קראו בכותר - החברה הישראלית בתקופת המלוכה: מבט ארכאולוגי
ז
   פתח דבר  לזכר סבי  יוסף צבי ולרשטיינר  אוהב הארץ והספר  בעיני מרבית הארכאולוגים בעולם נחשב חקר החברה הקדומה לנושא המחקר המרכזי  של הארכאולוגיה . נושאים כמו ארגון פוליטי , ריבוד חברתי , ארגון קהילתי ומבנה  משפחתי מהווים שאלות מרכזיות במחקר הארכאולוגי בעולם , וחוקרים מתעניינים  במחקרים בתחומים אלו גם אם אין הם קשורים למקרי המבחן בהם הם מתמחים .  אולם שאלות מחקר אלו רחוקות מהנושאים שמרבית הארכאולוגים בישראל עוסקים  בהם . בארכאולוגיה של ארץ ושל רוב האזורים השכנים התפתח המחקר  הארכאולוגי כ'מדע עזר' לחקר המקורות הכתובים : חוקרי הארכאולוגיה הראשונים  בארץ עשו זאת בדרך כלל משום שרצו לאייר ולהבין את המקורות הכתובים ,  ובעיקר את התנ״ך ; לפיכך התמקדה הארכאולוגיה של ארץ בשאלות של  היסטוריה פוליטית ומדינית . יתרה מזו , גם כאשר פסק המחקר הארכאולוגי לנסות  ל״הוכיח״ את אמתות הטקסטים ועבר לגישה ביקורתית יותר המשיכו השאלות  שעמדו על סדר היום של המחקר לנבוע מן הטקסטים . כך למשל מתנהלים בעשור  האחרון ויכוחים ערים אודות תולדותיה או עצם קיומה של הממלכה המאוחדת ;  עצם שאלת המחקר נובעת מן המקורות הכתובים ולא מן הממצא הארכאולוגי ,  ללא הבדל בין עמדות החוקרים לגביה . בשל כך הלך הפער בין הארכאולוגיה של  אדץ-ישדאל ל'ארכאולוגיות' אחרות והעמיק , וארכאולוגים העובדים בארץ  ( להוציא ארכאולוגים של התקופה הפרה ) אף ממעטים לפרסם בכתבי עת  ארכאולוגיים כלליים .  ראוי להדגיש כי ארץ , שנעשו בה מאות חפירות יזומות , אלפי חפירות  הצלה וסקרים יסודיים בהיקף חסר תקדים , היא מן הסתם האזור שנחקר , מבחינה  ארכאולוגית , באופן p ! m בהרבה מאזורים אחרים בעולם . לפיכך עשויה הארכאולוגיה  של ארץ לתרום תרומה רבה ביותר לשאלות הטורדות את מנוחתם של  ארכאולוגים באזורים אחרים , שכן במקרים רבים מתבססים המחקרים השונים על בסיס נתונים דל מזה המצוי בידינו כיום . עם זאת , המידע הנרחב המצוי בידינו
   לא נוצל כמעט לסיוע לשאלות בעלות זיקה אנתרופולוגית , וזוהי החמצה ניכרת .  לשון אחר : בסיס הנתונים הארכאולוגי בישראל , שהוא אולי העשיר ביותר בעולם ,  אינו מנוצל לדיון בשאלות המעניינות את מרבית הארכאולוגים בעולם , וזהו מצב  פרדוקסלי .  הספר שלפנינו מהווה ניסיון חריג במקצת להשתמש במידע הארכאולוגי העשיר  שבידינו כיום כדי ללמוד על מבנה החברה בארץ בתקופת המלוכה , היא  תקופת הברזל ב . אמנם חקר החברה הישראלית בתקופה האמורה , שחלקים ניכרים  במקרא עוסקים בה , משכה חוקרים רבים , אך רובם חוקרי מקרא והיסטוריונים ;  הם התבססו בעיקר על התנ״ך לשחזור פניה של החברה הישראלית , ובממצאים  הארכאולוגיים הם השתמשו כדי להאיר , לכל היותר , את המסקנות העולות מן  הטקסטים המקראיים . לאחר מאה ויותר שנות מחקר ארכאולוגי של הארץ , ניתן  לומר כי גישה זו מיצתה את עצמה f קשה מאוד לחדש מתוך חקר המקורות הכתובים  עצמם , ונראה כי למחקר המתבסס על הממצא הארכאולוגי יש פוטנציאל חדשני רב  יותר , ולכן מחקר זה שונה ממרבית קודמיו . בספר זה , שלא כמקובל , שימשו בדרך  כלל הממצאים הארכאולוגיים מסגרת לדיונים — ואילו המקורות הכתובים לרוב  רק סייעו להשלמה ולהארה . עלי להדגיש כי אינני טוען שלימוד המקורות הכתובים  חסר ערך , שהרי מחקר העוסק בתקופה היסטורית ומתעלם מן המקורות הכתובים  אינו מחקר של ממש ; אולם ראוי להפוך את התהליך האינטלקטואלי שאנו עוסקים  בו : להתחיל את המחקר בשאלות אלו תוך התבססות על המידע הארכאולוגי , ולשלב  בדיון ( באופן ביקורתי כמובן ) את הממצאים הכתובים . רובם של הדיונים בספר  הנוכחי כתובים ברוח זו , העשויה אף להאיר את המקורות באור חדש .  אני מקווה כי כיוון המחקר המוצג כאן יתרום להבנת החברה הישראלית , ישנה  באופן משמעותי רבות מן התפיסות הקודמות אודות היבטים שונים של חברה זו  שהתבססו על המקורות הכתובים , ואף יעלה לדיון נושאים חדשים שלא היו זוכים  כלל לדיון ללא שימת הדגש על הממצא הארכאולוגי .  ארץ היא כאמור אחד האזורים שנחקרו יותר מכל אזור אחר , ותקופת  הברזל ב בה היא אחת התקופות שנחפרו ונלמדו יותר מן התקופות האחרות .  ידיעותינו על תקופה זו הן כה רבות עד כי לא ניתן לעסוק בספר אחד בכל  סוגי הממצאים של התקופה . במרבית פרקי הספר הושם אפוא דגש על הממצא  הארכיטקטוני ברמת השונות ( תכנון עירוני , מבנים ציבוריים ומבנים פרטיים , ( בעוד  שהממצא הקטן לסוגיו זכה רק לדיונים חלקיים , הן משום שאין הוא מסייע בפתרון  חלק מן השאלות המרכזיות הנדונות בעבודה זו והן בשל קוצר היריעה . לפיכך  הספר שלפנינו רק פותח את הדיון בחקר החברה הישראלית ואינו מסיים אותו ,  ראוי לפיכך להעיר כי חלק מהדיונים המופיעים בספר זה הינם חלקיים ולא ממצים , והם נועדו להמחשה ולהסבר בלבד .