C1
לא לפחד מהפחד תחושת מסוגלות אישית ומקצועית בהוראה ... 0
תוכן העניינים ... 5
פתח דבר ... 9
החוט הראשון – היציאה למסע האישי ... 12
החוט השני – היציאה למסע המקצועי ... 14
החוט השלישי – היציאה למסע המחקרי ... 15
מבנה הספר ... 20
פרק ראשון מהי תחושת מסוגלות ... 23
המושג והגדרתו ... 25
הבחנה בין מושג המסוגלות למושגים קרובים ... 27
מקורות לתחושת מסוגלות אישית לפי התאוריה של בנדורה ... 33
ההשלכות של תחושת המסוגלות על ההתנהגות ... 40
תחושת מסוגלות של מורים ... 41
פרק שני כמה מילים על המחקר: התלבטויות, שיקולי דעת, בחירות והפתעות ... 45
מבוא למרחב המשפחתי ... 54
מבוא למרחב המקצועי ... 56
פרק שלישי מורות בעלות תחושת מסוגלות גבוהה: המרחב המשפחתי והמרחב המקצועי ... 63
המרחב המשפחתי ... 65
"אבא ואימא הם המשענת שלנו": מסירות ואהבה של ההורים ... 70
"מבחינה כלכלית היה ממש גרוע": פיתוח כישורי התמודדות ... 74
"זה בית שכל הזמן שידר שצריך ללמוד": מסרים ערכיים במשפחה ... 77
"את אישה, אבל את כמו גבר": מסרים מגדריים במשפחה ... 83
"אימא סגנית המנהלת בבית הספר ביישוב": תעסוקת ההורים ... 88
"הוא מקלח את הבנות": תמיכת הבעל ... 91
"הרימי את הראש והמשיכי הלאה": פרשנות של אירועים משבריים ... 93
סיכום המרחב המשפחתי ... 96
המרחב המקצועי ... 98
"מדי חודש הוא היה מעדכן": תרבות התקשורת בבית הספר ... 99
"הצוות מגובש מאוד": האווירה בבית הספר ... 102
"יש לנו מנהלת אסרטיבית מאוד מאוד": התמודדות עם קשיים בבית הספר ... 105
"נעים ש'מפרגנים' לך": תגמולים למיניהם ... 109
סיכום המרחב המקצועי ... 116
פרק רביעי מורות בעלות תחושת מסוגלות נמוכה: המרחב המשפחתי והמרחב המקצועי ... 119
המרחב הפרטי-משפחתי ... 121
"אימא קשה, לא מרוצה": קשיי תקשורת עם האם ... 126
"לא פה ולא שם": חוסר יציבות ותמיכה ... 132
"לא לימדו אותי אף פעם להתמודד עם בעיות חברתיות": קושי בפיתוח כישורי התמודדות בין-אישית ... 141
"האח הבכור לקח את הפיקוד": מסרים מגדריים ... 148
"הייתי ילדה טובה ירושלים": לרצות את ההורים ... 149
"הכול חייב להיות מושלם": פרפקציוניזם ומחירו ... 154
"מה שחשוב זה להיות בן אדם": הצבת צורכי האחר לפני המימוש העצמי ... 159
"אבא שלי היה אמן מתוסכל מאוד": החמצה תעסוקתית ... 163
"בעלי התנגד מההתחלה": הבעל כמכשול ... 164
"אם מישהו היה קם וזועק": משברים אישיים ... 165
סיכום המרחב המשפחתי ... 167
המרחב המקצועי ... 170
"שום תקשורת לא הייתה": בית הספר כתרבות של השתקה ... 171
"כדאי לך לטאטא את הכול אל מתחת לשטיח": טיוח והסתרה ... 172
"כל אחת לעצמה": האווירה החברתית בבית הספר ... 180
"ואם משהו יקרה אין לך גיבוי": היעדרותה של המנהלת ... 182
"אנחנו בסך הכול בני אדם, כולנו": המורה כפונקציה תפקידית בלבד ... 186
"כל פעם זורקים עלינו דברים": זלזול במקצועיות ... 191
"אז נתנו למישהי אחרת": חוסר קידום ... 197
"היא יודעת לדבר ולמרוח": חולשת המנהלים ... 199
"אם אני לא עובדת לפי הדפוסים שלה": פער ערכי-חינוכי ... 204
סיכום המרחב המקצועי ... 206
פרק חמישי זיקות בין המרחב המשפחתי למרחב המקצועי ... 211
קונפליקט תפקידי ... 213
"אני פשוט רואה את עצמי אימא כדבר ראשון": קונפליקט התפקידים אצל מורות בעלות תחושת מסוגלות נמוכה ... 219
כוחן של מטפורות – מורות בעלות תחושת מסוגלות גבוהה ... 223
כוחן של מטפורות – מורות בעלות תחושת מסוגלות נמוכה ... 233
להגיע למקומות חדשים... ... 238
המרחב הפרטי-משפחתי ... 248
ב. הבנת הדינמיקה בבניית תחושת המסוגלות המקצועית ... 259
כמה מילים אישיות לסיכום ... 267
רשימת מקורות ... 270
נספחים ... 285
נספח ב – הסיפור של טלי ... 301
נספח ג - שאלון למדידתה של רמת תחושת המסוגלות המקצועית של מורים ... 313
נספח ד – סיכום הממצאים מתוך ספרות המחקר: גורמים המשפיעים על תחושת המסוגלות המקצועית של מורים וגורמים המושפעים ממנה ... 320
נספח ה – נתוני המורות שהשתתפו במחקר ... 322
חזרה לאתר
כניסת רשומים
אנא המתן/י... הספר בטעינה