הקדמה

עמוד:ז

הקדמה לנשמת רותם טובה יעקבס נכדה אהובה ח' באייר תשס"א-ח' בסיון תשס"ח Mm רך זה המונח לפניך , קורא יקר , רביעי ואחרון הוא בסדרת "כנסת מחקרים" irrj ברביעי בסדרה , ממשיך הוא בתבנית שנקבעה בכרכים שקדמו לו , וכאחרון מאסף הוא אל תוכו ענייני השלמה וסיום , בהקדמה לכרך הראשון מפרט המחבר את חמשת האזורים הגאוגרפיים העיקריים שבהם תעסוק הסדרה : אשכנז-צרפת , ספרד , פרובנס , איטליה ויוון-ביזנטיון הכרכים הקודמים כוללים אכן עיונים בספרות הרבנית בימי הביניים שנכתבה באזורים הללו , פרט לאזור פרובנס , הנכלל בשער השני של כרך זה . השער הראשון בספר זה עוסק בספרות הפרשנית לתלמוד בארצות המזרח , ויש להרחיב מעט את הדיבור בעניין זה . בשנים תשנ"ט-תש"ס יצאו לאור בהוצאת מאגנס בירושלים שני כרכי 'הספרות הפרשנית לתלמוד' פרי עטו של אבא . מלכתחילה תכנן אבא לפרסם כרך שלישי בסדרה זו , שיכלול בתוכו את מחקריו בספרות הפרשנית לתלמוד בארצות המזרח , אך מסיבות טכניות שונות לא יצא הדבר אל הפועל . מחקרים אלו נותרו מוכנים לדפוס על שולחן העבודה בספרייתו , עד בוא שעתם . כעת , עם השלמת מפעל כינוס מחקריו של אבא , נמצא המקום המתאים להדפסתם , בכלל יתר עיוניו בספרות הרבנית בימי הביניים . בהקדמה שיועדה בשעתה לכרך השלישי האמור , נרשמו הדברים הבאים ; " בראש ובראשונה הורחבה המסגרת הגאוגרפית ונכלל בה תיאור כללי של מצב הספרות הפרשנית לתלמוד בארצות המזרח . תורתם של חכמי המזרח הקדמונים נחשפת והולכת בעשרות השנים האחרונות מתוך אוצרות הגניזה , ורישומה על תולדות לימוד התורה בישראל , ובארצות המזרח עצמן , מועט ביותר . עם זאת , ריבויו של החומר הנחשף , לגווניו השונים , מחייב התייחסות ראשונית לפחות - לנושא , כדי שישמש מצע לתיאור עתידי טוב ומתקדם יותר , עם התקדמות העיון והמחקר בחומר . תורתם של חכמי המזרח הקדמונים קשורה בטבורה אל פרשנות הגאונים , ובניגוד לפרשנות התלמוד העצמאית והמקורית שנתפתחה באירופה ואשר נידונה בכרכים הקודמים , אין אפשרות להבין את תולדות פרשנות התלמוד במזרח מבלי להתבונן התבוננות מוקדמת באופייה ובטיבה של פרשנות הגאונים לתלמוד . "

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר