361
יסודות מינהל החינוך: מנהיגות וניהול בארגון החינוכי ... 0
תוכן העניינים ... 5
הקדמה ... 9
הקדמה למהדורה הרביעית ... 11
פרק ראשון: היסודות התיאורטיים וההיסטוריים של מינהל החינוך ... 13
תחום הדעת של מינהל ומדיניות החינוך ... 15
האם ניתן להגדיר את גבולות הידע של מינהל החינוך? ... 18
הגדרות של מינהל החינוך כתחום ידע אקדמי ... 20
התפתחות היסטורית של מינהל החינוך ... 21
הפרספקטיבה הארגונית הקלאסית ... 22
גישת יחסי האנוש ... 24
תנועת התיאוריה במינהל החינוך ... 26
המהפכה הפרשנית של גרינפילד ... 27
המחקר במינהל החינוך מאז שנות התשעים ... 29
התפתחותו של תחום מינהל החינוך כתחום אקדמי בישראל ... 31
רשימת מקורות ... 32
שער ראשון: היבטים ארגוניים של בית הספר ... 35
פרק שני: המבנה הארגוני של בית הספר ... 37
המודל הבירוקרטי של ובר ... 40
המבנה המשתף של בית הספר ... 45
בית הספר כארגון בעל חיבורים רופפים ... 47
מגבלות גישת הרופפות המבנית בארגון החינוכי ... 49
שנות התשעים ואילך: הניסיון להידוק המבנה הארגוני ... 50
מורים כאנשי מקצוע או כבירוקרטים במבנה בית הספר ... 52
גודל הארגון הבית ספרי והשלכותיו ... 55
רשימת מקורות ... 57
פרק שלישי: תרבות בית הספר ואקלימו ... 63
רכיבים מרכזיים של תרבות ארגונית ... 65
נורמות ... 67
סמלים כמתווכים בין חברי הארגון ... 68
חקר תרבות בית הספר ... 70
תרומת התרבות הארגונית לאפקטיביות בית הספר ... 71
חקר תרבות המורים בבית הספר ... 73
תרבות של אמון בבית הספר ... 75
אקלים בית הספר ... 76
מדידת האקלים של בית הספר ... 78
אסטרטגיות לשיפור האקלים בבית הספר ותרבותו ... 82
רשימת מקורות ... 85
פרק רביעי: כוח, סמכות ופוליטיקה בבית הספר ... 89
כוחו של מנהל בית הספר ... 90
סמכות ומקורות הסמכות ... 92
אסטרטגיות להפעלת הכוח והסמכות של המנהל ... 94
מתי המנהל יכול לצפות להיענות מצד המורים? ... 95
מהן האסטרטגיות להפעלת סמכות המנהל? ... 96
ההיבטים המיקרו–פוליטיים בבית הספר ... 98
המחקר על מיקרו–פוליטיקה בבית הספר ... 100
המשגות חלופיות למושג הכוח והסמכות ... 104
נקודת מבט פמיניסטית ... 106
רשימת מקורות ... 107
פרק חמישי: יחסי בית הספר וסביבתו ... 113
גישת המערכות הפתוחות ... 114
גישות תיאורטיות לחקר הסביבה הארגונית ... 118
גישת התלות במשאבים ... 120
גישת ההתניות (Contingency Theory) ... 121
הגישה המוסדית לחקר הסביבה של בית הספר ... 123
קונפורמיות לכללים מוסדיים ... 125
אימוץ רכיבים דומים ... 126
אסטרטגיית ההבדלה ... 127
יחסי קהילה–בית הספר ... 129
רפורמת בחירת ההורים ... 132
רשימת מקורות ... 134
שער שני: הפרט בארגון החינוכי ... 139
פרק שישי: קריירות בארגון החינוכי ... 141
גישת שלבי הקריירה ... 143
בחירת הקריירה הניהולית ... 145
הכניסה לתפקיד הניהולי ... 148
תהליך הסוציאליזציה המקצועית של מנהלים ... 150
מנטור בתהליך הסוציאליזציה ... 152
שלב ההתפתחות וההתקדמות בתפקיד ... 153
שלב אמצע הקריירה ... 154
שלב הקריירה המאוחרת ... 157
התפתחות קריירה − היבט חיצוני ... 159
רשימת מקורות ... 161
פרק שביעי: הנעה, שביעות רצון ומחויבות בעבודה החינוכית ... 167
הנעה פנימית וחיצונית ... 169
תיאוריית הצרכים של מסלו ... 170
תיאוריית הצבת המטרות ... 172
תיאוריית ההוגנות ... 174
תיאוריית הציפיות ... 176
תיאוריית ההנעה הקשורה להישגיות ... 178
המחקר על הנעה של מורים ומנהלים ... 180
שביעות רצון בעבודה החינוכית ... 182
תיאוריות על שביעות רצון בעבודה ... 183
גורמי שביעות הרצון בעבודה ... 184
ההשלכות העיקריות של שביעות הרצון בעבודה ... 186
רגשות בהוראה ובניהול בית ספר ... 188
רשימת מקורות ... 191
פרק שמיני: היבטים פתולוגיים בארגון החינוכי ... 199
גורמים המגבירים לחץ בעבודה ... 201
גורמים ארגוניים ... 202
מקורות הלחץ בתפקיד המורה והמנהל ... 204
תוצאות נפוצות של לחץ מתמשך בתפקיד ... 206
דרכי התמודדות עם לחץ בעבודה ... 207
שחיקה בעבודת המורה והמנהל ... 210
גורמי שחיקה בעבודה ... 212
רשימת מקורות ... 214
שער שלישי: תהליכים מינהליים בבית הספר ... 219
פרק תשיעי: תפקיד המנהל − לבו של בית הספר ... 221
משימות המנהל ותחומי אחריותו ... 224
מיומנויות ניהוליות והכשרת מנהלים ... 226
ניהול חינוכי הלכה למעשה ... 230
שינויים בתפקיד המנהל החל משנות התשעים ... 232
רשימת מקורות ... 235
פרק עשירי: מנהיגות חינוכית ... 241
מה בין ניהול למנהיגות? ... 243
מודלים קלאסיים של מנהיגות ... 244
גישת המצב ... 246
גישת ההתניות למנהיגות ... 248
מנהיגות מעצבת ... 252
מודלים מאוחרים של מנהיגות ... 254
מנהיגות חיובית (Positive leadership) ... 255
מנהיגות אחראית (Responsible leadership) ... 256
מנהיגות פדגוגית (Instructional leadership) ... 257
מנהיגות מוסרית לצדק חברתי ... 259
מנהיגות משתפת (Participative leadership) ... 262
מנהיגות מבוזרת (Distributed leadership) ... 265
מאפייני המנהיגים הבולטים במערכת החינוך ... 268
מנהיגות נשית ... 271
מנהיגות במדינות מתפתחות ... 274
רשימת מקורות ... 275
פרק אחד–עשר: קבלת החלטות בארגוני חינוך ... 285
מודלים רציונליים של קבלת החלטות ... 287
מגבלות הגישה הרציונלית ... 289
מודל ההחלטה משביעת הרצון ... 291
המודל התוספתי ... 292
מודל “פח האשפה” ... 293
קבלת החלטות משותפת ... 295
קבלת החלטות בעת משבר ... 298
סיעור מוחין ... 299
קבוצה נומינלית ... 300
קבלת החלטות חכמה ומהירה ... 301
רשימת מקורות ... 302
פרק שנים–עשר: תכנון חינוכי ואסטרטגי ... 307
תכנון חינוכי ברמת המדינה והמחוז ... 308
תכנון אסטרטגי בבית הספר ... 310
מודל מרשמי לתכנון אסטרטגי בבית הספר ... 312
דרכי יישומו של התכנון האסטרטגי בבתי הספר ... 315
רשימת מקורות ... 318
פרק שלושה–עשר: שיווק בית הספר ושיפור תדמיתו ... 321
המחקר על שיווק ארגוני חינוך ... 323
תפיסות סותרות של השיווק החינוכי ... 324
ההיקף המוגבל של שיווק בבתי ספר ... 325
קידום השירות: הרכיב המרכזי בשיווק בתי ספר ... 327
תהליך בחירת בית הספר על ידי ההורים ... 330
האם יש סתירה בין שיווק לחינוך? ... 331
רשימת מקורות ... 333
פרק ארבעה–עשר: ניהול משאבי אנוש בארגוני חינוך ... 337
גיוס מורים ועובדים לבית הספר ... 338
דרכי גיוס כוח אדם ... 340
הליכי גיוס מורים בישראל ... 342
המיון הסמוי ... 343
המיון הגלוי ... 344
המחקר על גיוס ומיון מורים במערכות חינוכיות ... 346
הערכת ביצועי המורים ... 347
פיתוח מקצועי של הצוות ... 351
מודלים של פיתוח מקצועי ... 352
גורמים המשפיעים על טיב התוכנית לפיתוח צוות ועל שיעור ההשתתפות בה ... 354
שימור מורים (teacher retention) ... 355
רשימת מקורות ... 356
פרק חמישה–עשר: ניהול עבודת צוות בבית הספר ... 361
חזרה לאתר
כניסת רשומים
מאפייני צוותי עבודה ותהליך התפתחותם ... 362
חזרה לאתר
כניסת רשומים
סוגים של צוותים ... 365
הגורמים המשפיעים על אפקטיביות הצוות ... 367
גורמי קונטקסט ... 368
גורמים הקשורים להרכב הצוות ... 369
גורמים הקשורים לתהליך עבודת הצוות ... 372
מנהיגות צוות ... 374
סיכום ... 375
רשימת מקורות ... 376
פרק שישה–עשר: ניהול קונפליקטים בבית הספר ... 379
הגדרות של קונפליקט ארגוני וסוגיו השונים ... 380
גורמים לקונפליקט בעולם העבודה ברמות שונות ... 381
השפעות הקונפליקט על העובד והארגון ... 386
דרכי התמודדות עם קונפליקטים ... 388
סגנונות טיפול בקונפליקט בינאישי ... 390
גישות מבניות לניהול קונפליקטים ... 391
משא ומתן ... 392
תיווך ... 393
בוררות ... 394
רשימת מקורות ... 395
פרק שבעה–עשר: ניהול שינויים בבית הספר ... 399
תהליך השינוי החינוכי ... 400
שלב הייזום: השקתו של שינוי חינוכי ... 401
שלב הביצוע: החדרתו של השינוי המוצע ... 403
שלב המיסוד ... 405
התגובות לשינוי החינוכי ... 406
התנגדות לשינויים בבית הספר ... 407
השפעות שליליות וחיוביות על העובד ... 409
תפקיד המנהל בהחדרת שינויים וחידושים ... 411
רשימת מקורות ... 413
חזרה לאתר
כניסת רשומים
אנא המתן/י... הספר בטעינה