קראו בכותר - מה אספר לו : על זיקות והקשרים בין המספר לטקסט ביצירות בספרות העברית החדשה
C1

מה אספר לו: על זיקות והקשרים בין המספר לטקסט ביצירות בספרות העברית החדשה ... 0

תוכן עניינים ... 7

מבוא "המספר השואף לקשר ולזרימה בין המרחב האישי למרחב של האחר" ... 17

מטרת הספר ... 20

לשאלת אפיון המספר בטקסט הבדיוני ... 21

גבולות הזהות בין המספר למחבר וביטוייהם ברומן בדמות המספר ... 24

ציור סעודת השייטם של פייר אוגוסט רנואר כייצוג ויזואלי לקריאה בספר העיון ... 29

פרק ראשון "הרי כתבת על זה בספרך": המספר המתבונן כסוכן חִברות בין הטקסט לנמעניו ב"בואי הרוח" של חיים סבתו ... 33

אמצעים סגנוניים של המספר כאמצעי לקרב את הנמען לעולמו ... 34

שימוש בהרמזים ובציטוטים מן המקורות ב"בואי הרוח" ... 37

השימוש בפעלים "התבוננתי" ו"התעכבתי" לביסוס תכונת המהימנות האומנותית ... 38

פירוט והרחבה כאמצעי קירוב ... 41

תחקיר, אמונה וזיכרון כתשתיות יסוד בדמותו של המספר השב משדה הקרב ב"תיאום כוונות" של חיים סבתו ... 47

שימוש בהרמזים ובציטוטים מן המקורות בתיאום כוונות כתימוכין לכתיבה של הודיה ... 51

ברכות הודיה של המספר על דרכו במלחמה ... 52

מוטיב הלבנה ... 55

המספר וסיפורו: סיפורם של חבריו? ... 58

פרק שני "האם הסיפור שאני עומדת לספר הוא סיפורי האישי?": הליכה מהסיפור האישי לסיפור התיעודי ההיסטורי ב"כלה" של אורה אחימאיר ... 63

מספרת הדבקה בחיפוש אחר פרטים מעברה של אימה ... 67

הסיפור ב"כלה" כמסע אישי של המספרת ... 69

הסיפור "כלה" כחלק מסיפור מורשתו של עם ... 71

אמצעים לביסוס מאפיין המהימנות של המספרת ברומן ... 72

שימוש בסגנון בעל אופי של השערה וניסוח זהיר לחיזוק אפיון המהימנות של המספרת ... 73

ציון מפורש של מקורות המידע לכתיבת הסיפור על אימה של המספרת ... 74

"ספרי, לי, ביקשתי": המספרת המוליכה את קולן של הדמויות הנשיות ב"אררטים" של אורה אחימאיר ... 76

דור לדור יביע חקר: המספרת הפונה למספרות משנה כתשתית לחקר מדעי ולהעצמה אישית ... 80

המניע של המספרת למחקר על אלימות נגד נשים בשואת העם הארמני ... 82

בחירתה של המספרת במושא כתיבתה ... 84

הזיקות שבין תכני הסיפור: מספרות המתכתבות זו עם זו ... 86

מותן של מספרות המשנה וההתמודדות של הגיבורה במעמדה הבלעדי כמספרת ... 89

הגיבורה הנבנית כמספרת בזיקה לדמות נשית פרגמטית ... 92

מספרת וחוקרת עצמאית כייצוג של הנשים הכנועות שעליהן חקרה ... 96

מספרת בת ההווה המבקשת לעשות צדק פואטי למספרות בנות העבר ... 97

המספרת בת קולה של המחברת המובלעת ושל הסופרת אורה אחימאיר ... 100

פרק שלישי "מסתיר את סודו על שבעה מנעולים": עולמו של האומן כאמצעי של המספר להבעת עמדות על פי הרומנים "פתאום אהבה" ו"כל אשר אהבתי" של אהרון אפלפלד ... 103

הרקע הביוגרפי של האומן כחלק מעצב של עולמו האומנותי ... 106

זיקות מהותיות בין האומן לבין דמויות בתא המשפחתי שלו ... 109

יחסי הגומלין בין האומן לדמות הנלווית אליו ... 113

האהבה ככוח המזין את חיי היצירה של האומן ... 119

יחסו של האומן לדת וליהדות ... 120

סדר יומו של האומן ותפיסותיו האומנותיות ... 129

פרק רביעי שניים אוחזין: הזיקות שבין המספר למושא כתיבתו ב"שלך, סנדרו" ו"מאוחר מדי" של צבי ינאי ... 135

המספר כמדען: הנחות עבודה, חקירות, הוכחות והשערות – והאמת? ... 139

המספר החוקר: שימוש נרחב במכתב כאמצעי להוכחת האמת ... 142

מספר המצרף אליו מספרי משנה כאבן בוחן לאיכויותיו כמספר מהימן ... 147

תפיסותיו של המספר על ספרות, ספרים ומה שביניהם ... 151

ריבוי מספרים ברומן "מאוחר מדי" של צבי ינאי כאפשרות לנחמה למספר המחפש את אחיו ב"שלך, סנדרו" ... 154

מנטובני וריצ'ארד: ממעגל העבודה של פרופסור רומולו בנוונוטי ... 155

אומברטה קיאריני בנוונוטי: המספרת בעמדת ההחמצה ... 157

אלברטינה רומנה: מספרת המאירה על יחסיהם של רומולו ובתו ... 158

המספר רומולו: חתרן ומפתיע ... 159

פרק חמישי "ומה מסתתר מאחורי הסיפור?": "אותו הים" אותו המספר? ברומן "אותו הים" של עמוס עוז ... 161

המספר היודע כול: אינטימיות כסימבול לרוחניות ... 164

המספר המתערב החורג מאפיון נורמטיבי ... 168

המספר הקרנבלי: שניות וכפילות ... 175

"והיה אצלנו בקיבוץ": המספר כנציג הנרטיב של הקולקטיב ברומן "בין חברים" של עמוס עוז ... 177

רכילות כמנהג המקום וככלי תחבולה רטורי בידי המספר ... 184

סדר הפרטים הנחשפים מן ההווה לעבר: תחבולה רטורית של המספר ... 189

מספר אמפתי כלפי הדמויות ... 191

פרק שישי "במקום צילומים, יהיה לי אלבום של מילים": מבעים של יהדות, ציונות וישראליות ותרומתם לעיצוב זהות ב"חתונה אוסטרלית" של נאוה סמל ... 193

יהדות, ציונות וישראליות: תפיסות ועמדות ... 194

מספרת הנסמכת על ציטוטים מן המורשת היהודית בסיפור האישי על מסעה לבנה ... 199

מבעים של ישראליות ב"חתונה אוסטרלית" ... 203

מבעים של ישראליות במרחב האישי של המספרת ... 204

עמדת המספרת: בחינת המרחב המוכר ממרחק ... 206

לשאלת דמות הגיבור וזיקתו למבעים על יהדות, ציונות וישראליות ... 210

עמדת המספרת לנושא כתיבתה ... 212

"פאני וגבריאל – בלעדיהם לא הייתי קיימת": למקומה של המספרת היודעת כול ב"פאני וגבריאל" של נאוה סמל ... 213

המספרת המציגה את מתודות כתיבתה ומגיבה עליהן ... 217

מקורות יהודיים כאמצעי עיצוב של המספרת־המחברת סמל ... 219

ציטוטים מן המקורות בסיפור על גבריאל ופאני ... 220

ציטוטים מן המקורות בהקשרים תמטיים ואידאולוגיים ציוניים המתוארים ברומן ... 221

ציטוטים מן המקורות מפיהם של פאני וגבריאל ... 222

ציטוטים המביעים את עמדתה של המספרת המתערבת בחייהם של פאני וגבריאל ובחיי דמויות אחרות ... 224

ציטוטים המביעים את עמדתה של המספרת המתערבת בחיי בנם של פאני וגבריאל: יצחק אביה ... 228

מספרת מתערבת הפורשת תפיסות ארס פואטיות ... 230

המספרת כגיבורה חתרנית ... 233

העבר המזין את העתיד ומשפיע על ההווה ... 235

פרק שביעי "פתאום היא מהססת. לא בטוחה": המספרת הבוחנת את צלילותה של הגיבורה ב"חשד לשיטיון" של מאיה ערד ... 239

נוכחותה של נטעלי כאפשרות נוספת וחדשה של המספרת להתבוננות בגיבורה ... 243

הגיבורה הבוחנת דמות אחרת כאמצעי לבחון את כשירותו המנטלית של בן זוגה ... 245

"ברוכים הנמצאים בצה"ל!/היש עוד צורך להסביר?/מי לא יידע! מי לא יכיר": המספרת המעירה ברומן המחורז "מקום אחר ועיר זרה" של מאיה ערד ... 248

מבעים של יהדות ושל ציונות ברומן "מקום אחר ועיר זרה" ... 251

דמותו של פרופסור עץ: אפשרות של חיבור בין עבר להווה ... 252

מבעים של ישראליות ברומן ... 254

הצבא (צה"ל) כמבע לישראליות ברומן: דמויות, היגדים, אווירה ... 257

מבעים מתמזגים ברומן: ישראליות, ציונות ויהדות ... 262

מיזוג מבעים בתרבות העברית: שירה ומשוררים עבריים ... 266

נופים בארץ כמבע פואטי המרמז לחומריה של מורשת ישראלית ... 270

יחסיהם של אורית וג'ייסון כמייצגי לעומתיות: ישראליות מול יהדות ... 271

המספרת המתערבת כתורמת למבעים הומוריסטיים על יהדות, על ציונות ועל ישראליות ... 273

דיגרסיות של המספרת כאמצעי הומוריסטי חתרני ... 274

טשטוש המבע הישראלי: רחוק מן העין רחוק מן הלב? ... 277

החריזה התורמת לעמדתה של המספרת בטקסט המחורז ... 280

פרק שמיני "פעם היו גם ישראלים אחרים": לשאלת מקומם של המספרים ברומן "האיש המאושר" של צור שיזף ... 283

בועז: מספר בעל תפיסות ועמדות פוליטיות ... 291

דוקטור נג'יב עוראבי: המספר ה"אחר" המוכר המודר ... 294

נועם: המספר בעל העמדה האמפתית כלפי האחר ... 299

זורה חאן נסיכה: זרות המאירה על דמותו של נג'יב ... 303

עמדותיהם של המספרים על התמורה בעמדתם של הבדואים כלפי מדינת ישראל ... 305

"הנגב כמפלט למצוקות אנוש ברומן "סערה היא מקום רגוע בשבילנו" של צור שיזף ... 308

המספר כבודה ... 309

זהותו של הגיבור ברומן ... 310

מספר תועלתן ... 312

הדמויות ב"סערה היא מקום רגוע בשבילנו" לעומת הדמויות ב"האיש המאושר" ... 313

שימוש בריבוי מספרים ברומנים של שיזף: מדוע? ... 315

פרק תשיעי המספרת המתעדת והמספרת הבודה ב"רקמות" ו"אל לאה" של עמיה ליבליך ... 317

המספרת כחוקרת בת דמותה של עמיה ליבליך חוקרת הפסיכולוגיה ברומן "רקמות" ... 319

הזיקות שבין המספרת למושא כתיבתה ... 324

כתיבה ובחירת נושא הכתיבה כדרך תרפויטית לטיפול במצוקות האישיות של המספרת הכותבת ... 329

השתיקה כגשר המחבר בין המספרת לדבורה בארון המספרת-מדובבת ... 333

אופני דיבוב של המספרת ב"רקמות" ... 336

המספרת כבעלת שליחות לעשיית צדק פואטי בתיקון עוול של מעמדה הספרותי של דבורה בארון ... 341

המספרת ב"אל לאה" של עמיה ליבליך ... 344

כנות, יושר וגילוי לב: מאפיין בולט ומוביל בדמותה של המספרת החוקרת ... 346

מספרת חוקרת המתבוננת באפיקי משנה בדרכה המחקרית ... 350

סוף דבר "מה אספר לו": מחשבות בעקבות העיון בדמות המספר ומקומו ביצירה ... 353

ביבליוגרפיה ... 359

נספח מה אספר לו: טבלה מסכמת ... 381

אנא המתן/י... הספר בטעינה