קראו בכותר - האתגר שבהבעה : תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה
192

האתגר שבהבעה: תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה ... 0

תוכן העניינים ... 4

מבוא ... 7

פרק 1: רקע תאורטי ... 11

הדגשים שונים בתהליך הוויסות ... 12

אסטרטגיות קוגניטיביות, מטה-קוגניטיביות ומוטיבציוניות בתהליך הוויסות ... 16

השפעה הדדית בין תהליכי ויסות עצמי לבין מוטיבציה והצלחה בלמידה ... 17

כתיבה: תהליכים וקשיים ... 18

תפיסות שונות של תהליך הכתיבה ... 20

גישות בהוראת הכתיבה ... 22

תהליכים של ויסות עצמי בכתיבה ... 23

ויסות עצמי כאמצעי לקידום הכתיבה ... 25

דרכי הוראה לעידוד ויסות עצמי בכתיבה ... 27

השפעת הסביבה הלימודית על ויסות עצמי בכתיבה ... 29

סיכום הפרק ... 31

פרק 2: תהליכי ויסות ואסטרטגיות להבעה בכתב ... 32

ויסות עצמי בלמידה ... 33

ידע מטה-קוגניטיבי ... 34

הפעלת תהליכי ויסות ואסטרטגיות בשלבים השונים של תהליך הכתיבה ... 35

שלב התכנון: תהליכי תכנון ואסטרטגיות המתבצעות לפני הכתיבה ... 36

שלב התרגום: תהליכי פיקוח ואסטרטגיות המתבצעות תוך כדי הכתיבה ... 37

שלב השכתוב: תהליכי הערכה ואסטרטגיות המתבצעות בסיום הכתיבה ... 38

דוגמה לתהליכי חשיבה של כותבת טובה ... 39

פרק 3: בדיקת יכולות הכתיבה של התלמיד ... 42

הכלי "אבחון דינמי לאיתור תהליכי ויסות ואסטרטגיות בכתיבה" ... 43

תהליך העבודה עם הכלי ... 44

הצגת הכלי ... 46

המבנה העקרוני של הכלי ... 57

עקרונות הפעולה של האבחון ... 62

ניתוח הנתונים וסיכומם ... 63

גרסה מקוצרת של הכלי ... 69

קריטריונים לניתוח תוצר הכתיבה (הטקסט) של התלמיד ... 71

דוגמאות לאבחון כתיבתם של שני ילדים על פי הכלי ... 73

אבחון הכתיבה של איל ... 74

דוגמה 2 - אבחון הכתיבה של טל ... 107

פרק 4: הוראה מתקנת בכתיבה ... 119

המטרות הכלליות של התכנית להוראת תהליכי ויסות ואסטרטגיות כתיבה ... 120

ב. שיפור המוטיבציה לכתיבה ... 121

ג. שינוי תפיסת הכתיבה ... 123

צומת החלטות לפני תחילת התכנית ... 124

עקרונות מרכזיים של התכנית הטיפולית ... 125

ב. הקניה של ויסות עצמי בלמידה ... 128

ג. דרכי הוראה של אסטרטגיות כתיבה ושל תהליכי ויסות ... 129

ד. דיון מטה-קוגניטיבי מתמשך על האסטרטגיות ועל תהליכי הוויסות ... 130

דרכי הביצוע של ההוראה המתקנת ... 131

ג. שילוב פעילויות של כתיבה אמנותית וכתיבה תקשורתית ... 132

ד. שמירת התוצרים ... 134

א. שלב התכנון של הכתיבה ... 136

ב. שלב התרגום - הכתיבה בפועל ... 165

ג. שלב השכתוב ... 175

ד. תהליכי ויסות ומודעות הנלווים לכתיבה ... 184

מודעות למאפיינים של "הטקסט הטוב" ... 190

שימוש באסטרטגיות הכתיבה לביצוע משימות של בית הספר ... 192

כתיבה תלוית טקסט ... 193

אסטרטגיות מכשילות ... 200

סיכום הפרק ... 203

סיכום ... 204

ביבליוגרפיה ... 206

אנא המתן/י... הספר בטעינה