קראו בכותר - "תכנית -ההתנתקות החד-צדדית"– בראי שיקומם של התלמידים העקורים (2013-2005)
229

"תכנית ההתנתקות החד-צדדית‭,"‬ בראי שיקומם של התלמידים העקורים ‭(2013-2005)‬ ... 0

תוכן העניינים ... 3

הקדמה ... 7

מבוא ... 13

השיקולים להקמת גוש-קטיף ... 14

יישובים ואוכלוסייה במועצה המקומית חבל-עזה ... 17

"בנערינו ובזקנינו" – הפרופיל האנושי של המתיישבים בחבל-עזה ... 21

סיכום ודיון ... 24

פרק א' ... 27

"היהפוך כושי עורו": אריאל שרון, "אבי ההתיישבות", הוגה תכנית-ההתנתקות החד-צדדית?! ... 28

"עצת אחיתופל": השפעת מקורביו? ... 30

שיקולים אסטרטגיים: מדיניות וביטחון ... 34

"העולם כולו נגדנו": התחייבויותיה של ידידתנו, ארה"ב, לגיבוי תכנית ההתנתקות – משענת קנה רצוץ? ... 43

"האתרוג": שרון, התקשורת וההתנתקות ... 46

"עומק העקירה – כעומק החקירה": היבטים אישיים כהסבר לתכנית ההתנתקות ... 49

"משאל העם" ו"הקמת קדימה" – כל הדרכים מובילות להתנתקות ... 52

סיכום ודיון ... 54

פרק ב' ... 59

סיכום ודיון ... 66

פרק ג' ... 71

החוק ושברו: כישלון הפנייה לבג"צ ... 72

"הָיה לא תהיה" – שברה של הציונות הדתית ... 74

"אנשים אחים אנחנו": דרכי ההתנגדות להתנתקות באווירה מתלהמת ... 79

צה"ל והציבור הדתי-לאומי – נוכח הפינוי הכפוי ... 85

בני-הנוער נוכח פעולות המחאה כנגד תכנית ההתנתקות ... 90

סיכום ודיון ... 91

פרק ד' ... 97

"עבדי הזמן עבדי עבדים הם" – ממד תכנון הזמן ומשמעותו ... 98

היערכות לפינוי ול"יום שאחרי": "הפתרון הקהילתי" ... 102

מערכת החינוך בחבל-עזה: מבנה ותמורות 2012-2005 ... 104

"תפוח האדמה הלוהט" – מערכת-החינוך נוכח הפינוי ... 113

סיכום ודיון ... 115

פרק ה' ... 121

"העקירה הכפולה" – פיזור המתנחלים במקומות יישוב ארעיים ... 124

טראומת הפינוי – מאפיינים ותסמינים ... 134

1. פירוק התא המשפחתי ... 136

3. בעיות פרנסה ותעסוקה ... 138

4. רמת התעסוקה ... 139

6. המשבר הכלכלי ... 140

7. חוסר השליטה ההורית על הילדים ... 141

שלבים עיקריים בטיפול בתלמידים העקורים מחבל-עזה ... 145

1. תקופת טרום העקירה ... 146

3. תקופת המגורים הזמניים ... 147

סיכום ודיון ... 148

פרק ו' ... 153

ילדים ובני-נוער מפונים במצוקה ובסיכון ... 154

ההתנתקות, תסמיני הדחק והירידה ברמה הדתית בקרב בני-הנוער ... 159

טראומת הפינוי ועמדות בני-הנוער בשאלת הגיוס לצה"ל ... 161

פערים לימודיים, ירידה ברמת ההישגים ובאחוזי ההצלחה בבחינות הבגרות ... 164

נשירה גלויה וסמויה ... 169

טראומה ותרפיה ... 173

סיכום ודיון ... 176

פרק ז' ... 185

ההידברות בין הרשויות המוסמכות – לבין המתנחלים: מנתק מוחלט וממסלול עוקף – למשא ומתן ישיר ... 186

בירוקרטיה ורגולציה: "אבי-אבות-צוואר-הבקבוק" בתהליך השיקום ... 192

"קו-פרשת-המים" – תמורות ושינויים במגמת שיקום העקורים ... 196

תמורות ושינויים בטיפולו של משרד החינוך בשיקומם של התלמידים העקורים ... 201

סיכום ודיון ... 204

פרק ח' ... 211

תקצוב תכנית ההתנתקות ואומדן עלותה – הוצאות ישירות ועקיפות ... 212

אומדן ה"בזבוז" בהוצאות מימון תכנית ההתנתקות ... 220

עלות השיקום החברתי והחינוכי ... 223

סיכום ודיון ... 224

סיכום ... 229

תכנית ההתנתקות החד-צדדית: "סוף מעשה ולא במחשבה תחילה" ... 231

טרמינולוגית כינויי ההתנתקות כראי לשסע בעם ... 233

המאבק על הבית – ושברו ... 234

היעדר תכנון, היעדר תיאום וכשלי ביצוע מראשית ועד אחרית ... 236

טראומת העקירה, הפגיעה ברווחתם האישית ובתפקודי הלמידה של התלמידים עקורים ... 237

ממשבר – למבשר: האצת שיקומם של העקורים ... 240

ליקויים מהותיים בתהליך השיקום החינוכי ... 241

רשימה ביבליוגרפית ... 245

נספחים ... 263

נספח מס' 1 – מר מרדכי בטר ... 265

נספח מס' 2 – מר מאיר סבג ... 268

נספח מס' 3 – הרב יעקב (קובי) בורנשטיין ... 273

נספח מס' 4 – גב' יוכי סימן-טוב ... 276

נספח מס' 5– מפת פיזור מפוני חבל-עזה וצפון-השומרון ... 283

נספח מס' 6 – מפת היישובים הזמניים והקבועים של מפוני חבל-עזה וצפון-השומרון, מעודכנת ליוני 2010 ... 285

נספח מס' 7 – איכה אבדה זבת חלב ודבש / ד"ר יואל אליצור ... 286

נספח מס' 8 – איכה?! / יהושע בוך ... 288

נספח מס' 9 – שאי נהי וקינה / שמעון רחמים ... 290

נספח מס' 10 – קינה על חורבן גוש קטיף/ נועם ארנון ... 292

אנא המתן/י... הספר בטעינה