C1
על גבול האור חתכים והתבוננויות ביצירת לאה גולדברג ... 0
תוכן העניינים ... 7
פתיחה ... 9
פרק ראשון משוררת בקהל משוררים התקבלות שירתה של לאה גולדברג על־ידי ביקורת זמנה ... 17
״יפים ועצובים הם שיריה של לאה״ – התנשאות ואינטימיות בביקורת על שירי לאה גולדברג ... 18
בין ״שִׁירוֹת ענוגות־שקופות״ ל״משורר בחסד״ ... 22
״האינטלקטואלית בין משוררותינו״ – רגש ואינטלקט בשירת גולדברג, על־פי הביקורת ... 24
״משוררת הנשמה הנשית״ – בין דוברת שירית בדויה ובין דמות ביוגרפית ... 25
המשוררת כאמן יוצר – ביקורת ללא פניות מגדריות ... 27
ביקורת חיובית שאינה משוחררת מסטראוטיפים ומדיכוטומיה מגדרית ... 28
המשוררת ודורהּ הספרותי ... 31
פרק שני קול גברי או קול נשי? על שירים חוצי־מגדר ... 35
המחַברת בתחפושת משורר – תגובות על הפולמוס הספרותי ... 39
דוברים חוצי־מגדר בשירים על זוגיות ואהבה ... 43
״שירי מסֵכה״ בין־טקסטואליים חוצי־מגדר ... 46
פרק שלישי סוד בדמות חידה דמויות נשיות כאַלוּזיות תרבותיות בשירים בין־טקסטואליים ... 52
״על אי הבדידות הנצחי״ – המצפה והנבגדת ... 54
״כִּי כָּרַת הַכּוֹרֵת בְּגַנֵּי אַגָָּדוֹת״ – בין לכלוכית ליפהפייה הנמה ... 58
״כָּל עֲבָרֵךְ נִרְאֶה לָךְ / נֵר שֶׁכָּבָה בְּפָנָס״ – אנטיגונה וסולוויג ... 66
״רַק לֹא כְּפֶרַח עַל פְּנֵי הַמַּיִם״ ... 68
פרק רביעי ״לְבָנָה הִיא וְלֹא נָאוָה״ שיר השירים כחומר ביד היוצרת ... 72
משקעי שיר השירים בשירתה המוקדמת של לאה גולדברג – האוּמנם שיח אהבה? ... 74
״הִנָּךְ יָפָה, רַעְיָתִי״ – הציטוט הישיר מתוך שיר השירים ביצירת גולדברג ... 78
״שַׁלָּמָה נָטַשׁ גַּנֵּךְ וְגַנֵּךְ – וריאציות חתרניות על פסוקי שיר השירים ועל נושא האהבה ... 80
״לְבָנָה הִיא וְלֹא נָאוָה״ – היפוך מלא של פסוקי שיר השירים ביצירת גולדברג ... 84
לא רק אהבה – נוכחות שיר השירים בתודעתה וביצירתה של לאה גולדברג – הערות סיום ... 86
פרק חמישי שירת הגוף תשוקה נשית ומימושה ... 89
״יִזְעַק בְּשָׂרִי הַמִּתְמָרֵד: אַתָּה!״ – בין דיבור נרמז לדיבור גלוי ... 91
״גּופְךָ נִשְׁפָּךְ אֵלַי כְּסַעַר הַתִּזְמרֶֹת״ – ארוטיקה מתוזמרת ... 93
״בָּאתָ אֵלַי אֶת עֵינַי לִפְקחַֹ״ – הגוף הגברי והארוטיקה הנשית ... 97
״רַק רֵיחַ הַפְּרִיחָה הַמְאֻחֶרֶת / הֵעִיק עָלַי כְּגוּף אָהוּב וָזָר״ – מטפוריקה ארוטית ... 100
״הֶמְיַת מַעֲמַקִּים שֶׁלִּבְשָׂרִי״ – תשוקה נשית ומימושה ... 104
״שָׁכְבָה הָאָרֶץ בִּזְרוֹעוֹת שָׁמַיִם״ – ארוטיקה עקיפה ביצירתה המאוחרת של לאה גולדברג ... 107
פרק שישי קרון, מסע ומרחב לימינלי על סמל אוניברסלי ותהליכי חניכה ... 111
הרכבת ככרונוטופ ספרותי בשירים מוקדמים של לאה גולדברג ... 119
מסעות חניכה ברכבות ברומנים של לאה גולדברג ... 121
כרונוטופ הרכבת – חניכה וסגירת המעגל ... 133
פרק שביעי ״וּמֵעִיר לְעִיר [...] אָנוּדָה עִם שִׁיר״ ... 139
תפאורה שוקטת מול תהומות היגון – החוויה הברלינאית בשירת גולדברג ... 144
נופי עיר או נופי נפש? ... 148
״הָעִיר שֶׁהִיא תָמִיד עִירְךָ״ – ערים נכריות וערים קרובות ... 157
פרק שמיני מקברֵי לילות אל אור הבוקר על אימאז' "אובססיבי" אחד בשירת לאה גולדברג ... 166
״מֵאֲחוֹרֵי עָבֵי־הַשְּׁחוֹר לֹא יְשַׁקֵּר הַנֵּצַח שֶׁלָּאוֹר״ ... 167
בין לילה לבוקר – בלשון רבים ... 172
״שׁוּב עוֹלֶה הַשַּׁחַר כָּבֵד מִנְּשׂוֹא״ ... 176
שבחי הלילה, שבחי היום ... 179
שורשי התבנית הבינרית ה״אובססיבית״ ביצירת לאה גולדברג ... 184
פרק תשיעי אומרת שיר על סף המוות ... 187
זיקותיה של שירת לאה גולדברג המוקדמת והמאוחרת אל נושא המוות ... 190
״בְּכָל דָּבָר יֵשׁ לְפָחוֹת שְׁמִינִית שֶׁל מָוֶת״ – המוות בשירי הספר שארית החיים ... 196
״מָחָר אֲנִי אָמוּת״ – שיריה האחרונים של לאה גולדברג ... 199
נספח בעקבות לאה גולדברג וגיבוריה בברלין מסע אישי וספרותי ... 205
בדרך אל רחוב מוטץ 99 ... 206
״על כן הלכתי לבדי לבית הקפה״ ... 212
אל מחוז ה״סתם״ – גְרינאוּ ... 215
לאן נעלם סבסטיאנוס הקדוש ... 219
אולם ההרצאות מספר 300 ... 224
ביבליוגרפיה ... 237
מפתחות ... 247
חזרה לאתר
כניסת רשומים
אנא המתן/י... הספר בטעינה