קראו בכותר - טקסטים גרפיים : כלים לטיפוח האוריינות של ילדי הגן
218

טקסטים גרפיים כלים לטיפוח האוריינות של ילדי הגן ... 0

תוכן העניינים ... 5

מבוא ... 9

סמלים ... 10

ייצוגים פנימיים וייצוגים חיצוניים ... 12

טקסטים גרפיים ... 14

התפתחות התפיסה וההבנה של טקסטים גרפיים ... 15

שימוש בטקסטים גרפיים לא-מילוליים בגיל הרך ... 17

גישה פדגוגית ... 19

מבנה הספר ... 22

פעילות המיועדת ללומדים במכללות לחינוך ... 23

מקורות ... 24

פרק א: ציורים ואיורים ... 29

התפתחות היכולת להבין ציורים כסמלים ... 30

ההתפתחות של היכולת להפיק ציורים מייצגים ... 32

ציורים ככלים הכרתיים ותקשורתיים ... 37

איורים ... 39

ציורים ואיורים כגשר אל הכתב ... 43

איורים נרטיביים ... 44

איורים מדעיים ... 47

איורים המתעדים תצפיות ... 49

איורים כמודלים לתהליכים ומבנים ... 53

היכולת של ילדים להבחין בין איורים נרטיביים לאיורים מדעיים ... 55

פעילויות עם איורים ... 60

פעילויות עם ציורים ואיורים בגנים ... 61

מקורות ... 65

פרק ב: תצלומים ... 73

סוגות של תצלומים ... 74

עיתונות מצולמת (photo-journalism) ... 75

תצלומים ככלי להבניית הזיכרון האישי והקהילתי ... 78

תצלומים המעוררים תגובה רגשית ... 80

אוצרות (curatorship) ... 81

התפתחות ההבנה של הקשר שבין התצלום כאמצעי לייצוג ובין המצולם כמיוצג ... 83

הבנת המאפיינים הטכניים המיוחדים לצילום ... 85

תרומת השימוש בתצלומים לשותפים למסגרת החינוכית ... 90

תרומה לידע על אודות העולם ... 92

טיפוח השפה והאוריינות ... 93

טיפוח החשיבה המרחבית ... 96

קידום הגיהות הרגשית ... 97

קידום הכשירות החברתית ... 99

צילום ככלי לשיקוף דעות ורגשות של ילדים ... 100

האתיקה של שימוש בתצלומים ... 101

פעילויות עם תצלומים ... 102

פעילויות צילום בגן ... 105

מקורות ... 109

פרק ג: צלמיות ... 115

התכנים המיוצגים ... 116

דרכי הייצוג ... 119

תפיסה והבנה של צלמיות ... 121

ההקשר החברתי-תרבותי (ההיבט הפרגמטי) ... 126

מאפייני הנמענים ... 128

עיצוב של צלמיות יעילות ... 129

מידת ההתאמה של הצלמית לתוכן המיוצג ולעיבודו (congruence) ... 132

ייצוג ישיר ... 133

ייצוג עקיף ... 134

השימוש בצלמיות בגן ... 142

טיפוח השפה הדבורה ומיומנויות מטא-לשוניות ... 145

שימוש בצלמיות ככלי חברתי תקשורתי ... 146

הבנה והפקה של צלמיות בטקסטים מסוגות שונות ... 152

מתכונים ... 153

עלוני מידע על אתרים ... 155

פעילויות עם צלמיות ... 158

פעילויות עם צלמיות בגן ... 159

מקורות ... 161

פרק ד: מפות ... 167

הייצוג של יחסים במרחב מפרספקטיבה התפתחותית ... 170

מפות ככלים לייצוג מרחבי ... 174

גורמים המשפיעים על היכולת להשתמש במפות ... 176

קנה מידה ... 177

זווית ... 178

הקשרים שבין המפה, העולם והפרט ... 179

"התאמה" (alignment) ... 180

התמצאות על פי נקודות ציון ... 181

המפה ככלי להעצמת האינטראקציה של ילדי גן עם סביבתם ... 185

פעילויות עם מפות ... 188

פעילויות עם מפות בגנים ... 190

מקורות ... 197

פרק ה: לוחות-זמן ... 203

התפתחות של מושגי זמן אצל ילדים ... 208

התפתחות השימוש בכלים לשוניים לציון זמן בשפת הילדים ... 210

הקשר בין מושגי זמן למושגי מרחב ... 212

התרומה של לוחות-זמן להמשגת הזמן ולהרחבת הקוגניציה ... 213

השימוש בלוחות-זמן בגן ... 215

הלוח היומי בגן ... 217

העצמה קוגניטיבית ותמיכה רגשית ... 218

פעילות עצמאית עם לוח שבועי ... 219

הלוח החודשי בגן ... 222

הלוח השנתי בגן ... 223

היכרות עם הלוח השנתי ועם תפקודיו המגוונים ... 226

תכנון שנתי ... 227

פעילויות עם לוחות-זמן ... 230

פעילויות עם לוחות-זמן בגן ... 232

מקורות ... 234

סוף דבר: טקסטים משולבים ... 239

נספח: פעילות עם לוח שבועי ... 241

היכרות עם מושגי זמן ... 242

מניית ימי השבוע ... 244

יחסי הגומלין שבין הציור לשפה הדבורה ... 245

ייצוג של אירועים ואנשים באמצעות ציורים וצלמיות ... 246

שפה כתובה ... 248

Abstract ... 252

אנא המתן/י... הספר בטעינה