C1
יסודות מינהל החינוך מנהיגות וניהול בארגון החינוכי ... 0
תוכן העניינים ... 5
הקדמה ... 9
הקדמה למהדורה השלישית ... 11
פרק ראשון היסודות התיאורטיים וההיסטוריים של מינהל החינוך ... 13
תחום הדעת של מינהל ומדיניות החינוך ... 15
האם ניתן להגדיר את גבולות הידע של מינהל החינוך? ... 18
הגדרות של מינהל החינוך כתחום ידע אקדמי ... 20
התפתחות היסטורית של מינהל החינוך ... 21
הפרספקטיבה הארגונית הקלאסית ... 22
גישת יחסי האנוש ... 24
תנועת התיאוריה במינהל החינוך ... 26
המהפכה הפרשנית של גרינפילד ... 27
המחקר במינהל החינוך מאז שנות התשעים ... 29
התפתחותו של תחום מינהל החינוך כתחום אקדמי בישראל ... 30
רשימת מקורות ... 32
שער ראשון היבטים ארגוניים של בית הספר ... 35
פרק שני המבנה הארגוני של בית הספר ... 37
המודל הבירוקרטי של ובר ... 39
המבנה המשתף של בית הספר ... 45
בית הספר כארגון בעל חיבורים רופפים ... 46
מגבלות גישת הרופפות המבנית בארגון החינוכי ... 49
שנות התשעים ואילך: הניסיון להידוק המבנה הארגוני ... 50
מורים כאנשי מקצוע או כבירוקרטים במבנה בית הספר ... 52
גודל הארגון הבית ספרי והשלכותיו ... 55
רשימת מקורות ... 57
פרק שלישי תרבות בית הספר ואקלימו ... 61
רכיבים מרכזיים של תרבות ארגונית ... 63
נורמות ... 65
סמלים כמתווכים בין חברי הארגון ... 66
חקר תרבות בית הספר ... 68
תרומת התרבות הארגונית לאפקטיביות בית הספר ... 70
חקר תרבות המורים בבית הספר ... 72
תרבות של אמון בבית הספר ... 73
אקלים בית הספר ... 75
מדידת האקלים של בית הספר ... 77
אסטרטגיות לשיפור האקלים בבית הספר ותרבותו ... 80
רשימת מקורות ... 83
פרק רביעי כוח, סמכות ופוליטיקה בבית הספר ... 87
כוחו של מנהל בית הספר ... 88
סמכות ומקורות הסמכות ... 90
אסטרטגיות להפעלת הכוח והסמכות של המנהל ... 92
מתי המנהל יכול לצפות להיענות מצד המורים? ... 93
מהן האסטרטגיות להפעלת סמכות המנהל? ... 95
ההיבטים המיקרו–פוליטיים בבית הספר ... 96
המחקר על מיקרו–פוליטיקה בבית הספר ... 98
המשגות חלופיות למושג הכוח והסמכות ... 101
העצמת מורים ... 102
נקודת מבט פמיניסטית ... 103
רשימת מקורות ... 105
פרק חמישי יחסי בית הספר וסביבתו ... 109
גישת המערכות הפתוחות ... 110
גישות תיאורטיות לחקר הסביבה הארגונית ... 114
גישת התלות במשאבים ... 116
גישת ההתניות (Contingency Theory) ... 117
הגישה המוסדית לחקר הסביבה של בית הספר ... 119
קונפורמיות לכללים מוסדיים ... 121
אימוץ רכיבים דומים ... 122
אסטרטגיית ההבדלה ... 123
יחסי קהילה–בית הספר ... 124
בית הספר הקהילתי ... 127
רפורמת בחירת ההורים ... 129
רשימת מקורות ... 130
שער שני הפרט בארגון החינוכי ... 135
פרק שישי קריירות בארגון החינוכי ... 137
גישת שלבי הקריירה ... 139
בחירת הקריירה הניהולית ... 141
הכניסה לתפקיד הניהולי ... 144
תהליך הסוציאליזציה המקצועית של מנהלים ... 146
מנטור בתהליך הסוציאליזציה ... 147
שלב ההתפתחות וההתקדמות בתפקיד ... 148
שלב אמצע הקריירה ... 149
שלב הקריירה המאוחרת ... 152
התפתחות קריירה - היבט חיצוני ... 153
רשימת מקורות ... 156
פרק שביעי הנעה, שביעות רצון ומחויבות בעבודה החינוכית ... 161
הנעה פנימית וחיצונית ... 163
תיאוריית הצרכים של מסלו ... 164
תיאוריית הצבת המטרות ... 166
תיאוריית ההוגנות ... 168
תיאוריית הציפיות ... 170
תיאוריית ההנעה הקשורה להישגיות ... 172
המחקר על הנעה של מורים ומנהלים ... 173
שביעות רצון בעבודה החינוכית ... 175
הגדרות של שביעות רצון בעבודה ... 176
גורמי שביעות הרצון בעבודה ... 178
ההשלכות העיקריות של שביעות הרצון בעבודה ... 179
מחויבות ארגונית ... 180
רגשות בהוראה ובניהול בית ספר ... 182
רשימת מקורות ... 185
פרק שמיני היבטים פתולוגיים בארגון החינוכי ... 193
גורמים המגבירים לחץ בעבודה ... 195
גורמים ארגוניים ... 196
מקורות הלחץ בתפקיד המורה והמנהל ... 198
תוצאות נפוצות של לחץ מתמשך בתפקיד ... 199
דרכי התמודדות עם לחץ בעבודה ... 200
שחיקה בעבודת המורה והמנהל ... 204
גורמי שחיקה בעבודה ... 206
רשימת מקורות ... 208
שער שלישי תהליכים מינהליים בבית הספר ... 213
פרק תשיעי תפקיד המנהל - לבו של בית הספר ... 215
משימות המנהל ותחומי אחריותו ... 218
מיומנויות ניהוליות והכשרת מנהלים ... 220
ניהול חינוכי הלכה למעשה ... 223
שינויים בתפקיד המנהל החל משנות התשעים ... 226
רשימת מקורות ... 229
פרק עשירי מנהיגות חינוכית ... 233
מה בין ניהול למנהיגות? ... 235
מודלים קלאסיים של מנהיגות ... 236
גישת המצב ... 238
גישת ההתניות למנהיגות ... 240
מנהיגות מעצבת ... 244
מודלים של מנהיגות חינוכית ... 246
מנהיגות מוסרית לצדק חברתי ... 248
מנהיגות משתפת (Participative leadership) ... 252
מנהיגות מבוזרת (Distributed leadership) ... 255
מאפייני המנהיגים הבולטים במערכת החינוך ... 258
מנהיגות נשית ... 261
מנהיגות במדינות מתפתחות ... 263
רשימת מקורות ... 265
פרק אחד–עשר קבלת החלטות בארגוני חינוך ... 275
מודלים רציונליים של קבלת החלטות ... 277
מגבלות הגישה הרציונלית ... 279
מודל ההחלטה משביעת הרצון ... 281
המודל התוספתי ... 282
מודל "פח האשפה” ... 283
קבלת החלטות משותפת ... 284
טכניקות לשיפור קבלת ההחלטות ... 288
שיטת דלפי ... 289
קבלת החלטות חכמה ומהירה ... 290
רשימת מקורות ... 291
פרק שנים–עשר תכנון חינוכי ואסטרטגי ... 295
תכנון חינוכי ברמת המדינה והמחוז ... 296
תכנון אסטרטגי בבית הספר ... 298
מודל מרשמי לתכנון אסטרטגי בבית הספר ... 300
דרכי יישומו של התכנון האסטרטגי בבתי הספר ... 303
רשימת מקורות ... 306
פרק שלושה–עשר שיווק בית הספר ושיפור תדמיתו ... 309
המחקר על שיווק ארגוני חינוך ... 311
תפיסות סותרות של השיווק החינוכי ... 312
ההיקף המוגבל של שיווק בבתי ספר ... 313
קידום השירות: הרכיב המרכזי בשיווק בתי ספר ... 314
תהליך בחירת בית הספר על ידי ההורים ... 317
האם יש סתירה בין שיווק לחינוך? ... 319
רשימת מקורות ... 321
פרק ארבעה–עשר ניהול משאבי אנוש בארגוני חינוך ... 325
גיוס מורים ועובדים לבית הספר ... 326
דרכי גיוס כוח אדם ... 328
הליכי גיוס מורים בישראל ... 329
מיון עובדים ... 330
המיון הסמוי ... 331
המיון הגלוי ... 332
המחקר על גיוס מורים במערכות חינוכיות ... 334
הערכת ביצועי המורים ... 335
פיתוח מקצועי של הצוות ... 339
מודלים של פיתוח מקצועי ... 340
גורמים המשפיעים על טיב התוכנית לפיתוח צוות ועל שיעור ההשתתפות בה ... 342
המחקר על תרומת הפיתוח המקצועי של מורים לבית הספר ... 343
רשימת מקורות ... 345
פרק חמישה–עשר ניהול עבודת צוות בבית הספר ... 349
מאפייני צוותי עבודה ותהליך התפתחותם ... 350
סוגים של צוותים ... 353
הגורמים המשפיעים על אפקטיביות הצוות ... 355
גורמי קונטקסט ... 356
גורמים הקשורים להרכב הצוות ... 357
גורמים הקשורים לתהליך עבודת הצוות ... 360
מנהיגות צוות ... 362
סיכום ... 363
מקורות ... 364
פרק שישה–עשר ניהול קונפליקטים בבית הספר ... 367
הגדרות של קונפליקט ארגוני וסוגיו השונים ... 368
גורמים לקונפליקט בעולם העבודה ברמות שונות ... 369
השפעות הקונפליקט על העובד והארגון ... 374
דרכי התמודדות עם קונפליקטים ... 376
סגנונות טיפול בקונפליקט בינאישי ... 378
גישות מבניות לניהול קונפליקטים ... 379
משא ומתן ... 380
תיווך ... 381
בוררות ... 382
מקורות ... 383
פרק שבעה–עשר ניהול שינויים בבית הספר ... 387
תהליך השינוי החינוכי ... 388
שלב הייזום: השקתו של שינוי חינוכי ... 389
שלב הביצוע: החדרתו של השינוי המוצע ... 391
שלב המיסוד ... 393
התנגדות לשינויים בבית הספר ... 394
השפעות שליליות וחיוביות על העובד ... 397
תפקיד המנהל בהחדרת שינויים וחידושים ... 398
רשימת מקורות ... 401
חזרה לאתר
כניסת רשומים
אנא המתן/י... הספר בטעינה