קראו בכותר - מי מפחד משוויון? על חינוך וחברה בישראל
9
   בה . אחר כך החלפנו את הקידומת והחלפנו את הסיומת , יותר ויותר חשבנו  על הבית הפרטי שלנו , הבית הלאומי הפך למובן מאליו . נזכרנו בו רק בשעות  משבר . כשהלכנו על הסף .  אולי זו התבגרות ואולי זו תבונה ; קצת פחות התלהמות של גיל הנעורים ,  קצת יותר שיקול דעת . ואולי זו המאה העשרים ואחת עם הספקנות שהיא  נושאת בכנפיה ; קצת פחות ביטחון בכוחו של האדם , קצת יותר פחד מקצו  של העולם . איך חיים בעולם שהוודאות בו נשחקת ? איך מחנכים בעולם  שיש בו יותר שאלות מתשובות ?  רבי ומורי פרופ ' ישעיהו ברלין לימדני שחובה עלינו להמשיך ולהאמין .  עקרונות וערכים , אמר , אינם מקודשים פחות מפני שאין לערוב למשך  קיומם . השאיפה לנצחיות אינה אלא כמיהה אל הוודאות של ימי הילדות .  ״ להבין את תקפותם היחסית של עקרונותיך ואף על פי כן לדגול בהם ללא  רתיעה , באלו נבדל אדם מתורבת מן הפרא . תביעה מעבר לזה היא סימן  היכר לחוסר בגרות מוסרי ופוליטי עמוק ומסוכן . ״  זו גדולתו של האדם המשכיל בן זמננו שאינו בורח מהספק אל הוודאות  המוחלטת , אך גם אין הוא נותן לספק לרפות את ידיו . אמרו , זו דרכו של  הפתי שאינו רוצה לראות את מה שלפניו . אני אומר , זו דרכו של אדם שיודע  שהוא בן חלוף , שמכיר את סכנת הטעות ובכל זאת מחפש משמעות .  את הצורך במשמעות אנו אמורים להנחיל לבנינו ולבני בנינו . אמורים  לטעת בהם את התקווה שהחיפוש האישי והלאומי יישא פירות . אך אין אנו  אמורים לקטוף עבורם את פירות החיפוש . המתנה הגדולה ביותר שדור יכול  להעניק לדורות הבאים אחריו היא זמינות הידע ותחושת המחויבות ללמוד ,  לבחון ולחקור את העבר לצד החירות לגבש את תמונת העתיד .  במקביל לרצון לחקור את העבר אמור החינוך לטפח גם את מידת  הצניעות ואת מידת האדם : לא כל יום גאולה , לא כל יום חורבן , אלא אורך  רוח המכשיר אותנו להליכה בדרך ארוכה ומפותלת שאין לנו ברירה אלא  להמשיך ללכת בה כמיטב יכולתנו , ולחפש , מעבר לכל פיתול , את דרך  הישר .  איך יוצרים משמעות בעידן של ספק , איך מתווים עתיד בעידן שתעתועי ההיסטוריה גלויים בו לעין ? עושים את הבלתי - ייאמן . רואים את הסדקים