|
עמוד:11
לניחוש ועליהן כתובות על תוצאות הניחוש , ובין השאר נזכרו שם רוב שמותיהם של מלכי בית יין מן המאות הט"ו-הי"א לפני סה-נ . לפי הדעה המקובלת בץ החוקרים בימינו , היה יין שבט בעל תרבות גבוהה , וישב בסביבות הנהר הצהוב . שבט זה נכבש בידי שבט ג'ו , הפראי למחצה . אין ספק כמעט , שהסיפור על מרידתו הצודקת של המלך וו במלך הרשע ג'ו מבית יין - זה שמספרים עליו מעשים נוראים , כגון שביקע אשה הרה כדי לראות מה בקרבה וערך בגניי אורגיות של מרחצאות עירום באגמי יין - סיפור זה מעיקרו לא בא אלא להצדיק את ייסוד השושלת החדשה , בית ג'ו . חיזוק לכך ניתן להביא מצד הדמיון שבץ סיפור זה לסיפור על הדחת השושלת הקודמת , שאף שם מדיח מייסד השושלת החדשה את הקיסר הרשע מכסאו . עד ימינו תולים הסינים את הצלחתה של מרידה בשחיתותו של השלטון הקודם שהופל . לפי האמונה הקונפוציאנית עובר צו השמים מידי השושלת הלא ראויה לידי הטובה ממנה , שטובה הוכח מהצלחתה . ככלשמתאחר המקור ההיסטורי בזמן כך מתייפים הסיפורים על ההיסטוריה הקדומה ומוסיפים עליה נופך . וכבר ציץ ויילי שהשבטים הסיניים השונים כל אחד מהם היו לו גיבורים משלו , ומשנתמזגו כמה שבטים זה בזה לא נתייחד מקום בעת אחת לכל הגיבורים בני השבטים השונים . לפיכך נדחקו כמה מהם אל השנים היריקות' שלפני שנת אלפיים , וכך נתמלאה תקופה קדומה זו בגיבורים חדשים וישנים , זה הכלל המשוער : ככל שהוקדם זמנו של גיבור כך נתאחרה הופעתו בספרות . במאמרות אץ אתה מוצא דבר על התקופה שקדמה לקיסרים הקדושים יאו ושון . כשאנו מתקרבים מן התקופה הקדומה לזמנו של החכם ולראשית ההיסטוריה הרשומה , הולך תיכר תהליך של נטילת ה ^ ררה מידי הקיסרים של בית ג'ו , אם באמת מלכו על כל סין . בימי החכם היו קיסרים אלה שליטים להלכה , על פי שמם בלבד , על ממלכה שהיתה מאוחדת בתרבותה אבל מפורדת למדינות נוסח מדינות אירופה בימי הביניים . עתים היה נסיכה של אחת המדינות מצליח לאחד את המדינות לממלכה אחת . כך איחד את הממלכה הואן נסיך צ'י , ( 643-685 ) בעזרת שרו גואן ג'ונג , וכן ון נסיך ג'ץ . ( 628-636 ) Arthur Waley : The Way and Its Power , 1949 , 104 , 134 . 1
|
|