מבוא

עמוד:11

עמית לתת הרצאת אורח בסמינר שלימדתי במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית . עמוס טברסקי נחשב לכוכב עולה בתחום חקר ההחלטות — למעשה , בכל אשר עשה — כך שידעתי שלפנינו ימים מעניינים . אנשים רבים שהכירו את עמוס חשבו שהוא האדם האינטליגנטי ביותר שהם פגשו אי פעם . הוא היה מבריק , רהוט וכריזמטי . הוא גם בורך בזיכרון מושלם לבדיחות וביכולת בלתי רגילה להשתמש בהן להוכחת דבריו . לא היה משעמם לרגע כשעמוס היה בסביבה . הוא היה אז בן שלושים ושתיים ; אני הייתי בן שלושים וחמש . עמוס סיפר לכיתה על תוכנית מחקר מתמשכת באוניברסיטת מישיגן , שביקשה לענות על השאלה הבאה : האם בני אדם הם סטטיסטיקאים אינטואיטיביים טובים ? כבר ידענו שבני אדם הם מדקדקים אינטואיטיביים מוצלחים : זאטוטים בני ארבע מצייתים ללא מאמץ לחוקי הדקדוק כשהם מדברים , אף על פי שאין להם מושג שחוקים אלה קיימים . האם לבני אדם יש תחושה אינטואיטיבית דומה לגבי העקרונות הבסיסיים של הסטטיסטיקה ? עמוס דיווח שהתשובה היא " כן מסויג . " ניהלנו דיון תוסס בסמינר , ובסופו של דבר הסקנו שתשובה טובה יותר היא " לא מסויג . " עמוס ואני נהנינו מחילופי הדברים , והגענו למסקנה שסטטיסטיקה אינטואיטיבית היא נושא מעניין , ושיהיה משעשע לחקור אותו במשותף . באותו יום שישי נפגשנו לצהריים בקפה רימון , מקום המפגש המועדף על בוהמיינים ועל מרצים בירושלים , ותכננו מחקר על אינטואיציות סטטיסטיות של חוקרים מתוחכמים . בסמינר הסקנו שהאינטואיציות שלנו עצמנו לקויות . חרף שנים של הוראת סטטיסטיקה ושימוש בה , לא פיתחנו חוש אינטואיטיבי לגבי המהימנות של תוצאות סטטיסטיות המתקבלות ממדגמים קטנים . השיפוטים הסובייקטיביים שלנו היו מוטים : גילינו נכונות רבה , ואף יותר מכך , להאמין לממצאי מחקרים שהתבססו על ראיות לא מספיקות , ונטינו לאסוף תצפיות מועטות מדי גם במחקר שלנו עצמנו . מטרת מחקרנו היתה לבחון אם חוקרים אחרים סובלים מאותו פ ּ גע . הכנו סקר שכלל תרחישים מציאותיים של סוגיות סטטיסטיות שמתעוררות במחקר . עמוס אסף את התגובות מקבוצת משתתפים מומחים במפגש של האגודה לפסיכולוגיה מתמטית , ובהם מחבריהם של שני ספרי לימוד בסטטיסטיקה . כצפוי , גילינו שעמיתינו המומחים , כמונו , הפריזו במידה רבה בסיכויים לכך שתוצאה מקורית של מחקר תשוחזר בהצלחה גם כאשר המדגם קטן . כמו כן הם השיאו עצה מפוקפקת מאוד לתלמידת מחקר פיקטיבית ביחס למספר התצפיות שעליה לאסוף . אפילו סטטיסטיקאים לא היו סטטיסטיקאים אינטואיטיביים טובים . בעת כתיבת המאמר שבו דיווחנו על ממצאים אלה , גילינו עמוס ואני שאנחנו

כנרת, זמורה דביר בע"מ

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר