קראו בכותר - שבילים לחינוך מבוסס מקום
5
   | 5  דברי פתיחה  לאה קוזמינסקי  בצידו הדרומי של הבניין הראשי במכללת קיי ניצב ״קיר המסרים״ . בבניית הקיר  היו שותפים חברי סגל וסטודנטים, חברי הנהלה ומרצים מן השורה, עובדי  מנהלה ובוגרי המכללה . עיון בו מלמד על אודות הדברים החשובים לבאי מכללת  קיי ומבליט את המחויבות להיותנו ״מכללה בנגב למען הנגב״ . המסרים מבטאים  את התקווה כי ״אני, את ואתה נשנה את הנגב״, והשינוי יהיה באמצעות חינוך –  כזה המאפשר ״קול ובחירה״, ״למידה דיאלוגית״, ״מפגש בין תרבויות״ ו״שותפות  בין קהילות״ .  התוכנית ״שבילים״ היא תוכנית הכשרה לתואר ראשון ולתעודת הוראה  במכללה האקדמית לחינוך ע״ש קיי . מטרת התוכנית הייתה ליצור מציאות חינוכית  וחברתית חדשה . במציאות זו אחריות ל״אחֵר״, מימוש צדק חברתי וסביבתי,  תכנון וביצוע של יוזמות לתועלת הקהילה חוברים למצוינות אקדמית ( בהתמקד  בתחומי הגאוגרפיה וההיסטוריה ) ויוצרים מציאות חדשה בנגב . החשיבה על  אודות התוכנית הייתה של שותפים לחזון : מכללת קיי הדגימה את אחריותה  האקדמית, והמכון לחינוך דמוקרטי הוסיף את הרוח הדמוקרטית בחינוך .  התוכנית ״שבילים״ הצליחה ליצור ולשכלל פדגוגיה ייחודית, ״למידה מבוססת  מקום״, אשר מתאימה לרוח התוכנית ולתוכניה, ונשענת על ההבנה כי למידה  הנערכת בהקשרי מקום מסוימים עשויה להשפיע על הטמעת הידע הנלמד . עם  הוצאתו לאור של הספר שבילי חינוך מבוסס מקום, העוסק בפדגוגיה של למידה  מבוססת מקום, כדאי לשוב ולעיין בממצאי אחד ממחקרי הזיכרון הידועים ביותר  אשר מדגימים את חשיבות המקום . במחקר שערכו בשנת 1975 הפסיכולוגים  הבריטים הנודעים גודן ובאדלי נבחנו מאפייניו של זיכרון תלוי הֶקשר בשתי  סביבות פיזיות טבעיות : ביבשה ומתחת לפני הים . הנבדקים רכשו מידע, ואחר  כך התבקשו לשחזר אותו – בסביבת הלמידה האותנטית ( מתחת לפני הים או  ביבשה ) או בסביבת הלמידה האחרת . התברר כי אנחנו מצליחים לשחזר מידע  טוב יותר אם אנחנו משחזרים אותו באותה הסביבה שהוא נרכש בפועל . התוכנית  ״שבילים״ חוגגת את ההקשר הסביבתי ונלמדת בו . אחד האתגרים שלה הוא לגרום  לסטודנטים לזכור ולשכלל את הידע גם בהקשרים שהוא לא נלמד בהם .  וינסטון צ'רצ'יל אמר : ״לעולם אל תפחד ללכת אחר הזרם, ולעולם אל תפחד לקחת את הזרם אחריך״ . מובילי התוכנית ״שבילים״ הצליחו לקחת את הזרם
   6 | שבילים לחינוך מבוסס מקום  אחריהם . מלוא הערכתי לאחריות המשותפת ולמקצועיות של מובילי התוכנית,  ובראשם ד״ר דפנה גרנית דגני וצוות ההכשרה, וכן לד״ר ארנון בן ישראל,  לד״ר אמנון גלסנר, לד״ר יעל וינברגר ולד״ר נמרוד זינגר וצוותי ההתמחויות .  ההובלה שלהם והליווי המקצועי של ד״ר אורלי קרן, המשנה לנשיאה לעניינים  אקדמיים וראש בית הספר להכשרה במכללת קיי, התבטאו ביצירת תוכנית  מעוררת השראה לסגל ולסטודנטים השותפים בה, וכן לסגלי הוראה אחרים  בתוך המכללה ומחוצה לה . הם בנו קהילה לומדת המדגימה את העיקרון של  ״קול ובחירה״ לסגל ולסטודנטים, ובמרחב האקוסטי שנוצר לכל חבר בקהילת  ״שבילים״ הייתה אפשרות וזכות לבטא את קולו ואת בחירותיו . ואכן, התוכנית  ״שבילים״ מממשת את תפיסתו של יאנוש קורצ'אק ולפיה ״תיקון העולם משמעו  תיקון החינוך״ . מכולכם למדתי !  בברכה,  פרופ' לאה קוזמינסקי נשיאת המכללה האקדמית ע״ש קיי