סביב העולם עם החברות הרב־לאומיות

עמוד:22

בעבדות ? מהי תחושתן האמיתית של נשות העולם השלישי ? מחקר שנערך בקרב נשים ברזילאיות המועסקות במפעל טקסטיל הגיע למסקנות חיוביות : "עבודה פירושה אופקים מורחבים , יכולת להתמודד עם החיים , אמצעי לחיזוק ה'אני ' . עבור מרבית הנשים הפך מקום העבודה למקור משמעותי של זהות עצמית . " העבודה מחוץ לבית והמשכורת מעניקות לנשים העובדות מידה של עצמאות מן המשפחה . המפגש עם נשים אחרות והעבודה לצידן מניחים את היסוד להזדהות קבוצתית ואולי אף לפעולה קבוצתית . ואולם בעת ובעונה אחת מחזקת שיטת הייצור החדשה את יכולתם של גברים במשפחות פטריארכאליות מסורתיות לשלוט בנשים . סינתיה אנלו , סוציולוגית שאירגנה בשנת 1982 ועידה בינלאומית שהוקדשה לנושא פועלות במפעלי טקסטיל , אומרת כי '' הדגשת חשיבות המשפחה הינה מרכיב מרכזי במדיניות הניהול של החברות . החברות הרב לאומיות החדשות , כמוהן כחברות הוותיקות יותר , עושות שימוש במוסד המשפחה כדי להשיג שליטה בנשים העובדות . אפילו עצם תהליך גיוס העובדות הוא עניין משפחתי . הנשים אינן יוצאות סתם כך למצוא לעצמן עבודה : העניין כולו נתון בידי האבות , האחים או הבעלים . הם אלה המעמידים את הנשים לרשות החברות , וזאת לאחר שקיבלו הסברים מרגיעים מפי המעסיקים . המשמעת בעבודה הופכת גם היא לעניין משפחתי , שכן ברוב המקרים מוסרות הבנות את תלושי המשכורת שלהן להורים או לבעלים . וחיי המפעל עצמו מוגדרים ומווסתים על ידי מחזור החיים במשפחה . " דבר אחד אינו מוטל כלל בספק : מרגע שמדיניות ה"פיתוח" של החברות הרב לאומיות משתלבת בתרבות הפטריארכאלית המסורתית , משתנים חיי הנשים בארצות העולם השלישי ללא הכר .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר