קראו בכותר - אתגרים בחינוך : לקראת בית-ספר פתוח יותר
C1

אתגרים בחינוך לקראת בית־ספר פתוח יותר ... 0

התוכן ... 5

פתח דבר ... 7

א מבוא: חינוך וחברה ... 11

חינוך לכול ... 15

ההתפתחות המדעית והטכנולוגית ... 20

"תרבות-הנגד" ... 27

ביבליוגרפיה ... 33

ב תרומת הפסיכולוגיה למעשה החינוך: השפעת פיאז'ה ... 37

מבוא לפסיכולוגיה ההתפתחותית של פיאז'ה והשתמעויותיה החינוכיות ... 42

מקור האינטליגנציה היא הפעילות. ... 48

שלבים מידרגיים בתהליך ההתפתחות ... 49

גורמי ההתפתחות העיקריים ... 52

ההשתמעויות החינוכיות מתורת פיאז'ה ... 54

ביבליוגרפיה ... 65

ג תרומת הפסיכולוגיה למעשה החינוך: הפסיכולוגיה ההומניסטית ... 69

התנסות אישית לעומת פולחן האובייקטיביות ... 75

האדם הוא טוב מיסודו ... 81

בין אדם לחברו ... 82

האדם שואף להגשמת מלוא הפוטנציאל שבו ("מימוש עצמי") ... 85

הערכה וביקורת ... 91

השתמעויות חינוכיות ... 93

ביבליוגרפיה ... 98

ד מיפרט מטרות חינוכיות ... 103

תקשורת יעילה ... 110

אפשרות של תיכנון ... 111

קריטריונים להערכה ... 112

מחקר חינוכי ... 113

הערכה וביקורת ... 117

ביקורת הטקסונומיה ... 125

ביבליוגרפיה ... 129

ה טכנולוגיה וחינוך: התניה אופרנטית ... 131

הלמידה המתוכנתת ... 138

הוראה מתוכנתת - הערכה וביקורת ... 142

השגות תיאורטיות ... 143

אשליית האינדיבידואליזציה ... 145

היעדר אינטראקציה חברתית ... 146

עיצוב ההתנהגות בחינוך (Behavior Modification) ... 148

מניעי ההתנהגות ... 159

ביבליוגרפיה ... 165

ו פרסונליזציה של החינוך וההוראה: למידה יחידנית ... 169

ארבעה ממדים של הוראה יחידנית ... 178

אינדיבידואליזציה אינסטרומנטלית ... 180

מה חידשו נסיונות ההקבצה בארץ? ... 189

פתרונות טכנולוגיים ... 196

בתי-ספר לא-מדורגים והוראת צוות ... 199

למידה עד לשליטה (Mastery Learning) ... 202

התאמה ספציפית של שיטות חינוך ... 206

אינדיבידואליזציה פרסונלית ... 212

סגנונו האישי של המורה ... 219

ביבליוגרפיה ... 222

ז פרסונליזציה של החינוך וההוראה: יצירתיות וחינוך ... 227

יצירתיות - מהי? ... 230

חשיבה מתמקדת ומסתעפת ... 234

כיצד לטפח יצירתיות בחינוך? גישתו של קיובי ... 242

מהי הסביבה המעודדת יצירתיות? התנהגות ההורים ... 245

מחקרים אמפיריים בטיפוח יצירתיות ... 248

טיפוח החשיבה היצירתית בבית-הספר ... 250

עוד "מהפיכה" בחינוך או תרומה משמעותית לקידומו? ... 255

ביבליוגרפיה ... 260

ח משבר החינוך ומוצאיו ... 265

"המהפיכה" החינוכית של שבות ה-60 ומה עלה לה ... 267

תוכניות לימוד חדשות ... 268

מדוע נכשלו הרפורמות? לא כל חידוש חשוב ... 275

קשה לבצע שינויים בחינוך ... 276

בעיות חדשות ללא פתרון ... 279

מגמות שונות בהתמודדות עם המשבר ... 281

המגמה הליברלית ... 285

המגמה הרדיקלית ... 291

המגמה הסוציאליסטית-הומניסטית ... 298

ביבליוגרפיה ... 303

ט החינוך הפתוח ... 307

מה בין בית-הספר הפתוח לבין החינוך הפרוגרסיבי? ... 317

התפתחות הפסיכולוגיה ... 319

הפרזות שהן פרי של ראשונות ... 321

עיקרי התיאוריה של החינוך הפתוח ... 323

המוטיבציה ללמידה היא פנימית מעיקרה ... 325

תמורה במעמדו של המורה ... 328

אינדיבידואליזציה — העיקרון הפסיכולוגי המכריע בחינוך ... 330

חירות אינדיבידואלית וגבולותיה ... 332

בית-הספר הפתוח במחקר ... 337

ביבליוגרפיה ... 346

י חינוך לערכים מוסריים ורעיוניים ... 351

עקרונות יסוד ... 353

הזכות לחינוך מוסרי ... 356

אוניברסליות ויחסיות כמוסר ... 361

אינדוקטרינציה וחינוך ... 364

חינוך למוסר - הלכה למעשה ... 370

הבהרת-ערכים כחינוך למוסר ... 371

התוכנית האנגלית לחינוך מוסרי Lifeline ... 377

תורת קולברג בחינוך למוסר ... 383

ההשתמעויות החינוכיות מתורת קולברג ... 394

ביקורת תורתו של קולברג ... 397

ביקורת מתודולוגית ... 400

חינוך למוסר הוא אבטיפוסי לחינוך לערכים ... 404

ביבליוגרפיה ... 406

סוף דבר ... 413

מילון מונחים ... 417

מפתח שמות ... 427

מפתח עניינים ... 435

אנא המתן/י... הספר בטעינה