קראו בכותר - על גבול האור : חתכים והתבוננויות ביצירת לאה גולדברג
C1

על גבול האור חתכים והתבוננויות ביצירת לאה גולדברג ... 0

תוכן העניינים ... 7

פתיחה ... 9

פרק ראשון משוררת בקהל משוררים התקבלות שירתה של לאה גולדברג על־ידי ביקורת זמנה ... 17

״יפים ועצובים הם שיריה של לאה״ – התנשאות ואינטימיות בביקורת על שירי לאה גולדברג ... 18

בין ״שִׁירוֹת ענוגות־שקופות״ ל״משורר בחסד״ ... 22

״האינטלקטואלית בין משוררותינו״ – רגש ואינטלקט בשירת גולדברג, על־פי הביקורת ... 24

״משוררת הנשמה הנשית״ – בין דוברת שירית בדויה ובין דמות ביוגרפית ... 25

המשוררת כאמן יוצר – ביקורת ללא פניות מגדריות ... 27

ביקורת חיובית שאינה משוחררת מסטראוטיפים ומדיכוטומיה מגדרית ... 28

המשוררת ודורהּ הספרותי ... 31

פרק שני קול גברי או קול נשי? על שירים חוצי־מגדר ... 35

המחַברת בתחפושת משורר – תגובות על הפולמוס הספרותי ... 39

דוברים חוצי־מגדר בשירים על זוגיות ואהבה ... 43

״שירי מסֵכה״ בין־טקסטואליים חוצי־מגדר ... 46

פרק שלישי סוד בדמות חידה דמויות נשיות כאַלוּזיות תרבותיות בשירים בין־טקסטואליים ... 52

״על אי הבדידות הנצחי״ – המצפה והנבגדת ... 54

״כִּי כָּרַת הַכּוֹרֵת בְּגַנֵּי אַגָָּדוֹת״ – בין לכלוכית ליפהפייה הנמה ... 58

״כָּל עֲבָרֵךְ נִרְאֶה לָךְ / נֵר שֶׁכָּבָה בְּפָנָס״ – אנטיגונה וסולוויג ... 66

״רַק לֹא כְּפֶרַח עַל פְּנֵי הַמַּיִם״ ... 68

פרק רביעי ״לְבָנָה הִיא וְלֹא נָאוָה״ שיר השירים כחומר ביד היוצרת ... 72

משקעי שיר השירים בשירתה המוקדמת של לאה גולדברג – האוּמנם שיח אהבה? ... 74

״הִנָּךְ יָפָה, רַעְיָתִי״ – הציטוט הישיר מתוך שיר השירים ביצירת גולדברג ... 78

״שַׁלָּמָה נָטַשׁ גַּנֵּךְ וְגַנֵּךְ – וריאציות חתרניות על פסוקי שיר השירים ועל נושא האהבה ... 80

״לְבָנָה הִיא וְלֹא נָאוָה״ – היפוך מלא של פסוקי שיר השירים ביצירת גולדברג ... 84

לא רק אהבה – נוכחות שיר השירים בתודעתה וביצירתה של לאה גולדברג – הערות סיום ... 86

פרק חמישי שירת הגוף תשוקה נשית ומימושה ... 89

״יִזְעַק בְּשָׂרִי הַמִּתְמָרֵד: אַתָּה!״ – בין דיבור נרמז לדיבור גלוי ... 91

״גּופְךָ נִשְׁפָּךְ אֵלַי כְּסַעַר הַתִּזְמרֶֹת״ – ארוטיקה מתוזמרת ... 93

״בָּאתָ אֵלַי אֶת עֵינַי לִפְקחַֹ״ – הגוף הגברי והארוטיקה הנשית ... 97

״רַק רֵיחַ הַפְּרִיחָה הַמְאֻחֶרֶת / הֵעִיק עָלַי כְּגוּף אָהוּב וָזָר״ – מטפוריקה ארוטית ... 100

״הֶמְיַת מַעֲמַקִּים שֶׁלִּבְשָׂרִי״ – תשוקה נשית ומימושה ... 104

״שָׁכְבָה הָאָרֶץ בִּזְרוֹעוֹת שָׁמַיִם״ – ארוטיקה עקיפה ביצירתה המאוחרת של לאה גולדברג ... 107

פרק שישי קרון, מסע ומרחב לימינלי על סמל אוניברסלי ותהליכי חניכה ... 111

הרכבת ככרונוטופ ספרותי בשירים מוקדמים של לאה גולדברג ... 119

מסעות חניכה ברכבות ברומנים של לאה גולדברג ... 121

כרונוטופ הרכבת – חניכה וסגירת המעגל ... 133

פרק שביעי ״וּמֵעִיר לְעִיר [...] אָנוּדָה עִם שִׁיר״ ... 139

תפאורה שוקטת מול תהומות היגון – החוויה הברלינאית בשירת גולדברג ... 144

נופי עיר או נופי נפש? ... 148

״הָעִיר שֶׁהִיא תָמִיד עִירְךָ״ – ערים נכריות וערים קרובות ... 157

פרק שמיני מקברֵי לילות אל אור הבוקר על אימאז' "אובססיבי" אחד בשירת לאה גולדברג ... 166

״מֵאֲחוֹרֵי עָבֵי־הַשְּׁחוֹר לֹא יְשַׁקֵּר הַנֵּצַח שֶׁלָּאוֹר״ ... 167

בין לילה לבוקר – בלשון רבים ... 172

״שׁוּב עוֹלֶה הַשַּׁחַר כָּבֵד מִנְּשׂוֹא״ ... 176

שבחי הלילה, שבחי היום ... 179

שורשי התבנית הבינרית ה״אובססיבית״ ביצירת לאה גולדברג ... 184

פרק תשיעי אומרת שיר על סף המוות ... 187

זיקותיה של שירת לאה גולדברג המוקדמת והמאוחרת אל נושא המוות ... 190

״בְּכָל דָּבָר יֵשׁ לְפָחוֹת שְׁמִינִית שֶׁל מָוֶת״ – המוות בשירי הספר שארית החיים ... 196

״מָחָר אֲנִי אָמוּת״ – שיריה האחרונים של לאה גולדברג ... 199

נספח בעקבות לאה גולדברג וגיבוריה בברלין מסע אישי וספרותי ... 205

בדרך אל רחוב מוטץ 99 ... 206

״על כן הלכתי לבדי לבית הקפה״ ... 212

אל מחוז ה״סתם״ – גְרינאוּ ... 215

לאן נעלם סבסטיאנוס הקדוש ... 219

אולם ההרצאות מספר 300 ... 224

ביבליוגרפיה ... 237

מפתחות ... 247

אנא המתן/י... הספר בטעינה