מבוא

עמוד:10

כאן המקום לציין לפניכם , הקוראים העבריים , שספר זה הוא שיחה איתכם ואיננו הרצאה . לכן הפנייה אליכם תהיה בלשון יחיד . בתרגום לעברית התלבטנו אם לפנות אל הקורא והקוראת לסירוגין , ולבסוף נבחרה הפנייה בלשון זכר יחיד כדי לשמור על אחידות ; מובן מאליו שהדברים מופנים בכל עת גם אלייך , הקוראת . כששואלים אותך על מה אתה חושב , על פי רוב אתה יכול לענות . אתה מאמין שאתה יודע מה מתחולל בחשיבתך , כשבדרך כלל מדובר במחשבה מודעת אחת המובילה בצורה מסודרת למחשבה מודעת אחרת . אך זו לא הדרך היחידה שבה מתרחשים הדברים , ואף לא הדרך האופיינית . מרבית הרשמים והמחשבות עולים בחוויה המודעת שלך מבלי שתדע כיצד הם הגיעו לשם . אינך יכול לשחזר כיצד הגעת לאמונה שמנורה ניצבת על שולחן הכתיבה שמולך , או לשחזר כיצד זיהית בטלפון שמץ של כעס בקולה של בת זוגך , או כיצד הצלחת לחמוק מסכנה בכביש בטרם היית ער לה במודע . הפעילות המנטלית המפיקה רשמים , אינטואיציות והחלטות רבות מתנהלת לה בשקט במוחנו . רבים מהדיונים בספר זה עוסקים בהטיות של אינטואיציה ; ואולם ההתמקדות בטעויות אינה ממעיטה בערכה של האינטליגנציה האנושית , ממש כשם שהקדשת תשומת לב למחלות בטקסטים רפואיים אינה פוסלת בריאות טובה . רובנו בריאים רוב הזמן , ורוב השיפוטים והפעולות שלנו נכונים רוב הזמן . כשאנחנו מנווטים את חיינו , אנחנו בדרך כלל מרשים לעצמנו להיות מונחים על ידי רשמים ורגשות , והביטחון שאנחנו חשים באמונותינו ובהעדפותינו האינטואיטיביות מוצדק על פי רוב . אך לא תמיד . לעתים קרובות אנחנו בטוחים בעצמנו גם כשאנחנו שוגים , וסיכוייו של צופה אובייקטיבי לגלות את טעויותינו רבים מאלה שלנו . אם כן , זוהי מטרתי בנוגע לשיחות פינת הקפה : לשפר את היכולת לזהות ולהבין טעויות שיפוט ובחירה אצל אחרים , וברבות הימים גם אצלנו , על ידי הנחלת שפה עשירה ומדויקת יותר לצורך הדיון בהן . לפחות במקרים מסוימים , אבחנה מדויקת עשויה להצביע על התערבות , שתגביל את הנזק הנגרם לא אחת משיפוטים ומבחירות גרועים . מקורות ספר זה מציג את הבנתי הנוכחית בכל הנוגע לשיפוט ולקבלת החלטות , הבנה שעוצבה לאורן של תגליות פסיכולוגיות מן העשורים האחרונים . ואולם את הרעיונות המרכזיים אני מייחס לאותו יום עתיר מזל בשנת , 1969 שבו הזמנתי

כנרת, זמורה ביתן, דביר - מוציאים לאור בע"מ

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר