פתיחה

מתוך:  > עד היום הזה > פתיחה

עמוד:13

לחשוף את תלמידינו לשאלות היסוד , לבעיות ולפתרונות השונים המוצעים להן . השאלות השונות יובילו אותם להבנה מעמיקה ואמתית יותר של התורה מצד עצמה ; במקביל , הן יסייעו להם לבסס עולם מחשבתי איתן , שאינו מבוסס על הסתרה , ומאפשר ללומדיו לגבש לעצמם נתיב בתוכו . הספר כולל שלושה שערים . השער הראשון - בין מסורת לביקורת - עוסק בשאלות הנוגעות לדרכי חיבורם של ספרי הנ"ך , ובוחן את היחס שבין הגישה המסורתית לבין עמדות מבקרי המקרא . בפרק הראשון מוצגות ההתייחסויות המצומצמות יחסית שיש במקרא עצמו לשאלה התהוותה של התורה , ולאחר מכן מובאות הגישות השונות בחז"ל ובראשונים לשאלה . הפרק השני עוסק באחת השאלות הראשונות שעלו על ידי מבקרי המקרא הראשונים : קיומם של פסוקים מאוחרים בתורה . הפרק סוקר את ההתייחסויות לשאלה זו בקרב כמה מחכמי ימי הביניים , ועוסק בהשלכות של תופעה זו , אם היא אכן קיימת , על זמן כתיבת התורה בכללותה . בפרק השלישי מוצגת תופעת הסתירות והכפילויות בין פסוקים בתורה , ומתוארת בו 'השערת התעודות' תוך התייחסות להנחות היסוד שלה , להיבטיה הספרותיים וההיסטוריים , ואף לבעיותיה ותחליפיה . אל מול השערה זו מוצגת בהרחבה 'שיטת הבחינות' שפיתח הרב מרדכי ברויאר , והיא מוארת מצדדים שונים שהתפתחו בעקבותיה . הפרק הרביעי עוסק בחיבורם של ספרי הנ"ך על פי דעות שונות במדרשי חז"ל ובחכמי ימי הביניים . נבחנת בו גם שאלת יישומה של 'שיטת הבחינות' בספרים אלו , ולבסוף מוצגת בו בפירוט שאלת חיבורו של ספר ישעיהו . הפרק החמישי , המסיים שער זה , עוסק בנוסח המקרא . הפרק עומד על שאלת דיוקו של נוסח המסורה על גלגוליו השונים , מציג

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר