קראו בכותר - יסודות מינהל החינוך : מנהיגות וניהול בארגון החינוכי (מהדורה שלישית)
C1

יסודות מינהל החינוך מנהיגות וניהול בארגון החינוכי ... 0

תוכן העניינים ... 5

הקדמה ... 9

הקדמה למהדורה השלישית ... 11

פרק ראשון היסודות התיאורטיים וההיסטוריים של מינהל החינוך ... 13

תחום הדעת של מינהל ומדיניות החינוך ... 15

האם ניתן להגדיר את גבולות הידע של מינהל החינוך? ... 18

הגדרות של מינהל החינוך כתחום ידע אקדמי ... 20

התפתחות היסטורית של מינהל החינוך ... 21

הפרספקטיבה הארגונית הקלאסית ... 22

גישת יחסי האנוש ... 24

תנועת התיאוריה במינהל החינוך ... 26

המהפכה הפרשנית של גרינפילד ... 27

המחקר במינהל החינוך מאז שנות התשעים ... 29

התפתחותו של תחום מינהל החינוך כתחום אקדמי בישראל ... 30

רשימת מקורות ... 32

שער ראשון היבטים ארגוניים של בית הספר ... 35

פרק שני המבנה הארגוני של בית הספר ... 37

המודל הבירוקרטי של ובר ... 39

המבנה המשתף של בית הספר ... 45

בית הספר כארגון בעל חיבורים רופפים ... 46

מגבלות גישת הרופפות המבנית בארגון החינוכי ... 49

שנות התשעים ואילך: הניסיון להידוק המבנה הארגוני ... 50

מורים כאנשי מקצוע או כבירוקרטים במבנה בית הספר ... 52

גודל הארגון הבית ספרי והשלכותיו ... 55

רשימת מקורות ... 57

פרק שלישי תרבות בית הספר ואקלימו ... 61

רכיבים מרכזיים של תרבות ארגונית ... 63

נורמות ... 65

סמלים כמתווכים בין חברי הארגון ... 66

חקר תרבות בית הספר ... 68

תרומת התרבות הארגונית לאפקטיביות בית הספר ... 70

חקר תרבות המורים בבית הספר ... 72

תרבות של אמון בבית הספר ... 73

אקלים בית הספר ... 75

מדידת האקלים של בית הספר ... 77

אסטרטגיות לשיפור האקלים בבית הספר ותרבותו ... 80

רשימת מקורות ... 83

פרק רביעי כוח, סמכות ופוליטיקה בבית הספר ... 87

כוחו של מנהל בית הספר ... 88

סמכות ומקורות הסמכות ... 90

אסטרטגיות להפעלת הכוח והסמכות של המנהל ... 92

מתי המנהל יכול לצפות להיענות מצד המורים? ... 93

מהן האסטרטגיות להפעלת סמכות המנהל? ... 95

ההיבטים המיקרו–פוליטיים בבית הספר ... 96

המחקר על מיקרו–פוליטיקה בבית הספר ... 98

המשגות חלופיות למושג הכוח והסמכות ... 101

העצמת מורים ... 102

נקודת מבט פמיניסטית ... 103

רשימת מקורות ... 105

פרק חמישי יחסי בית הספר וסביבתו ... 109

גישת המערכות הפתוחות ... 110

גישות תיאורטיות לחקר הסביבה הארגונית ... 114

גישת התלות במשאבים ... 116

גישת ההתניות (Contingency Theory) ... 117

הגישה המוסדית לחקר הסביבה של בית הספר ... 119

קונפורמיות לכללים מוסדיים ... 121

אימוץ רכיבים דומים ... 122

אסטרטגיית ההבדלה ... 123

יחסי קהילה–בית הספר ... 124

בית הספר הקהילתי ... 127

רפורמת בחירת ההורים ... 129

רשימת מקורות ... 130

שער שני הפרט בארגון החינוכי ... 135

פרק שישי קריירות בארגון החינוכי ... 137

גישת שלבי הקריירה ... 139

בחירת הקריירה הניהולית ... 141

הכניסה לתפקיד הניהולי ... 144

תהליך הסוציאליזציה המקצועית של מנהלים ... 146

מנטור בתהליך הסוציאליזציה ... 147

שלב ההתפתחות וההתקדמות בתפקיד ... 148

שלב אמצע הקריירה ... 149

שלב הקריירה המאוחרת ... 152

התפתחות קריירה - היבט חיצוני ... 153

רשימת מקורות ... 156

פרק שביעי הנעה, שביעות רצון ומחויבות בעבודה החינוכית ... 161

הנעה פנימית וחיצונית ... 163

תיאוריית הצרכים של מסלו ... 164

תיאוריית הצבת המטרות ... 166

תיאוריית ההוגנות ... 168

תיאוריית הציפיות ... 170

תיאוריית ההנעה הקשורה להישגיות ... 172

המחקר על הנעה של מורים ומנהלים ... 173

שביעות רצון בעבודה החינוכית ... 175

הגדרות של שביעות רצון בעבודה ... 176

גורמי שביעות הרצון בעבודה ... 178

ההשלכות העיקריות של שביעות הרצון בעבודה ... 179

מחויבות ארגונית ... 180

רגשות בהוראה ובניהול בית ספר ... 182

רשימת מקורות ... 185

פרק שמיני היבטים פתולוגיים בארגון החינוכי ... 193

גורמים המגבירים לחץ בעבודה ... 195

גורמים ארגוניים ... 196

מקורות הלחץ בתפקיד המורה והמנהל ... 198

תוצאות נפוצות של לחץ מתמשך בתפקיד ... 199

דרכי התמודדות עם לחץ בעבודה ... 200

שחיקה בעבודת המורה והמנהל ... 204

גורמי שחיקה בעבודה ... 206

רשימת מקורות ... 208

שער שלישי תהליכים מינהליים בבית הספר ... 213

פרק תשיעי תפקיד המנהל - לבו של בית הספר ... 215

משימות המנהל ותחומי אחריותו ... 218

מיומנויות ניהוליות והכשרת מנהלים ... 220

ניהול חינוכי הלכה למעשה ... 223

שינויים בתפקיד המנהל החל משנות התשעים ... 226

רשימת מקורות ... 229

פרק עשירי מנהיגות חינוכית ... 233

מה בין ניהול למנהיגות? ... 235

מודלים קלאסיים של מנהיגות ... 236

גישת המצב ... 238

גישת ההתניות למנהיגות ... 240

מנהיגות מעצבת ... 244

מודלים של מנהיגות חינוכית ... 246

מנהיגות מוסרית לצדק חברתי ... 248

מנהיגות משתפת (Participative leadership) ... 252

מנהיגות מבוזרת (Distributed leadership) ... 255

מאפייני המנהיגים הבולטים במערכת החינוך ... 258

מנהיגות נשית ... 261

מנהיגות במדינות מתפתחות ... 263

רשימת מקורות ... 265

פרק אחד–עשר קבלת החלטות בארגוני חינוך ... 275

מודלים רציונליים של קבלת החלטות ... 277

מגבלות הגישה הרציונלית ... 279

מודל ההחלטה משביעת הרצון ... 281

המודל התוספתי ... 282

מודל "פח האשפה” ... 283

קבלת החלטות משותפת ... 284

טכניקות לשיפור קבלת ההחלטות ... 288

שיטת דלפי ... 289

קבלת החלטות חכמה ומהירה ... 290

רשימת מקורות ... 291

פרק שנים–עשר תכנון חינוכי ואסטרטגי ... 295

תכנון חינוכי ברמת המדינה והמחוז ... 296

תכנון אסטרטגי בבית הספר ... 298

מודל מרשמי לתכנון אסטרטגי בבית הספר ... 300

דרכי יישומו של התכנון האסטרטגי בבתי הספר ... 303

רשימת מקורות ... 306

פרק שלושה–עשר שיווק בית הספר ושיפור תדמיתו ... 309

המחקר על שיווק ארגוני חינוך ... 311

תפיסות סותרות של השיווק החינוכי ... 312

ההיקף המוגבל של שיווק בבתי ספר ... 313

קידום השירות: הרכיב המרכזי בשיווק בתי ספר ... 314

תהליך בחירת בית הספר על ידי ההורים ... 317

האם יש סתירה בין שיווק לחינוך? ... 319

רשימת מקורות ... 321

פרק ארבעה–עשר ניהול משאבי אנוש בארגוני חינוך ... 325

גיוס מורים ועובדים לבית הספר ... 326

דרכי גיוס כוח אדם ... 328

הליכי גיוס מורים בישראל ... 329

מיון עובדים ... 330

המיון הסמוי ... 331

המיון הגלוי ... 332

המחקר על גיוס מורים במערכות חינוכיות ... 334

הערכת ביצועי המורים ... 335

פיתוח מקצועי של הצוות ... 339

מודלים של פיתוח מקצועי ... 340

גורמים המשפיעים על טיב התוכנית לפיתוח צוות ועל שיעור ההשתתפות בה ... 342

המחקר על תרומת הפיתוח המקצועי של מורים לבית הספר ... 343

רשימת מקורות ... 345

פרק חמישה–עשר ניהול עבודת צוות בבית הספר ... 349

מאפייני צוותי עבודה ותהליך התפתחותם ... 350

סוגים של צוותים ... 353

הגורמים המשפיעים על אפקטיביות הצוות ... 355

גורמי קונטקסט ... 356

גורמים הקשורים להרכב הצוות ... 357

גורמים הקשורים לתהליך עבודת הצוות ... 360

מנהיגות צוות ... 362

סיכום ... 363

מקורות ... 364

פרק שישה–עשר ניהול קונפליקטים בבית הספר ... 367

הגדרות של קונפליקט ארגוני וסוגיו השונים ... 368

גורמים לקונפליקט בעולם העבודה ברמות שונות ... 369

השפעות הקונפליקט על העובד והארגון ... 374

דרכי התמודדות עם קונפליקטים ... 376

סגנונות טיפול בקונפליקט בינאישי ... 378

גישות מבניות לניהול קונפליקטים ... 379

משא ומתן ... 380

תיווך ... 381

בוררות ... 382

מקורות ... 383

פרק שבעה–עשר ניהול שינויים בבית הספר ... 387

תהליך השינוי החינוכי ... 388

שלב הייזום: השקתו של שינוי חינוכי ... 389

שלב הביצוע: החדרתו של השינוי המוצע ... 391

שלב המיסוד ... 393

התנגדות לשינויים בבית הספר ... 394

השפעות שליליות וחיוביות על העובד ... 397

תפקיד המנהל בהחדרת שינויים וחידושים ... 398

רשימת מקורות ... 401

אנא המתן/י... הספר בטעינה