מבוא "אין לדעת מה קשה יותר לתפוס כיום"

עמוד:13

בימים שבהם הוקרן , ואת אופן העיסוק בפן המשברי של ההתנסות האורבנית . נושאים אלה הטרידו רבים מיוצרי הסרטים ברפובליקת ויימר , שביקשו לעמוד על היסודות המרכיבים את ההתנסות המודרנית , להבחין בגורמיה של תחושת המשבר ולהציע פתרונות לתחושה זו . המרחבים המסחריים של העיר , עם תרבות הצריכה ההמונית המתפתחת , והערכים , המשמעויות והזהויות החדשות שנקשרו בה , תפסו מקום חשוב בשיח שנוצר מתוך הסרטים והכתיבה הביקורתית עליהם . בדומה למתרחש ב"גז רעיל , " הצורך ביצירת הבחנה ברורה בין הדירה הפרטית , ארגונה ואורחות החיים של המתגוררים בתוכה , ובין הקפיטליזם הדורסני , הייצור ההמוני והאופי האי רציונלי של ההתנסות בעולם הנשלט בידי כוחות אלה , קיבל ביטוי ברבים מסרטי התקופה . עולם דימויים זה שימש כדי להדגיש את הכמיהה לסדר חברתי המתנהל לפי עקרונות רציונליים , ולרשויות חוק וסדר שיאכפו אותו ביעילות . סרטים אלה ביקשו לא אחת לפתח דיון בשאלת אפשרות ביסוסו של מדע רציונלי על מערכת ערכית ליברלית . בניגוד לחוסר האונים המוחלט המוצג ב"גז רעיל , " סרטים אחרים הציעו דיון מורכב , לעתים אופטימי , בשאלת השילוב של אתיקה קפיטליסטית עם טכנולוגיה חדשנית . הספר מדגיש את מקומו של שיח זה בקולנוע של רפובליקת ויימר ומתאר כיצד — בניגוד לתדמיתו המוכרת — היה הסרט הגרמני לאמצעי תעמולה ליברלית פרוגרסיבית ראשון במעלה בשנים שלפני עליית הנאציזם . תמונה : 1 הסדר החברתי קורס לנוכח אימת המוות , "גז רעיל . 1929 , "

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר