קראו בכותר - מבוא לבלשנות תאורטית : חלק ד - צלילים לשוניים ומבנים פרוזודיים (פונטיקה ופונולוגיה)
9
   10 . 2 איברי הדיבור  אחד הדברים המעניינים באיברי הדיבור של האדם הוא שהתפקיד שהם ממלאים  בהפקת דיבור משמש לרוב כתפקיד המשני שלהם . איברי הדיבור , הכוללים בין היתר  את הריאות , הגרון , האף , השפתיים והלשון , חיוניים לתפקודים הבסיסיים ביותר של  החיים , כמו נשימה ואכילה . זאת ועוד , איברי הדיבור של האדם אינם שונים באופן  מהותי מאיברים דומים אצל יונקים אחרים . ההבדל בין שפות אנוש לשפות בעלי חיים  אינו תוצאה של ההבדלים האנטומיים באיברים המשמשים לדיבור , אלא בשימוש  שנעשה בהם באמצעות המוח ומערכת העצבים ( ראו גם פרק . ( 3 בסעיף זה , שהוא  במידה רבה שיעור באנטומיה , נסקור את איברי הדיבור ואת תפקידם בהפקת דיבור .  הרישום הפונטי שנלמד בתחילת הקורס נועד , כאמור , לספק שפת כתב אחידה של  נתונים משפות שונות , ולכן הסתפקנו עד כה בתעתיק קונוונציונאלי , אך שאינו עומד  בקריטריונים של התעתיק הפונטי המדויק . בפרק זה נלמד את סימני הרישום הפונטי  המדויקים , אשר ישמשו אותנו לייצוג הצלילים הלשוניים . אלה נדרשים למטרות חקר  הצלילים וחקר תופעות לשוניות הקשורות בצלילים הלשוניים .  העיקרון העומד בבסיס הרישום הפונטי הינו שכל סימן מייצג אך ורק צליל אחד , וכל  צליל מיוצג אך ורק על סימן אחד . נשאל מהו צליל לשוני ובמה צליל לשוני אחד  מובחן מצליל אחר הקרוב אליו ונראה כי אכן טבלת הרישום הפונטי האוניברסלית ,  טבלת ה , ( international Phonetic alphabet ) ipa מספקת סימן לכל צליל המוכר כצליל  לשוני . עוד נראה כי כאשר בוחנים שפה מסוימת , הכוללת מערכת צלילים מוגבלת , נעשה  שימוש במספר קטן יחסית של סימנים .  הצלילים הלשוניים מופקים באמצעות איברי הדיבור והם אף מסווגים על פיהם .  לפיכך , נתחיל את ההיכרות עם פונטיקה בסקירת איברי הדיבור והמכאניזם של הפקת  הצלילים הלשוניים .  תזכורת כיצד לקרוא דוגמאות בגוף הטקסט :  הכתיב הפונטי תמיד בסוגריים מרובעים .  כאשר הדוגמה בעברית , יופיע הכתיב הפונטי ולאחריו הכתיב האורתוגרפי בין  גרשיים . למשל , [ yeled ] ' ילד ' .  בדוגמאות משפות אחרות יופיע הכתיב האורתוגרפי בכתיב נטוי ואחריו יובא התרגום לעברית בין גרשיים , כך : , door ' דלת ' .
   עד כמה שהדבר נשמע מרוחק מהדיונים שערכנו עד כה על המבנים הלשוניים בשפות  טבעיות , המושג הראשון שבו נדון בסעיף זה הוא : אוויר . ללא אוויר לא ניתן להפיק  קול כלשהו , ובכלל זה צלילים לשוניים , ולא ניתן לשמוע קול כלשהו . כלומר , התנאי  הראשון וההכרחי לקיומו של דיבור הוא האוויר שעובר באיברי הנשימה והדיבור . אם  כך , האיבר הראשון שאליו נתייחס בהקשר של דיבור הוא הריאות . הרוב המכריע של  הצלילים הלשוניים מופקים תוך נשיפה , כלומר תוך כדי הוצאת אוויר מן הריאות . נסו  לדבר תוך כדי שאיפת אוויר . האם הדבר אפשרי ? אפשרי , אבל קשה ולא ניתן לעשות  זאת לאורך זמן .  זרימת האוויר מן הריאות בזמן הדיבור שונה במספר היבטים חשובים מזרימת האוויר  בעת נשימה שקטה . למשל , בעת הדיבור אנו נושפים פי כמה וכמה יותר אוויר מאשר  בעת שתיקה , וקצב הנשימה בעת דיבור משתנה באופן משמעותי : השאיפה מהירה יותר  והנשיפה חזקה יותר . למרות זאת , הפעילות הפיזיולוגית של הגוף התלויה בנשימה אינה  נפגעת כלל ואנו אף לא חשים שאנו עושים מאמץ נשימתי בעת הדיבור .  יצירת צליל לשוני מתחילה בנשיפת אוויר מן הריאות . האוויר עולה דרך קנה הנשימה ,  והאיבר הראשון שבו הוא נתקל הוא תיבת הקול ( . ( larynx בשלב זה האוויר צריך  לעבור בין שפתות הקול ( , ( vocal folds שהן מעין שפתיים שריריות קטנות בעלות יכולת  1 בכמה שפות אפריקאיות ( זולו , למשל ) קיימים גם צלילים לשוניים המופקים כשתנועת האוויר  היא מן החוץ כלפי פנים הפה . צלילים אלה מכונים קליקים ( Clicks ) וניתן לדמותם לחיקוי הקול  המשמש להאצת סוסים , או ״ נשיקה מצלצלת ״ .  איור : 1 תרשימ מקובל של ״ חתך ״ מסלול הקול
   תנועה . באופן טבעי שפתות הקול מרוחקות זו מזו , וכשהן מצויות במצב זה , לאוויר יש  למעשה מעבר חופשי אל הלוע ( pharynx ) ואל חלל הפה ( . ( oral cavity כאשר שפתות  הקול מתקרבות זו לזו , נוצר מעבר צר וזרימת האוויר דרכן גורמת להן לרטוט . חלק מן  הצלילים הלשוניים מופקים במצב בו שפתות הקול רחוקות זו מזו , וחלק מהם מופקים  במצב בו הן קרובות זו לזו ורוטטות . הצלילים המופקים כאשר שפתות הקול קרובות  ורוטטות , מכונים צלילים קוליים ( , ( voiced לעומת צלילים בלתי קוליים ( voiceless )  המופקים כאשר שפתות הקול רחוקות זו מזו ומאפשרות זרימה חופשית של אוויר .  לשם המחשת ההבדל בין הצלילים הקוליים ובין הצלילים הבלתי קוליים , נערוך כעת  ניסוי קטן . נסו להפיק את הצליל [ V ] ( כמו הצליל האחרון במילה [ VKA ] ' קו ' ) באופן  ממושך : . vvvvvvvv כעת הפיקו את הצליל [ f ] ( כמו הצליל האחרון במילה [ fka ] ' כפ ' ) :  . fffffffffffff שימו לב שאתם מקבלים צלילים שונים , למרות שלא עשיתם כל שינוי  בפה . למעשה שני הצלילים האלה מופקים באמצעות אותם איברי דיבור ובדיוק באותו  האופן . ההבדל היחיד ביניהם הוא מצב שפתות הקול בעת הפקתם : כאשר אנו מפיקים  [ , [ V שפתות הקול מתקרבות זו לזו ומעבר האוויר דרכן יוצר רטט . כלומר , [ V ] הוא צליל  קולי . כאשר אנו מפיקים [ , [ f שפתות הקול נותרות מרוחקות זו מזו , והאוויר עובר דרכן  בחופשיות . הצליל [ f ] הוא צליל בלתי קולי . ניתן לחוש בהבדלים במצב שפתות הקול  באמצעות תרגיל פשוט : הניחו את אצבעותיכם על הגרון והפיקו שוב את שני הצלילים  האלה באופן ממושך , בכל פעם צליל אחר . בעת הפקת [ V ] תחושו רטט באצבעותיכם .  בעת הפקת [ f ] לא תחושו דבר .  ההבחנה בין צלילים קוליים ובלתי קוליים היא משמעותית בשפות רבות , משום  שההבדל הזעיר הזה במצב שפתות הקול מספיק על מנת להבדיל בין מילים בשפה .  בעברית , למשל , בכל אחד מצמדי המילים ב ( 1 ) אחד מן הצלילים הלשוניים במילה  הראשונה הוא בלתי קולי ( כמו [ [ f ) בעוד שהצליל המקביל לו במילה השנייה הוא קולי  ( כמו [ : [( V  ( 1 ) צמדי מילים בעברית שבהם יש הבחנה רק בקוליות :  א . רק הצליל הראשון במילה שונה :  [ ARP ] ' 'ר  [ Arb ] ' בר '  [ iRk ] ' קיר '  [ IRg ] ' גיר '  ב . רק הצליל האחרון במילה שונה :  [ FTO ] ' תופ ' [ vto ] ' טוב '
אנא המתן/י... הספר בטעינה