הנעתם ... 56
רעיונות ומסקנות על הנעה מתיאוריות שאינן קוגניטיביות ... 58
הדחף או האינסטינקט לסקרנות ... 59
חיזוקים ועונשים ... 60
סולם צרכים ... 61
רעיונות ומסקנות מגישה קוגניטיבית־חברתית ... 62
עמדות ואמונות כלפי העצמי: ערך העצמי, תפיסת מסוגלות ומוקד שליטה ... 63
ערך העצמי ... 64
מסוגלות עצמית ... 66
מוקד שליטה ... 67
ייחוסים סיבתיים כבסיס לבניית העמדות כלפי העצמי ... 69
שילוב בין הנעה פנימית להנעה חיצונית ... 70
ריכוז ומאמץ ... 72
קשרים בין העמדות כלפי העצמי, הנעה פנימית וחיצונית, ריכוז ומאמץ ... 74
הצלחות וכישלונות כמחברים בין המושגים ... 75
יחס מעגלי בין רכיבי ההנעה לבין הצלחה וכישלון ... 79
סיכום ... 80
פרק 5: לומד ומלמד השולטים בשפה, במידע ובתקשורת ... 83
לומד ומלמד המשלבים בין שפות שונות ... 86
שפת התמונות ... 88
שילוב של שפות: כוח המטפורה והאנלוגיה ... 90
לומד ומלמד המשתמשים בשפה הקוגניטיבית ... 92
לומד ומלמד השולטים היטב במידע ... 93
מידע אינו ניטרלי אלא יחסי ותלוי הקשר ... 94
לומד ומלמד המאתרים, מקבצים ומארגנים מידע ... 96
לומד ומלמד בעלי אוריינות גבוהה ... 97
לומד ומלמד המנהלים היטב תקשורת בין־אישית ... 99
רמה ראשונה: הישענות על היסוד הערכי המנחה את התקשורת הבין־אישית ... 100
רמה שנייה: הישענות על היסוד הפסיכולוגי בתקשורת בין־אישית ... 101
רמה שלישית: שימוש יעיל בעקרונות המעשיים של התקשורת הבין־ אישית ... 102
סיכום ... 108
פרק 6: לומד ומלמד בעלי מורכבות קוגניטיבית גבוהה ... 110
מיון, סיווג וארגון מספר רב של ממדים ... 111
אפיונים והגדרות (פירושים) למצבים מורכבים ... 112
ידע על תהליכים ואסטרטגיות ... 113
הסבר המציאות לפי חוקים מורכבים ... 114
קבלת החלטות ופתרון בעיות מורכבות ... 115
פרק 7: לומד ומלמד בעלי מומחיות להעברה בלמידה ... 116
תהליך העברה מתוך מערכת העיבוד של המעביר עצמו ... 118
העברה בזיכרון עבודה כתהליך פעיל ... 121
אפיוני הליבה של העברה ... 123
רכיבי ההגדרה למושג "העברה" ... 124
נקודת מבטו של המעביר: א) סכמת מקור, ב) מרחב ההעברה ... 126
מעביר מומחה ... 128
פרק 8: לומד ומלמד רפלקסיביים ... 130
רכיבי הרמ"ק (רפלקציה ומטה־קוגניציה) ... 131
עין הצופה פנימה ... 132
הידע על העצמי ובתוכו הידע על התודעה ... 133
ניהול העצמי ובתוכו ניהול התודעה: מטרות, תכנון, ניטור, שליטה ומשוב ... 134
הנמקת תהליך הרמ"ק ... 135
אינטגרציה של מרכיבי הרמ"ק ... 136
סיכוני השימוש ברמ"ק ... 137
כלים להערכה ומדידת רמ"ק: תוכן ומבנה ... 139
פרק 9: לומד ומלמד המבצעים מחקרים ... 141
הלומד העצמאי כחוקר ... 142
פרק 10: לומד ומלמד הפועלים בשיתוף ובקבוצה ... 143
יתרונות הלמידה השיתופית ... 146
בנייה של ידע והבנה ... 147
שיפור היחסים החברתיים והעלאת ערך העצמי של הפרט ... 148
מיומנויות חברתיות (אינטליגנציה חברתית) ... 149
המלמד כמתווך ... 152
היכן היצירתיות? ... 154
יצירתיות והומור ... 156
חלק שלישי: תכנון הלימודים הקוגניטיביים ... 159
מבוא ... 161
עקרונות שיש להעתיק מהתעשיות המצליחות ... 163
יישום העקרונות לתכנון לימודים קוגניטיביים ... 164
פרק 11: תכנון המטרות (מה ללמד) ... 166
הסבר המושגים במטרה ... 167
הנמקת המטרות ... 168
הנמקה מנקודת מבטה של החברה ... 169
תיאור המטרה במונחי תוצר ... 170
צורת האחזור (הבנה, היכר או היזכרות) ... 171
מידת האוטומציה (מומחיות) בביצוע המטרה ... 173
טווח העברה של המטרה ... 177
ארגון התוצר (מפת מטרות) ... 178
שילוב בין מטרות קוגניטיביות לבין מטרות אחרות ... 179
פרק 12: תכנון הדרכים להשגת המטרות (איך ללמד) ... 183
מעגל הלמידה וההוראה ... 185
ניהול זמן ומשאבים: חלוקה אופטימלית וריאלית של הזמן ... 188
הערכת זמן לביצוע משימות ... 189
חלוקת זמן במרוכז או במפוזר ... 190
היחידה השלמה הקטנה ביותר ... 191
עומס רב של מטלות ואופן הצגתן משפיעים על ניהול הזמן ... 192
ללמד לפי הספק ולא לפי זמן ... 194
השקעת רוב הזמן במעט מטרות ולא כיסוי שטחי של הרבה מטרות ... 195
פעלתנות ... 196
דגש על תהליכים מנומקים כמטרות ... 197
אסטרטגיה לבניית אסטרטגיות (לפי תרשים) ... 198
כיצד ללמד אסטרטגיה ... 201
דרישה להנמקה והפקת כללים ... 202
חקר וגילוי ... 204
למידה משמעותית ... 206
פעילויות הלומד והמלמד ... 209
דיון ... 212
ניהול דיון ... 214
תרגול ... 217
למידה על־ידי צפייה כאשר המלמד מדגים ... 219
פתרון של משימות או מתן תשובות לשאלות ... 220
משפט מבוים ומשחק תפקידים ... 221
סיורים וטיולים ... 222
צורות ארגון שונות של מסגרות הלמידה ... 224
קבוצות ... 225
עמיתים ... 226
למידה יחידנית ... 227
עקרונות בבחירת משימות ... 228
משימות באזורי האתגר וההצלחה ... 229
משימות רב־תחומיות התואמות למציאות (רלוונטיות) ... 230
משימות שיש בהן תהליכים ... 231
רכיבי ההטרוגניות ... 232
צירי קושי וסולם למידה ... 233
אינטגרציה של הרכיבים - מפת הוראה מנומקת ... 234
חלק רביעי: ביצוע התכנון ... 237
פרק 13: עקרונות לניהול הלמידה שאינם נכתבים בתוכנית־הלימודים ... 241
חתירה למבניות לאורך כל התהליך ... 242
חיבור בין התוכנית לבין הלומד ... 243
מודעות ושפה ... 244
תיעוד תהליכים של המלמד ופיקוח על תיעוד הלומדים ... 245
שאלות המלמד בניהול השיעור ... 246
שיעורי־בית ... 248
פרק 14: עקרונות בניהול הלמידה במצבים לא חזויים ... 250
יצירת קשר הגיוני בין מטרות הפעילות לבין בעיות משמעת ... 252
הדגשת תהליכים קוגניטיביים ... 253
תמיכה רגשית ותגובה מהירה ... 254
שיתוף הלומדים בהגדרת בעיות, בחיפוש פתרונות עבורן ובאחריות לביצוע ... 255
אקלים קבוצת הלומדים או אקלים כיתה ... 256
חלק חמישי: משוב והפקת לקחים ... 259
פרק 15: עקרונות המשוב ... 263
הבהרת מושגים: משוב, מסקנות, לקחים, הערכה ... 265
משוב חיצוני לעומת פנימי ... 267
משוב בחינוך קוגניטיבי - לומדים ומורים כמערכת ... 268
פרק 16: מבחנים כמשוב וכחלק מתהליך למידה ... 270
תקפות ... 271
מהימנות ... 272
רגישות ... 273
משוב ולא ציונים ... 275
משוב מוביל למיקוד שליטה פנימי ... 276
חלק שישי: הכשרת מורים לחינוך קוגניטיבי ... 279
פרק 17: מטרות להכשרת מורים לחינוך קוגניטיבי ... 283
מומחים לקוגניציה בעלי מורכבות קוגניטיבית ... 284
שקיפות המורה בתהליכים העוברים עליו ... 285
מלמד בעל משנה חינוכית ערכית ... 286
חוקר ... 287
פרק 18: איך ללמד את פרח ההוראה ... 289
חובות והערכת קורסים בהתאם למטרות ולהנמקתן ... 291
חלק שביעי: מבט לעתיד ... 293
פרק 19: בית־הספר הקוגניטיבי: עקרונות לשינוי ואפיונים ... 297
המתכון הבטוח לכישלון בהכנסת שינוי ... 299
אפיוני בית־הספר הקוגניטיבי ... 300
מסת זמן קריטית למטרות בכיתות קטנות ... 301
שיתוף בין כל המעורבים בלמידה והוראה ... 302
שיתוף הורים ... 303
קהילה לומדת וסביבת למידה הדורשת למידה עצמאית ... 307
פרק 20: חינוך קוגניטיבי כתומך ברגשות ובערכים ... 310
הגדלת החוסן הנפשי ועמידה בפני מצבי לחץ ... 311
גיבוש זהות אישית עם ערך עצמי גבוה ... 313
פיתוח האינטליגנציה הרגשית ... 314
חינוך קוגניטיבי כתומך בחינוך לערכים ... 315
חינוך קוגניטיבי עשוי לשפר מערכת ערכים אבל אינו מבטיח אותה ... 316
חלק שמיני: מסקנות וסיכום ... 319
פרק 21: מסקנות מעשיות לחינוך קוגניטיבי ... 322
מבחנים ... 323
מניעת אימפולסיביות ... 324
חופש, משמעת וגבולות ... 325
שיעורי־בית ... 326
פרק 22: סיכום ... 329
לומד עצמאי אחראי ... 331
מקורות ... 333
נספח 1: מילון למונחי שפת התודעה (קוגניציה) ... 357
נספח 2: מפת מטרות ומפת הוראה בתחום ניהול הזיכרון ... 368
מפתח מושגים ... 373
חזרה לאתר
כניסת רשומים
אנא המתן/י... הספר בטעינה