יוזמת סאדאת מפברואר 1971: הזדמנות שהוחמצה

עמוד:17

הראשונה את אישיותו , שהינו אימפולסיבי ופועל תחת לחצי הרגע הינה נכונה , " נכתב שם . “ מאז סתיו 1971 ועד היום נמצא מעמדו של סאדאת בירידה ... סאדאת הינו מנהיג חלש , אשר על אף פיקחותו ה'איכרית' אינו יכול או מסוגל לנקוט ביוזמות מדיניות מציאותיות שיש בהן לשבור הקיפאון במשבר המזרח תיכוני ( כגון במסגרת הסדר חלקי . ( ז ה מזכיר לי שאחד מבכירי מחלר קת מחקר של אמ"ן תיאר את סאדאת כ"מוכר עגבניות " ( או “ מוכר ירקות . ( " בכך חיזק המור דיעין את העמדה של ההנהגה המדינית אשר דחתה את יוזמותיו ומאמציו למען הסדר חלקי . ראוי לציין כי הערכת האמריקאים את סאדאת ומדיניותו הייתה שונה . ביטוי לכך ניתן למצוא בהערכת מצב ששיגר השגריר רבין למשרד החוץ בירושלים 1-ב באפריל , 1971 בשיאו של הדיון בין ישראל לארה"ב סביב תשובת ישראל ליזמת סאדאת , כתב רבין בין היתר כמעט נבואה : “ ארה"ב רואה עתה את מצרים אחרת משראתה בימי נאצר . הגיעה השעה שישראל תכיר בכך ותבין זאת ותסיק את המסקנות הראויות . סאר דאת בעיני האמריקאים אינו נאצר ] ... [ התביעות הישראליות אינן יכולות להיראות בעיניו של כל מצרי אלא ככניעה משפילה , מבחינתם . אם נעמוד על תביעותינו - תלך מצרים למלחמה נוספת , על אף חוסר ההיגיון הצבאי שבכך . איני תומך שנקבל את ההצעות המצריות לנסיגה כוללת מסיני , במסגרת הסכם כולל , ולכן אין לנו ברירה אלא להתקדם להסכם חלקי ולמקד בו את מאמצינו ] ... [ עלינו לחתור להסדר חלקי . הדבר יעניק לנו תקופת רגיעה שבה נוכל לבחון בתנאים נוחים את האפשרות להתקדם להסדר כולל . הסדר חלקי יכול למנוע את המלחמה . או לפחות לדחות אותה לפרק זמן ארוך וליצור בינתיים תנאים סבירים להשגת שלום " ... ( רבין , פנקס שרות , ב , עמ' . ( 345 הסכם הביניים על גודל ההחמצה של הזדמנות להסדר עם מצרים בעקבות יוזמת סאדאת מפברואר 1971 תעיד העובדה שסעיפי הסכם הביניים שנחתם בין ישראל ומצרים ב- 4 בספטמבר 1975 זהים בעקרונותיהם ליוזמת סאדאת מפברואר . 1971 ההסכם מדבר על שלום צודק ובר קיימא לפי החלטה . 242 בחלק הטריטוריאלי של ההסכם נקבע , בין היתר , כי ישראל תיסוג מרצועה ברוחב 40-30 קילומטרים ממזרח לקו הקודם . רצועה זו כללה את מעברי המיתלה והגידי במערב בסיני . המצרים יתקדמו אל הקו הישראלי הקודם , 10-כ קילומטרים מזרחה . השטח ממנו תיסוג ישראל יהפך לאזור חיץ בפיקוח כוחות האו"ם . סעיפי ההסכם מאשרים את ההערכה המובעת במאמר זה בדבר החמצת ההזדמנות שנקרתה בפני ישראל להסדר . לסיכום בפרספקטיבה היסטורית של יוזמת השלום של סאדאת מנובמבר 1977 אפשר ללמוד שיוזמתו מפברואר 1971 הייתה כנה ורצינית . סאדאת אכן דבק לאורך התקופה באסטרטגיה שקבע בעקרונות יוזמתו זו . השינוי שחל לאחר המלחר מה חל בצד הישראלי יותר מאשר בצד המצרי . לאחר עלייתו לשלטון , ובמיוחד לאחר פרסום יוזמתו מפברואר , 1971 השתמש סאדאת במור נחי שלום באופן שלא עשה שום מנהיג מצרי לפניו . הטעות הבסיסית של המודיעין והצמרת הבטחור נית והמדינית היתה אם כן באי איתורה של התר פנית האסטרטגית של סאדאת ואי הבנה , או אי אמון , בכוונות השלום שלו . בדיעבד , ניתן להניח כי מדינת ישראל החמיצה הזדמנות להיכנס למו"מ להסדר עם מצרים ואולי כתוצאה מכך למנוע את מלחמת יום הכיפורים . בפרספקטיבה היסטורית של הסכם השלום ולאחריו , יזמת סאדאת מפברואר 1971 נראית אמינה יותר משהוערכה לפני יזמת השלום שלו ואפילו אחרי המלחמה . עובדה היא שערב בואו לישראל עדיין קיננו ספקות בקרב האחראים בקהילת המודיעין בנוגע לרצינות כוונותיו . כיום מתברר כי דבריו על הסדר מדיני ואפילו על רצונו בשלום שקפו החלט ה מדינית של מנהיג בעל עצר מאות החלטה וכושר מנהיגות . חתירתו הבלתי נלאית לשכנע את האמריקאים ודרכם את הישר ראלים ברצינות כוונותיו ראויה להערכה וללימוד מעמיק . נראה כי הייתה חפיפה בין הצהרותיו הפומביות ובין דבריו בפורומים פנימיים ובשיר חות דיפלומטיות סודיות . בספרו , שהוזכר לעיל , תהליך השלום 1973-1969 ( 1984 ) מרדכי גזית “ מערער על ההנחה שישר ראל החמיצה הסדר שלום אפשרי עם מצרים בשנים . " 1973-1969 בכך הוא מגן , גם בדיעבד , על מדיניותה של גולדה מאיר שדחתה את יוזר מות סאדאת לפני המלחמה . לדעתו , הסיכויים להגיע להסדר שיענה על דרישותיה המוצדקות של ממשלת ישראל היו “ קלושים" ( עמ' . ( 153 אין ספק שההערכות שליוו את עלייתו של סאר דאת לשלטון תרמו את חלקן לאופן שבו הוערכו כוונותיו כלפי ישראל . ייאמר לזכותו של אריה שלו , שהיה עוזר ראש אמ"ן למחקר , כי בדיעבד התייחס לנקודה זו בציינו כי בין “ הסיבות העיר קריות לכשל המערכתי בהערכה שמצרים וסוריה עומדות לפתוח במלחמה נגד ישראל ] הייתה [ הערכה שגויה של המודיעין את אישיותו של הנשיא סאדאת כאישיות אפורה ) " ... שלו , אצל ענת קורץ , עורכת , שלושים שנה למלחמת יום הכיפורים , עמ' . ( 21 לאור הנאמר לעיל קשה לקבל את מסקנת מחקרו של מרדכי גזית ולפיה “ הנשיא סאדאת עוד לא גילה בתקופה זו ] 1973-1971 [ נכונות לשלום" ( גזית , תהליך השלום , עמ' ( 148 עובדה היא שהיה צורך במלחמה נוספת כדי שישראל תחתום על אותם סעיפים שעמדו בבסיס יזמת סאדאת מפברואר – 1971 אותם דחתה ישראל מעליה . עובדה היא שהיה צורך במלחמה נוספת כדי שישראל תחתום על אותם סעיפים שעמדו בבסיס יזמת סאדאת מפברואר - 1971 אותם דחתה ישראל מעליה . מנחם בגין ואנואר סאדאת | כיום מתברר כי דבריו של סאדאת על הסדר מדיני ואפילו על רצונו בשלום שקפו החלטה מדינית של מנהיג בעל עצמאות החלטה וכושר מנהיגות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר