קראו בכותר - מדיקרט עד יום : פילוסופיה במאות ה-17 וה-18 : כרך ב : לוק, ברקלי
12
   2 . 1 לוק ודיקרט – השוואה תחילית  הראשון  לוק מקדים  , i ) א  ל  ,  מסה ״  ( 1-8 נוכל  איגרת  ללמוד  אל הקורא  מה , לפי  . ״ מאיגרת  לוק , צריכה  זו וכן  לעשות  מן הפרק  הפילוסופיה  הראשון של  ומה  הספר  היא  2 על תפקידה של ההתפלספות  ועל אופייה  ״ ) איגרת אל הקורא , i ; 1-7 , ״ א , ( 1-8  כפי שכבר ציינתי , בהוראת הפילוסופיה של המאות ה-17 -18וה מקובל לחלק  את גדולי הפילוסופים לשתי קבוצות או אסכולות – רציונליסטים לעומת  אמפיריציסטים . דיקרט נחשב למייסד האסכולה הרציונליסטית , שאליה השתייכו  גם שפינוזה ולייבניץ . ואילו לוק נחשב למייסד האסכולה האמפיריציסטית , שאליה  השתייכו גם ברקלי ויום . לוק , ברקלי ויום היו בני האיים הבריטיים ( לוק – אנגלי ,  ברקלי – אירי , ויום – סקוטי , ( ואילו דיקרט ( צרפתי , ( שפינוזה ( הולנדי ) ולייבניץ  ( גרמני ) היו בני יבשת אירופה . חלוקה זו לשתי שלשות העניקה לתעלת למאנש  משמעות פילוסופית סמלית – כביכול לגיאוגרפיה ולאופי לאומי יש משמעות  פילוסופית .  ואולם , מתברר שהחלוקה הזאת לשתי קבוצות – רציונליסטים לעומת  אמפיריציסטים – היא סכמטית ומלאכותית מדי ומטעה בעניינים רבים . כך ,  למשל , ההשפעות של דיקרט על לוק ניכרות בעליל , ואין להתעלם מהן . במילים  אחרות , צריך להודות שלדיקרט הייתה השפעה רבה הן על הרציונליסטים ( כפי שנוכחנו לדעת מיחידה , 3-4 שעסקה בשפינוזה ) והן על האמפיריציסטים .
   שיטת ההתפלספות הנאותה בעיניו . איך רואה לוק את עצמו כאשר הוא מסתכל  בראי ? בשלב זה של עיוננו בלוק ניטיב לעשות אם נקרא בו תוך כדי היזכרות  בדיקרט ובמה שלמדנו ממנו . כך נוכל לעמוד על ממדיה של השפעת דיקרט על לוק .  שאלה  לפי ״ האיגרת אל הקורא , ״ במה דומה גישתו של לוק לגישתו של דיקרט אל  הפילוסופיה ובמה היא שונה ממנה ?  דיון  אתווה תחילה בקצרה את קווי הדמיות והשוני , ואחר כך אפרט מעט ואבהיר  עניינים הנראים לי חשובים .  ( א )  העקרונות המשותפים לדיקרט וללוק ( 1 ) ההכרה האנושית עומדת במרכז הדיון הפילוסופי ;  ( 2 ) תפקיד הפילוסופיה לסייע בביסוס מדעי הטבע המתפתחים ;  ( 3 ) הן דיקרט הן לוק מביעים חשדנות מרובה כלפי הפילוסופיה המסורתית ;  ( 4 ) דיקרט ולוק , שניהם מתפלספים במסגרת דתית , ולוק , כמו דיקרט , מוכן  לדבר על ״ נר אלוהים בקרבנו , ״ ולהסיק מסקנות אחדות מן העובדה  שאלוהים ברא אותנו ;  ( 5 ) לדידם של שניהם , ההתפלספות מתעסקת באידאות , חוקרת אותן ומנסה  לעמוד על מקורן ואופיין .  ( ב )  השקפות לוק החורגות מאלו של דיקרט ( 1 ) תפקיד הפילוסופיה לברר מה הם  גבולות ההכרה האנושית ;  ( 2 ) עניינו של הפילוסוף אינו רק בידיעה ודאית , אלא גם בדרגות ידיעה  נמוכות יותר – ״האמנה , סברה והודאה , ״ כלשון לוק .  ( 3 ) עניינה של הפילוסופיה בהכרה בלבד , ואין היא מתעניינת במבנה היקום  בכללו , בפרט לא בשאלת היחסים גוף–נפש ;  ( 4 ) על פי דיקרט , הפילוסופיה היא ״ מלכת המדעים״ ( או לחלופין , ״ שפחת  התיאולוגיה , ( ״ ואילו על פי לוק הפילוסופיה היא ״שפחת המדעים ; ״  ( 5 ) לוק מראה עניין מיוחד , שלא מצאנו אצל דיקרט , בשפה ובהבהרת מונחים ;  ( 6 ) ביטויי הענווה של דיקרט ( באיגרת לסורבון ) הם לכל היותר אירוניים וספק  אם הם כנים ; הרושם הוא שאצל לוק ביטויים כאלה הם כנים .  אם הצבעתם על חלק מן העניינים שמניתי זה עתה תוכלו להיות מרוצים מעצמכם .  עתה ברצוני להרחיב מעט את הדיבור על אחדים מהם .  3 יוסף אור , מתרגם לוק לעברית , משתמש במילה ״ מושג״ כל אימת שבמקור מופיעה המילה אידאה . ( IDEA ) אנחנו נשתמש במילה ״אידאה . ״
אנא המתן/י... הספר בטעינה