C1
מה אספר לו: על זיקות והקשרים בין המספר לטקסט ביצירות בספרות העברית החדשה ... 0
תוכן עניינים ... 7
מבוא "המספר השואף לקשר ולזרימה בין המרחב האישי למרחב של האחר" ... 17
מטרת הספר ... 20
לשאלת אפיון המספר בטקסט הבדיוני ... 21
גבולות הזהות בין המספר למחבר וביטוייהם ברומן בדמות המספר ... 24
ציור סעודת השייטם של פייר אוגוסט רנואר כייצוג ויזואלי לקריאה בספר העיון ... 29
פרק ראשון "הרי כתבת על זה בספרך": המספר המתבונן כסוכן חִברות בין הטקסט לנמעניו ב"בואי הרוח" של חיים סבתו ... 33
אמצעים סגנוניים של המספר כאמצעי לקרב את הנמען לעולמו ... 34
שימוש בהרמזים ובציטוטים מן המקורות ב"בואי הרוח" ... 37
השימוש בפעלים "התבוננתי" ו"התעכבתי" לביסוס תכונת המהימנות האומנותית ... 38
פירוט והרחבה כאמצעי קירוב ... 41
תחקיר, אמונה וזיכרון כתשתיות יסוד בדמותו של המספר השב משדה הקרב ב"תיאום כוונות" של חיים סבתו ... 47
שימוש בהרמזים ובציטוטים מן המקורות בתיאום כוונות כתימוכין לכתיבה של הודיה ... 51
ברכות הודיה של המספר על דרכו במלחמה ... 52
מוטיב הלבנה ... 55
המספר וסיפורו: סיפורם של חבריו? ... 58
פרק שני "האם הסיפור שאני עומדת לספר הוא סיפורי האישי?": הליכה מהסיפור האישי לסיפור התיעודי ההיסטורי ב"כלה" של אורה אחימאיר ... 63
מספרת הדבקה בחיפוש אחר פרטים מעברה של אימה ... 67
הסיפור ב"כלה" כמסע אישי של המספרת ... 69
הסיפור "כלה" כחלק מסיפור מורשתו של עם ... 71
אמצעים לביסוס מאפיין המהימנות של המספרת ברומן ... 72
שימוש בסגנון בעל אופי של השערה וניסוח זהיר לחיזוק אפיון המהימנות של המספרת ... 73
ציון מפורש של מקורות המידע לכתיבת הסיפור על אימה של המספרת ... 74
"ספרי, לי, ביקשתי": המספרת המוליכה את קולן של הדמויות הנשיות ב"אררטים" של אורה אחימאיר ... 76
דור לדור יביע חקר: המספרת הפונה למספרות משנה כתשתית לחקר מדעי ולהעצמה אישית ... 80
המניע של המספרת למחקר על אלימות נגד נשים בשואת העם הארמני ... 82
בחירתה של המספרת במושא כתיבתה ... 84
הזיקות שבין תכני הסיפור: מספרות המתכתבות זו עם זו ... 86
מותן של מספרות המשנה וההתמודדות של הגיבורה במעמדה הבלעדי כמספרת ... 89
הגיבורה הנבנית כמספרת בזיקה לדמות נשית פרגמטית ... 92
מספרת וחוקרת עצמאית כייצוג של הנשים הכנועות שעליהן חקרה ... 96
מספרת בת ההווה המבקשת לעשות צדק פואטי למספרות בנות העבר ... 97
המספרת בת קולה של המחברת המובלעת ושל הסופרת אורה אחימאיר ... 100
פרק שלישי "מסתיר את סודו על שבעה מנעולים": עולמו של האומן כאמצעי של המספר להבעת עמדות על פי הרומנים "פתאום אהבה" ו"כל אשר אהבתי" של אהרון אפלפלד ... 103
הרקע הביוגרפי של האומן כחלק מעצב של עולמו האומנותי ... 106
זיקות מהותיות בין האומן לבין דמויות בתא המשפחתי שלו ... 109
יחסי הגומלין בין האומן לדמות הנלווית אליו ... 113
האהבה ככוח המזין את חיי היצירה של האומן ... 119
יחסו של האומן לדת וליהדות ... 120
סדר יומו של האומן ותפיסותיו האומנותיות ... 129
פרק רביעי שניים אוחזין: הזיקות שבין המספר למושא כתיבתו ב"שלך, סנדרו" ו"מאוחר מדי" של צבי ינאי ... 135
המספר כמדען: הנחות עבודה, חקירות, הוכחות והשערות – והאמת? ... 139
המספר החוקר: שימוש נרחב במכתב כאמצעי להוכחת האמת ... 142
מספר המצרף אליו מספרי משנה כאבן בוחן לאיכויותיו כמספר מהימן ... 147
תפיסותיו של המספר על ספרות, ספרים ומה שביניהם ... 151
ריבוי מספרים ברומן "מאוחר מדי" של צבי ינאי כאפשרות לנחמה למספר המחפש את אחיו ב"שלך, סנדרו" ... 154
מנטובני וריצ'ארד: ממעגל העבודה של פרופסור רומולו בנוונוטי ... 155
אומברטה קיאריני בנוונוטי: המספרת בעמדת ההחמצה ... 157
אלברטינה רומנה: מספרת המאירה על יחסיהם של רומולו ובתו ... 158
המספר רומולו: חתרן ומפתיע ... 159
פרק חמישי "ומה מסתתר מאחורי הסיפור?": "אותו הים" אותו המספר? ברומן "אותו הים" של עמוס עוז ... 161
המספר היודע כול: אינטימיות כסימבול לרוחניות ... 164
המספר המתערב החורג מאפיון נורמטיבי ... 168
המספר הקרנבלי: שניות וכפילות ... 175
"והיה אצלנו בקיבוץ": המספר כנציג הנרטיב של הקולקטיב ברומן "בין חברים" של עמוס עוז ... 177
רכילות כמנהג המקום וככלי תחבולה רטורי בידי המספר ... 184
סדר הפרטים הנחשפים מן ההווה לעבר: תחבולה רטורית של המספר ... 189
מספר אמפתי כלפי הדמויות ... 191
פרק שישי "במקום צילומים, יהיה לי אלבום של מילים": מבעים של יהדות, ציונות וישראליות ותרומתם לעיצוב זהות ב"חתונה אוסטרלית" של נאוה סמל ... 193
יהדות, ציונות וישראליות: תפיסות ועמדות ... 194
מספרת הנסמכת על ציטוטים מן המורשת היהודית בסיפור האישי על מסעה לבנה ... 199
מבעים של ישראליות ב"חתונה אוסטרלית" ... 203
מבעים של ישראליות במרחב האישי של המספרת ... 204
עמדת המספרת: בחינת המרחב המוכר ממרחק ... 206
לשאלת דמות הגיבור וזיקתו למבעים על יהדות, ציונות וישראליות ... 210
עמדת המספרת לנושא כתיבתה ... 212
"פאני וגבריאל – בלעדיהם לא הייתי קיימת": למקומה של המספרת היודעת כול ב"פאני וגבריאל" של נאוה סמל ... 213
המספרת המציגה את מתודות כתיבתה ומגיבה עליהן ... 217
מקורות יהודיים כאמצעי עיצוב של המספרת־המחברת סמל ... 219
ציטוטים מן המקורות בסיפור על גבריאל ופאני ... 220
ציטוטים מן המקורות בהקשרים תמטיים ואידאולוגיים ציוניים המתוארים ברומן ... 221
ציטוטים מן המקורות מפיהם של פאני וגבריאל ... 222
ציטוטים המביעים את עמדתה של המספרת המתערבת בחייהם של פאני וגבריאל ובחיי דמויות אחרות ... 224
ציטוטים המביעים את עמדתה של המספרת המתערבת בחיי בנם של פאני וגבריאל: יצחק אביה ... 228
מספרת מתערבת הפורשת תפיסות ארס פואטיות ... 230
המספרת כגיבורה חתרנית ... 233
העבר המזין את העתיד ומשפיע על ההווה ... 235
פרק שביעי "פתאום היא מהססת. לא בטוחה": המספרת הבוחנת את צלילותה של הגיבורה ב"חשד לשיטיון" של מאיה ערד ... 239
נוכחותה של נטעלי כאפשרות נוספת וחדשה של המספרת להתבוננות בגיבורה ... 243
הגיבורה הבוחנת דמות אחרת כאמצעי לבחון את כשירותו המנטלית של בן זוגה ... 245
"ברוכים הנמצאים בצה"ל!/היש עוד צורך להסביר?/מי לא יידע! מי לא יכיר": המספרת המעירה ברומן המחורז "מקום אחר ועיר זרה" של מאיה ערד ... 248
מבעים של יהדות ושל ציונות ברומן "מקום אחר ועיר זרה" ... 251
דמותו של פרופסור עץ: אפשרות של חיבור בין עבר להווה ... 252
מבעים של ישראליות ברומן ... 254
הצבא (צה"ל) כמבע לישראליות ברומן: דמויות, היגדים, אווירה ... 257
מבעים מתמזגים ברומן: ישראליות, ציונות ויהדות ... 262
מיזוג מבעים בתרבות העברית: שירה ומשוררים עבריים ... 266
נופים בארץ כמבע פואטי המרמז לחומריה של מורשת ישראלית ... 270
יחסיהם של אורית וג'ייסון כמייצגי לעומתיות: ישראליות מול יהדות ... 271
המספרת המתערבת כתורמת למבעים הומוריסטיים על יהדות, על ציונות ועל ישראליות ... 273
דיגרסיות של המספרת כאמצעי הומוריסטי חתרני ... 274
טשטוש המבע הישראלי: רחוק מן העין רחוק מן הלב? ... 277
החריזה התורמת לעמדתה של המספרת בטקסט המחורז ... 280
פרק שמיני "פעם היו גם ישראלים אחרים": לשאלת מקומם של המספרים ברומן "האיש המאושר" של צור שיזף ... 283
בועז: מספר בעל תפיסות ועמדות פוליטיות ... 291
דוקטור נג'יב עוראבי: המספר ה"אחר" המוכר המודר ... 294
נועם: המספר בעל העמדה האמפתית כלפי האחר ... 299
זורה חאן נסיכה: זרות המאירה על דמותו של נג'יב ... 303
עמדותיהם של המספרים על התמורה בעמדתם של הבדואים כלפי מדינת ישראל ... 305
"הנגב כמפלט למצוקות אנוש ברומן "סערה היא מקום רגוע בשבילנו" של צור שיזף ... 308
המספר כבודה ... 309
זהותו של הגיבור ברומן ... 310
מספר תועלתן ... 312
הדמויות ב"סערה היא מקום רגוע בשבילנו" לעומת הדמויות ב"האיש המאושר" ... 313
שימוש בריבוי מספרים ברומנים של שיזף: מדוע? ... 315
פרק תשיעי המספרת המתעדת והמספרת הבודה ב"רקמות" ו"אל לאה" של עמיה ליבליך ... 317
המספרת כחוקרת בת דמותה של עמיה ליבליך חוקרת הפסיכולוגיה ברומן "רקמות" ... 319
הזיקות שבין המספרת למושא כתיבתה ... 324
כתיבה ובחירת נושא הכתיבה כדרך תרפויטית לטיפול במצוקות האישיות של המספרת הכותבת ... 329
השתיקה כגשר המחבר בין המספרת לדבורה בארון המספרת-מדובבת ... 333
אופני דיבוב של המספרת ב"רקמות" ... 336
המספרת כבעלת שליחות לעשיית צדק פואטי בתיקון עוול של מעמדה הספרותי של דבורה בארון ... 341
המספרת ב"אל לאה" של עמיה ליבליך ... 344
כנות, יושר וגילוי לב: מאפיין בולט ומוביל בדמותה של המספרת החוקרת ... 346
מספרת חוקרת המתבוננת באפיקי משנה בדרכה המחקרית ... 350
סוף דבר "מה אספר לו": מחשבות בעקבות העיון בדמות המספר ומקומו ביצירה ... 353
ביבליוגרפיה ... 359
נספח מה אספר לו: טבלה מסכמת ... 381
חזרה לאתר
כניסת רשומים
אנא המתן/י... הספר בטעינה