קראו בכותר - אבלות במקרא : דרכי התמודדות עם אבדן בספרות המקראית
11
   פתח דבר  ״ אבי , פתא ֹ ם , מכל החדרים / יצא למרחקיו המוזרים״  יהודה עמיחי , מות אבי  ״ אבא אני כובשת איפה / אתה מתאבך עכשיו וכמה /  אנשים שאני אוהבת בעצם / איפה הם מתאבכים עכשיו״  יונה וולך , כמה עניינים  הורתו ולידתו של ספר זה במותו של אבי היקר , רוברט שמש , בשבת  שובה , ה ' בתשרי תשס ״ ט ( 4 באוקטובר . ( 2008 כאשר עמדתי מעל גופתו ,  הבטתי בפעם האחרונה בפניו , שהיו כה שלוות במותו , ונפרדתי ממנו ,  הבטחתי לו שאכתוב ספר ואקדיש אותו לזכרו . באותה שעה סברתי  שיהיה זה ספר על סיפורי הנביא אלישע , נושא שעליו כתבתי עבודת  דוקטור שנים קודם לכן . אולם בעקבות האבדן שחוויתי , הרגשתי צורך  נפשי עמוק להבין מה עובר עליי ולבדוק מה עוד מצפה לי במהלך עיבוד  האבל . פניתי לספרים מתחום הפסיכולוגיה בתקווה למצוא בהם תשובות .  שלושה יום לאחר פטירתו של אבי , בעודי מתכוננת לצאת לנסיעת  אופניים עם אישי , יריב , כדי להרגיע בפעילות הגופנית הזו את נפשי  הסוערת ( לימים למדתי שהצורך בתנועה גופנית הוא סימפטום מוכר של  יגון ; ראו פרק שני , סעיף ו , ( 25 הבנתי , בהחלטה של רגע , שאני עומדת  לכתוב ספר על אבלות במקרא , ושאת הספר הזה אקדיש לזכרו של אבי .  שהרי בעקבות מצב האבלות שבו הייתי שרויה נולד הרצון , או שמא  נכון יותר - התעורר הצורך - לשלב בין תחום המחקר ובין מה שממילא  העסיק אותי , לא רק אינטלקטואלית אלא קיומית . ובאשר לרצון להנציח  את אבי באמצעות כתיבת ספר , בעקבות מחקר זה למדתי עד כמה הוא  שכיח , ולמעשה , הנצחת המת היא דרך התמודדות רווחת עם אבדן של  אדם קרוב ( ראו פרק רביעי , סעיף ב . ( 2  אפשר לומר אפוא שמחקר זה היה בעבורי חלק מתהליך תרפויטי . עם  זאת , יש להודות בכנות שלא כל החומרים שבהם עסקתי במהלך כתיבת  הספר היו כאלה שניתן לשאוב מהם נחמה . הפרק הראשון , העוסק בתפיסת המוות במקרא , הציב אותי מול התמונה העגומה למדי העולה
   מספרות המזרח הקדום בכלל ומהספרות המקראית בפרט בנוגע לגורלם  של המתים . נאלצתי אם כן לערוך הפרדה רגשית בין התפיסה העולה  מן המקרא בנוגע לגורל המתים ובין מה שאני מייחלת לו בנוגע לגורלו  של אבי .  במהלך העבודה על הספר חוויתי אבדנים נוספים , שכל אחד מהם  החזיר אותי לחוויית האבדן של מות אבי . יהי זכרם של כל יקיריי שהלכו  לעולמם ברוך .  ספר זה מוקדש לזכרו של אבי האהוב , שגידלני באהבה כה רבה ונטע  בי את ההכרה בחשיבות הלימודים . אני רוצה להאמין שבאופן כלשהו  הוא יודע על הספר , גאה בו ורווה ממנו וממני נחת . יהי זכרו ברוך .  תודתי נתונה לחבריי ועמיתיי , פרופ ' אלי עסיס ופרופ ' עתליה ברנר ,  שקראו את כתב היד וסייעו בעצות טובות , ד ״ ר שמעון בר ז ״ ל ,  וייבדלו לחיים פרופ ' רימון כשר , ד ״ ר מיכאל אביעוז וד ״ ר רונית שושני ,  שקראו חלק מכתב היד והעירו הערות מועילות , פרופ ' אד גרינשטיין ,  פרופ ' משה גרסיאל , פרופ ' יעקב קליין ופרופ ' אהרן דמסקי , שעמם  התייעצתי לא אחת ולא שתיים והם השיבו תמיד לפניותיי בנפש חפצה .  יעמדו כולם על הברכה . תודה גדולה שלוחה גם לדוד הרבנד על עריכת  הלשון של הספר , מלאכה שביצע בקפדנות , במקצועיות ובזריזות .  אני מודה מעומק הלב גם לקרן בית שלום , יפן , ולקתדרה לתנ ״ ך ע ״ש הרב מרדכי נורוק ז ״ ל , על תרומתן הנדיבה לפרסומו של מחקר זה .