קראו בכותר - אנרכיזם יהודי דתי : (האם קידשה הדת היהודית את השלטון המדיני?) : עיון פנורמי בגלגולו של רעיון מימי המ
C1

"אנרכיזם" יהודי דתי ... 0

חלק ראשון: מבוא ל"אנרכיזם": כללי ודתי ... 1

פרק ב: "אנרכיזם" כללי ו"אנרכיזם" יהודי: שורשים וייעוד ... 20

ב. אנרכיזם חיובי: הומני ומוסרי ולא אנרכיזם פורע חוק ... 25

ג. האופי האוטופי של החשיבה האנרכיסטית ... 26

ד. זרמים שונים באנרכיזם ... 28

ה. גם הם ב"אנרכיסטים": אמיל דורקהיים (צרפת) ואמיתי עציוני (ארה"ב) ... 29

ו. המגמות המרכזיות באנרכיזם, כיום: "פחות מדינה ויותר חברה" (ר' קאנצן) או "חברה כתחליף למדינה" (פ' פרודהון) ... 32

(ב) אנרכיזם יהודי: שורשים וייעוד ... 33

ח. האם "אנרכיזם דתי" הוא אוקסימורון? ושמא אדרבא: הוא עיקר ותמצית של דת ישראל שבמקרא ובחז"ל ושל המחשבה הדתית היהודית בכלל? ... 37

פרק ג: אנטי־תזה לחיבור: זרם מרכזי ביהדות תומך במלוכה ושולל את האנרכיזם ... 39

חלק שני: אנרכיזם בעת העתיקה: מבט יהודי ומבט כללי ... 47

תחום א: חברה שבטית: שיוויונית, לא ריכוזית ... 48

2. השמיטה והיובל (=כלכלה בעלת ממד שיוויוני), אינן תלויות במלך ולא במדינה, אלא בחברה ... 51

3. י' אליצור: כל חברה קהילתית מאורגנת, מקומית (ולא דווקא ממלכה ריכוזית), היא "נחלת ה"' ... 52

4. ש' פדרבוש: "השיוויון בין הישראלים למיעוטים, מבטל את מדינת הלאום" ... 54

תחום ב: עידן המדבר: מתן תורה במדבר ונדודי הארון בו, כביטוי "אנרכיסטי" ... 55

2. מתן תורה במדבר, בסיני — לכל העם, גברים ונשים: ישירות מאלוהים, ובלא היררכיה ... 56

3. נדודי הארון במדבר — ביטוי של אי־ריכוזיות הפולחן, לטובת דת שבטית, עממית ... 61

4. ל"מדבר" ישנה, כנראה, משמעות תיאולוגית "אנרכיסטית" ... 62

תחום ג: עידן השופטים: "מלכות שמים" — כמסתייגת ממלכות אדם ... 65

2. ב' אופנהיימר: "לתודעה של 'מלכות־אלוהים' — היה כוח חברתי מחשל ומאחד" ... 66

3. י' ברמן: היעדרות המלך בעת הכיבוש וההתנחלות — תופעה חריגה במזרח הקדום ... 67

4. גדעון השופט, בקבלו את מלכות־שמים, דוחה את מלכות־האדם ... 68

5. שמואל השופט, בקבלו את מלכות־שמים, דוחה את מלכות־האדם ... 70

6. בובר ואופנהיימר: "משל יותם" כסאטירה אנטי־מלוכנית ... 74

7. "בימים ההם אין מלך בישראל, 'איש הישר בעיניו' יעשה" (שופ' כא) — "אנרכיזם" דתי חיובי ... 79

תחום ד. עידן המלוכה: שלילת הכוח המדיני והמלוכה ("הכוח משחית") ... 82

2. י' ברמן: "שלילת הכוח המדיר בספר דברים", כמגמה מכוונת להחלשת כוחו של המלך ... 85

3. "כי לי בני ישראל עבדים: עֲ בדי הם [ולא עבדים לעבדים] אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים" ... 87

4. ה' פרנקפורט וב' אופנהיימר: רעיון "מלכות ה"' נולד בשעבוד מצרים, וכהתנגדות להאלהת פרעה ... 88

5. גרינברג: "בכל קובצי החוק [בתורה] נעדר שלטון מרכזי"; מכאן, הסתייגות מן הכוח המדיני ... 89

6. פרדיגמה מקיפה של המלוכה: בעלייתה, בכישלונה ובקריסתה המובנית בתוכה ... 91

7. הביקורת שנחשפה בתנ"ך על השלטון ועל השחתתו, נמשכה גם בפרשנות היהודית לתנ"ך — יוסף בן מתתיהו, ראב"ע, אברבנאל, הרבנים ש"ר הירש, יעקובוס וסולובייצ'יק ופרופ' גרינברג ... 96

8. ליישוב הסתירה בין הרעיון האנרכיסטי — ובין העיקרון השושלתי של מלכות בית דוד ... 100

תחום ה. חלוקת העוצמה המדינית בין מוסדות השלטון במקרא, כהסתייגות משלטון אדם ... 106

3. ס' כהן: "שלושת הכתרים" במסורת המדינית היהודית ... 110

4. מילגרום וכשר: המקדש בחזון יחזקאל: הפרדה בין מלך לכוהן, והחלשת שניהם לטובת מלכות־שמים ... 115

5. בין מדינה "חלשה" (פדרלית, כאידיאל) למדינה "חזקה" (ריכוזית, שבדיעבד) ... 117

תחום ו. אדרבא: "מלכות שמים" — כתומכת באדם, לטובת פועלו בעולם ("ברית"; ו"צמצום" השכינה) ... 118

2. "במעבר מהתורה לנביאים, ומהם לכתובים, מתחוללת ירידה הדרגתית מהשמים אל הארץ" ... 120

3. למען הצדק [הדתי], מתנגש האדם בדין [האלוהי], ואף מבקש להפר אותו הלכה למעשה: אברהם בסדום, משה בסיחון, דוד בגבעונים ... 126

4. י' גורן: האוטונומיה של היחיד: "יסודות קדם־אנרכיסטיים בהגותו של איוב" ... 129

6. לסיום, האם "אנרכיזם דתי" במקרא הוא רק בדיעבד וכטקטיקה, או גם מלכתחילה ועקרונית? ... 137

פרק ה: ממשה ועד שלמה — חמישה "סיפורי בבואה": אמצעי ספרותי, החושף מגמה של אנרכיזם דתי ... 139

ב. ניתוח סיפורי הבבואה כאמצעי ספרותי להבנת מושג "האנרכיזם הדתי" בתנ"ך ... 142

סיפור בבואה ראשון [1] בלא שושלת — החלשת השלטון האנושי ... 143

סיפור בבואה שני [2] עימות שני השבטים מול משה (במד' לב) ומנהיגות העם מול יהושע (יהו' כב) ... 149

סיפור בבואה שלישי [3] סיפור אבימלך (שופ' ט) מול סיפור גדעון (שופ' ו־ח) ... 156

סיפור בבואה רביעי [4] עימות העם מול שאול (שמ"א יג־יד), בהשוואה לסיפור עכן (יהו' ו־ז) ... 158

סיפור בבואה חמישי [5] עימות העם מול רחבעם (מל"א יב), בהשוואה למרד שבע בן בכרי בדוד (שמ"ב יט־כ) ... 160

ד. סיכום ומסקנות של חמשת סיפורי הבבואה ... 166

פרק ו: תקופת הבית השני ("בין מקרא למשנה") ... 169

ב. הסתייגות מן השלטון המדיני ... 170

2. תקופת החשמונאים: התנגדות להעצמת השלטון המדיני (באיחוד המלוכה עם הכהונה) ... 173

3. יהודה הגלילי: אנרכיזם דתי וטרור (אנשי "הפילוסופיה הרביעית") ... 177

4. כת מדבר יהודה: הסתייגות מן השלטון המדיני והתכנסות הכת ב"מדבר" ... 183

ג. בשלהי הבית השני: בתי־ספר וידע פתוח לכול — גם כמחסום בפני עריצות ... 184

פרק ז: ספרות חז"ל ועידן חז"ל ... 193

1. מבית־מקדש (ריכוזי וארצי) לבית־מדרש (מבוזר ומקומי) ... 196

2. חכמים במקום כוהנים אנשי כנסת הגדולה ושמעון בן שטח ... 201

3. חכמים במקום נביאים: מעידן של "בת קול" מן השמים לעידן של הכרעה אנושית ... 209

4. הלכה "פלורליסטית": חברה יהודית, החיה בעולם שלעתים ההלכה אינה חתוכה בו ... 213

5. חופש היצירה ו"אנרכיזם רוחני" במדרש חז"ל ... 216

6. שלילת המלך והמלוכה במדרש חז"ל ... 221

7. עמדה שיוויונית בתקופת חז"ל: חברה עממית ולא־היררכית ... 229

ב. האם היה גם צד של טובה בהחרבת בית־המקדש לטובת צמיחת התורה ביבנה? ... 235

ג. האם בהתנגדותו להאלהת אדם נחשב רבי עקיבא כ"אנ־ארכיסט"? (רבי עקיבא כממשיך דרכם של גדעון הנביא ושמואל השופט) ... 238

פרק ח: המשפט העברי בהיבט "אנרכיסטי" (הצעת פרופ' חנינה בן-מנחם, האוניברסיטה העברית) ... 245

פרק ט: גבולות האנרכיזם הדתי ("אש זרה"): במקרא, במדרש, בקבלה ובחסידות ... 259

1. סיפור נדב ואביהוא בפרשנות הזוהר ("אנרכיזם קדוש") ... 260

2. קנאותו של פנחס בפרשנות הזוהר ("אנרגיה אנרכיסטית") ... 262

4. קדושה אנרכיסטית בפרשת "שמיני": "בין אנרכיזם דתי ובין בורגנות דתית" ... 264

ב. שורשים דתיים של "אנרכיזם" דתי מתפרץ, בקבלה ובחסידות ... 266

פרק י: "אנרכיזם" דתי בתרבויות ובדתות אחרות ... 270

ב. במסורת הנוצרית (שהושפעה מזו היהודית?) ... 271

ג. יהודים ונוצרים — השפעה הדדית (כולל ב"עיר האלוהים") ... 273

ד. במזרח הרחוק (ובהשפעה נוצרית?) ... 274

חלק שלישי: אנרכיזם בימי הביניים: מבט יהודי ... 275

ב. רבי אברהם בן עזרא (1164-1089) ... 287

ג. רבי יהודה הלוי (1141-1075) — מבט "אנרכיסטי" ... 296

ד. רבי משה בין מימון (1204-1138) — ממונרכיה (פוליטית) ל"אנרכיה" (דתית) ... 308

חלק רביעי: אנרכיזם בעת החדשה: מבט יהודי ... 325

א. אנרכיסטים יהודים באירופה ... 326

2. גוסטב לנדאואר (1919-1870) ... 330

3. אריך מיהזם (1934-1878) ... 337

4. לודוויג (שלמה־לוי) שטיינהיים (1866-1789) ... 342

5. הרמן (יחזקאל) כהן (1918-1842) ... 347

ב. אנרכיסטים יהודים בישראל ... 351

7. גרשם שלום (1982-1897) ... 359

8. ברל כצנלסון: יהודי, חלוץ, אנרכיסט (1944-1887) ... 365

9. אהרן דוד גורדון — יהודי, עובד־אדמה, אנרכיסט (1922-1856) ... 373

10. אבא גורדין: יהודי, מהפכן, אנרכיסט (1964-1887) ... 379

פרק יג: תודעה "אנרכיסטית" בהגותם של עשרה רבנים אורתודוקסים ... 386

1. הרב שמשון רפאל הירש: מקהילה למדינה (עיון מחודש בהגותו) ... 388

2. הרב אליהו בן־אמוזג (Benamozegh): הגותו בהיבט "אנרכיסטי" ... 402

3. היבטים אנרכיסטיים בהגותו של הראי"ה קוק ... 413

4. הרב שמואל אלכסנדרוב ... 434

5. הרב יהודה לייב הלוי אשלג — מקובל וקומוניסט ... 436

6. הגותו של הגרי"ד סולובייצ'יק בהיבט "אנרכיסטי" ... 444

7. הגותו הדתית ה"אנרכיסטית" של הרב משה אביגדור עמיאל ... 468

8. הגותו של הרב יהודה עמיטל ... 488

9. הגותו הדתית־אנרכיסטית של הרב שג"ר ... 506

10. הרב דוד ביגמן ... 518

ב. לסיכום הפרק ... 529

3. בין "דמוקרטיה ליברלית" ל"אנרכיזם דתי" ... 535

חלק חמישי: "אנרכיזם דתי": היבטים תיאולוגיים והיסטוריים ... 536

ב. הפרדוקס של "חירות דתית" — שלוש תובנות ... 540

ג. חירות מולידה אחריות — על התיאולוגיה של האחריות ... 548

פרק טו: "אנרכיזם דתי", לסיכום: שש שאלות ושש תשובות ... 550

ב. האם "אנרכיזם דתי" הוא פרשנות ראויה ל"תיאוקרטיה" יהודית? ... 556

ג. "אנרכיזם דתי" — האם אינו אוקסימורון? האם "כשאלוהים הוא אדון העולם — האדם הוא עבד" (כדעת בקונין)? או, שמא אדרבא, בן־חורין (כך שמואל הנביא)? ... 560

ד. האם האנרכיזם הדתי במקרא הוא רק בדיעבד (וכטקטיקה, עקב שחיתות שלטונית)? או שהוא גם מלכתחילה (וכאידיאולוגיה דתית וחברתית)? ... 563

ה. האם המונח "אנרכיזם יהודי דתי" שננקט לאורך החיבור — הוא מונח ראוי? ... 568

ו. האם קידשה הדת היהודית את השלטון המדיני? ... 572

פרק טז: בעת החדשה — המסורת היהודית כבסיס לאי־ציות, למרד ואף למהפכה ... 574

ב. דת ישראל כדת של מרד, ועם ישראל כנושא נס המרד (גם "מרד קדוש") ... 588

ג. מורשת החירות והשיוויון שבתנ"ך — כמקור השראה לפעילותם של יהודים בתנועות מהפכניות בעולם ... 591

ד. מדוע כה רב מספרם של היהודים בין האנרכיסטים בעולם? ... 597

פרק יז: קריאה "מרקסיסטית" [מוטב: שיוויונית] של התנ"ך ... 614

א. קריאה לא־יהודית ... 615

2. ליאונרד ראגאץ (1945-1868) — סוציאליסט ואנרכיסט דתי, לא יהודי ... 616

ב. קריאה יהודית: "קומוניזם דתי", אך בלי מרקס ובלי לנין ... 622

2. הרב ד"ר אברהם יעקובוס: "זאת חוקת התורה": אנרכיזם דתי ... 624

3. שמואל חיים לנדוי [שח"ל] (1928-1892) ... 635

4. שלמה זלמן שרגאי (1995-1899) ... 640

5. הרב ישעיהו שפירא: "האדמו"ר החלוץ" (1945-1891) ... 641

6. הרב שאול ישראלי (1995-1909) ... 644

7. צוריאל אדמנית (1973-1915) ... 647

8. אישים שונים בציונות הדתית שהביעו עמדה דתית וחברתית־שיוויונית דומה, בעקבות דיני השמיטה והיובל ... 654

9. הרב אהרן שמואל תמרת (1931-1869) ... 656

10. ארתור ואסקוב (A. Waskow) ... 657

חלק שישי: הקהילה היהודית כיצירה אנרכיסטית: סיכום, ומבט לעתיד ... 658

ב. הקהילה בימי הבית השני ... 659

ג. הקהילה בימי המשנה והתלמוד ... 661

ד. הקהילה בימי הביניים ועד לעת החדשה ... 663

ה. הקהילה כ"תיקון עולם" ("לתקן עולם במלכות שדי", מתוך סידור התפילה) "תיקון עולם" במסורת היהודית ובמסורת הכללית ... 670

ו. הרעיון המשיחי בקהילה בת־זמננו: על משיחיות "דתית", "חילונית" ו"פרקטית" ... 675

ז. התנועה הקיבוצית בישראל (1950-1910) — פדרציה של קהילות כתחליף למדינה ... 679

ח. סיכום: 3,000 שנה של התנסות יהודית בחיים קהילתיים־פדרטיביים ... 681

פרק יט: תובנות תיאולוגיות וסוציולוגיות לקהילה היהודית (עשר תובנות לקהילה היהודית כמגשימה בפועל של הרעיון האנרכיסטי המקורי) ... 682

פרק כ: יחסי הקהילה והמדינה — הערכה וסיכום ... 691

3. הדת היהודית: הסיכוי גדול מהסיכון ... 696

ב. הקהילה והמדינה ... 697

ג. הקהילה — בין חירות ואחריות ... 698

6. החירות מחייבת אחריות: קיבוץ סמר, הרב מ"א עמיאל, אבא קובנר ... 699

7. הרב עמית קולא: [אדרבא] האחריות מולידה חירות ... 704

ד. מתיאוריה לפרקטיקה ... 707

10. חמישה מצעים, ועוד רעיונות, לבנייתה של ישראל חדשה הקורקבן הקדוש ... 708

ב. מצע לאומי־מדיני (2): פרופ' דניאל אלעזר — ישראל כמדינה פדרלית ... 710

ג. מצע לאומי־יהודי (1): ד"ר ה' ליפשיץ והרב א' עופרן — מרבנות ממלכתית לקהילתית ... 712

ד. מצע לאומי־יהודי (2): ד"ר משה הלינגר — מצדקה קהילתית לצדק חברתי ... 715

ה. מצע לאומי־כלכלי: רו"ח דורון שורר — הבנק החברתי ה־1 בישראל ... 716

11. נראה, שהמהפכה תבוא "מלמטה" (וכבר נשמעים פעמיה) ... 718

ה. סוף דבר ... 722

ביבליוגרפיה עברית ... 724

מפתחות ... 770

אנא המתן/י... הספר בטעינה