קראו בכותר - יסודות מינהל החינוך : מנהיגות וניהול בארגון החינוכי  (מהדורה רביעית)
113

יסודות מינהל החינוך: מנהיגות וניהול בארגון החינוכי ... 0

תוכן העניינים ... 5

הקדמה ... 9

הקדמה למהדורה הרביעית ... 11

פרק ראשון: היסודות התיאורטיים וההיסטוריים של מינהל החינוך ... 13

תחום הדעת של מינהל ומדיניות החינוך ... 15

האם ניתן להגדיר את גבולות הידע של מינהל החינוך? ... 18

הגדרות של מינהל החינוך כתחום ידע אקדמי ... 20

התפתחות היסטורית של מינהל החינוך ... 21

הפרספקטיבה הארגונית הקלאסית ... 22

גישת יחסי האנוש ... 24

תנועת התיאוריה במינהל החינוך ... 26

המהפכה הפרשנית של גרינפילד ... 27

המחקר במינהל החינוך מאז שנות התשעים ... 29

התפתחותו של תחום מינהל החינוך כתחום אקדמי בישראל ... 31

רשימת מקורות ... 32

שער ראשון: היבטים ארגוניים של בית הספר ... 35

פרק שני: המבנה הארגוני של בית הספר ... 37

המודל הבירוקרטי של ובר ... 40

המבנה המשתף של בית הספר ... 45

בית הספר כארגון בעל חיבורים רופפים ... 47

מגבלות גישת הרופפות המבנית בארגון החינוכי ... 49

שנות התשעים ואילך: הניסיון להידוק המבנה הארגוני ... 50

מורים כאנשי מקצוע או כבירוקרטים במבנה בית הספר ... 52

גודל הארגון הבית ספרי והשלכותיו ... 55

רשימת מקורות ... 57

פרק שלישי: תרבות בית הספר ואקלימו ... 63

רכיבים מרכזיים של תרבות ארגונית ... 65

נורמות ... 67

סמלים כמתווכים בין חברי הארגון ... 68

חקר תרבות בית הספר ... 70

תרומת התרבות הארגונית לאפקטיביות בית הספר ... 71

חקר תרבות המורים בבית הספר ... 73

תרבות של אמון בבית הספר ... 75

אקלים בית הספר ... 76

מדידת האקלים של בית הספר ... 78

אסטרטגיות לשיפור האקלים בבית הספר ותרבותו ... 82

רשימת מקורות ... 85

פרק רביעי: כוח, סמכות ופוליטיקה בבית הספר ... 89

כוחו של מנהל בית הספר ... 90

סמכות ומקורות הסמכות ... 92

אסטרטגיות להפעלת הכוח והסמכות של המנהל ... 94

מתי המנהל יכול לצפות להיענות מצד המורים? ... 95

מהן האסטרטגיות להפעלת סמכות המנהל? ... 96

ההיבטים המיקרו–פוליטיים בבית הספר ... 98

המחקר על מיקרו–פוליטיקה בבית הספר ... 100

המשגות חלופיות למושג הכוח והסמכות ... 104

נקודת מבט פמיניסטית ... 106

רשימת מקורות ... 107

פרק חמישי: יחסי בית הספר וסביבתו ... 113

גישת המערכות הפתוחות ... 114

גישות תיאורטיות לחקר הסביבה הארגונית ... 118

גישת התלות במשאבים ... 120

גישת ההתניות (Contingency Theory) ... 121

הגישה המוסדית לחקר הסביבה של בית הספר ... 123

קונפורמיות לכללים מוסדיים ... 125

אימוץ רכיבים דומים ... 126

אסטרטגיית ההבדלה ... 127

יחסי קהילה–בית הספר ... 129

רפורמת בחירת ההורים ... 132

רשימת מקורות ... 134

שער שני: הפרט בארגון החינוכי ... 139

פרק שישי: קריירות בארגון החינוכי ... 141

גישת שלבי הקריירה ... 143

בחירת הקריירה הניהולית ... 145

הכניסה לתפקיד הניהולי ... 148

תהליך הסוציאליזציה המקצועית של מנהלים ... 150

מנטור בתהליך הסוציאליזציה ... 152

שלב ההתפתחות וההתקדמות בתפקיד ... 153

שלב אמצע הקריירה ... 154

שלב הקריירה המאוחרת ... 157

התפתחות קריירה − היבט חיצוני ... 159

רשימת מקורות ... 161

פרק שביעי: הנעה, שביעות רצון ומחויבות בעבודה החינוכית ... 167

הנעה פנימית וחיצונית ... 169

תיאוריית הצרכים של מסלו ... 170

תיאוריית הצבת המטרות ... 172

תיאוריית ההוגנות ... 174

תיאוריית הציפיות ... 176

תיאוריית ההנעה הקשורה להישגיות ... 178

המחקר על הנעה של מורים ומנהלים ... 180

שביעות רצון בעבודה החינוכית ... 182

תיאוריות על שביעות רצון בעבודה ... 183

גורמי שביעות הרצון בעבודה ... 184

ההשלכות העיקריות של שביעות הרצון בעבודה ... 186

רגשות בהוראה ובניהול בית ספר ... 188

רשימת מקורות ... 191

פרק שמיני: היבטים פתולוגיים בארגון החינוכי ... 199

גורמים המגבירים לחץ בעבודה ... 201

גורמים ארגוניים ... 202

מקורות הלחץ בתפקיד המורה והמנהל ... 204

תוצאות נפוצות של לחץ מתמשך בתפקיד ... 206

דרכי התמודדות עם לחץ בעבודה ... 207

שחיקה בעבודת המורה והמנהל ... 210

גורמי שחיקה בעבודה ... 212

רשימת מקורות ... 214

שער שלישי: תהליכים מינהליים בבית הספר ... 219

פרק תשיעי: תפקיד המנהל − לבו של בית הספר ... 221

משימות המנהל ותחומי אחריותו ... 224

מיומנויות ניהוליות והכשרת מנהלים ... 226

ניהול חינוכי הלכה למעשה ... 230

שינויים בתפקיד המנהל החל משנות התשעים ... 232

רשימת מקורות ... 235

פרק עשירי: מנהיגות חינוכית ... 241

מה בין ניהול למנהיגות? ... 243

מודלים קלאסיים של מנהיגות ... 244

גישת המצב ... 246

גישת ההתניות למנהיגות ... 248

מנהיגות מעצבת ... 252

מודלים מאוחרים של מנהיגות ... 254

מנהיגות חיובית (Positive leadership) ... 255

מנהיגות אחראית (Responsible leadership) ... 256

מנהיגות פדגוגית (Instructional leadership) ... 257

מנהיגות מוסרית לצדק חברתי ... 259

מנהיגות משתפת (Participative leadership) ... 262

מנהיגות מבוזרת (Distributed leadership) ... 265

מאפייני המנהיגים הבולטים במערכת החינוך ... 268

מנהיגות נשית ... 271

מנהיגות במדינות מתפתחות ... 274

רשימת מקורות ... 275

פרק אחד–עשר: קבלת החלטות בארגוני חינוך ... 285

מודלים רציונליים של קבלת החלטות ... 287

מגבלות הגישה הרציונלית ... 289

מודל ההחלטה משביעת הרצון ... 291

המודל התוספתי ... 292

מודל “פח האשפה” ... 293

קבלת החלטות משותפת ... 295

קבלת החלטות בעת משבר ... 298

סיעור מוחין ... 299

קבוצה נומינלית ... 300

קבלת החלטות חכמה ומהירה ... 301

רשימת מקורות ... 302

פרק שנים–עשר: תכנון חינוכי ואסטרטגי ... 307

תכנון חינוכי ברמת המדינה והמחוז ... 308

תכנון אסטרטגי בבית הספר ... 310

מודל מרשמי לתכנון אסטרטגי בבית הספר ... 312

דרכי יישומו של התכנון האסטרטגי בבתי הספר ... 315

רשימת מקורות ... 318

פרק שלושה–עשר: שיווק בית הספר ושיפור תדמיתו ... 321

המחקר על שיווק ארגוני חינוך ... 323

תפיסות סותרות של השיווק החינוכי ... 324

ההיקף המוגבל של שיווק בבתי ספר ... 325

קידום השירות: הרכיב המרכזי בשיווק בתי ספר ... 327

תהליך בחירת בית הספר על ידי ההורים ... 330

האם יש סתירה בין שיווק לחינוך? ... 331

רשימת מקורות ... 333

פרק ארבעה–עשר: ניהול משאבי אנוש בארגוני חינוך ... 337

גיוס מורים ועובדים לבית הספר ... 338

דרכי גיוס כוח אדם ... 340

הליכי גיוס מורים בישראל ... 342

המיון הסמוי ... 343

המיון הגלוי ... 344

המחקר על גיוס ומיון מורים במערכות חינוכיות ... 346

הערכת ביצועי המורים ... 347

פיתוח מקצועי של הצוות ... 351

מודלים של פיתוח מקצועי ... 352

גורמים המשפיעים על טיב התוכנית לפיתוח צוות ועל שיעור ההשתתפות בה ... 354

שימור מורים (teacher retention) ... 355

רשימת מקורות ... 356

פרק חמישה–עשר: ניהול עבודת צוות בבית הספר ... 361

מאפייני צוותי עבודה ותהליך התפתחותם ... 362

סוגים של צוותים ... 365

הגורמים המשפיעים על אפקטיביות הצוות ... 367

גורמי קונטקסט ... 368

גורמים הקשורים להרכב הצוות ... 369

גורמים הקשורים לתהליך עבודת הצוות ... 372

מנהיגות צוות ... 374

סיכום ... 375

רשימת מקורות ... 376

פרק שישה–עשר: ניהול קונפליקטים בבית הספר ... 379

הגדרות של קונפליקט ארגוני וסוגיו השונים ... 380

גורמים לקונפליקט בעולם העבודה ברמות שונות ... 381

השפעות הקונפליקט על העובד והארגון ... 386

דרכי התמודדות עם קונפליקטים ... 388

סגנונות טיפול בקונפליקט בינאישי ... 390

גישות מבניות לניהול קונפליקטים ... 391

משא ומתן ... 392

תיווך ... 393

בוררות ... 394

רשימת מקורות ... 395

פרק שבעה–עשר: ניהול שינויים בבית הספר ... 399

תהליך השינוי החינוכי ... 400

שלב הייזום: השקתו של שינוי חינוכי ... 401

שלב הביצוע: החדרתו של השינוי המוצע ... 403

שלב המיסוד ... 405

התגובות לשינוי החינוכי ... 406

התנגדות לשינויים בבית הספר ... 407

השפעות שליליות וחיוביות על העובד ... 409

תפקיד המנהל בהחדרת שינויים וחידושים ... 411

רשימת מקורות ... 413

אנא המתן/י... הספר בטעינה