מפעלו המדעי של פרופ' משה בר־אשר

עמוד:ז

וגדלה בשנים האחרונות . במחצית הראשונה של שנת הלימודים תשס"ב הוא השתתף בקבוצת מחקר על קומראן בראשות פרופ' דבורה דימנט במכון ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה העברית . עם פרופ' דימנט ייסד בעל היובל את כתב העת "מגילות : מחקרים במגילות מדבר יהודה" ופרסם בו ( וכן ב"לשוננו ( " מאמרים על ההיבטים הלשוניים של המגילות . בר אשר אף משתתף כחבר בולט בסדנת החוקרים הבין לאומית על לשון המגילות ובן סירא המתכנסת מדי כמה שנים . מחקריו מלבנים תופעות של כתיב , הגה , תצורה , אוצר מילים וסמנטיקה . ברם מכל מחקריו על קומראן ניבטת זיקתו הגדולה ללשון חז"ל , כפי שהביע במפורש באחד ממאמריו : " יותר משאני מבקש ללמוד על העברית של קומראן מן הארמית ומן העברית מבקש אני להשיג את ההפך וללמוד מהעברית של קומראן על תופעות דקדוק בלשון המשנה" "More than I wish to learn about Qumran Hebrew from ) Aramaic and Hebrew , I wish to accomplish the opposite and learn from Qumran Hebrew about grammatical phenomena in Mishnaic Hebrew " , in "A Few Remarks on Mishnaic Hebrew and Aramaic in Qumran Hebrew " , in T . Muraoka & J . F . Elwolde [ eds . ] , Diggers at the Well : Proceedings of the Third International Symposium on the Hebrew of the . ( Dead Sea Scrolls and Ben Sira , Leiden , Boston & Koln 2000 , pp . 12-19 אכן לבו של פרופ' משה בר אשר נתון במזרחה של לשון חז"ל ואין תמה שצמח להיות גדול חוקרי לשון חז"ל בזמננו ומוביל המחקר בתחום זה , אחרי שספג את תורתם של החוקרים הדגולים מן הדור הקודם - חנוך ילון , יחזקאל קוטשר ושלמה מורג ז"ל וזאב בן חיים וישראל ייבין יבל"א . מחקריו של בר אשר בתחום חקר לשון חז"ל מתנהלים בשלושה מסלולים : א . במסלול האחד תיאור כולל של כתבי יד . את דרכו המדעית התחיל בר אשר בחיבור גמר לתואר השני שכתב בהדרכת פרופ' יחזקאל קוטשר ז"ל ובו תיאר חלק מכתב יד פרמה ב לסדר טהרות . בתיאור זה הוא סקר את הקווים המציבים את כ"י פרמה ב בשורה אחת עם עדי הנוסח המשובחים של המשנה . את חיבורו הרחיב למחקר כולל במבוא להוצאת הפקסימיליה של כתב יד זה . גם לאחר מכן המשיך בר אשר להתעניין בכ"י פרמה ב , בשל תכונות לשון שעוררו את תשומת לבו . לא היה ספק בעיניו כי כתב היד עומד בשורה הראשונה של עדי הנוסח של לשון המשנה , ועם זה לא הסיע דעתו מכמה וכמה פרטים שכתב היד נוהג בהם שיטה שונה משיטת כתבי יד משובחים אחרים . משנצטרף שינוי זה לראיות נוספות הגיע בר אשר ברבות הימים למסקנה , שלשון חז"ל עשויה כמה טיפוסי לשון . במסלול זה תיאר בר אשר גם את כתב יד פריז של המשנה , וייחד לו ספר שלם במסגרת הסדרה " עדה ולשון . " וכן תיאר את כתב יד רומי של ספרי במדבר . ב . במסלול השני אתה מוצא תיאור מפורט של קווי לשון , בייחוד בתורת הצורות ובתורת ההגה , אך גם בתחביר וכמילון . יש שייחד תיאורים לבירור פרט שלא תואר

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר