|
עמוד:356
לכן מוצאים אנו שם מאבקים לשליטה לאומית באמצעי הייצור . בישראל קיימת חלוקת עבודה מעמדית , כבכל חברה בעלת שיטת ייצור קפיטא ליסטית , אולם זהו מיבנה מעמדי ייחודי , הנובע מאופייה הייחודי של התפתחות הכלכלה הישראלית . הבורגנות הישראלית היא אשכנזית בעיקרה , בעוד הפרולטא ריון היהודי בישראל הוא מזרחי בעיקרו . הבורגנות היא אשכנזית משום שאשכנזים היו מקימי התנועה הציונית המדינית ; משום שאשכנזים הם אלה שיצרו בתקופת היישוב תשתית כלכלית , אירגונית ופוליטית המצוייה בשליטתם ; משום שאשכנזים אשר שלטו בתשתית זו הם אשר החליטו , עם הקמת המדינה , על כיוון הפיתוח הכלכלי , והם אשר שלטו על זרימת ההון המאסיבית מן החוץ ; משום שאשכנזים הם אלה אשר כיוונו וויסתו את זרם העלייה ההמונית ושילבו את העולים במאמץ הפיתוח המואץ ; משום שמאמץ הפיתוח הזה ביסס והרחיב את מעמדם הדומינאנטי בחברה הישראלית . הפרולטאריון היהודי בישראל הוא מזרחי מכיוון שהמזרחים , אשר רובם עלו ארצה במצבי חירום , נטשו את התשתית הכלכלית שלהם בארצות מוצאם ; משום שמזרחים בהגיעם לארץ לא נזקקו , לכאורה , להקמת תשתית משלהם , היות ובאו במיסגרת תנועה לאומית אשר חלק מבניה הכין כבר תשתית לכלל האומה , משום שמזרחים סיפקו לתשתית זו את אחד הדברים לו היא נזקקה ביותר במאמץ ההתפחות שלה - כוח עבודה זול וניתן למאניפולאציה ; משום שתהליכי הרה פרודוקציה של המערכת הקפיטאליסטית הישראלית פועלים כך שהברירה העיקרית העומדת בפני הדור השני והשלישי של המזרחים היא - להיות פועלים או פקידים בדרגים הנמוכים , לעומת עמדות הניהול והשליטה הפתוחות בפני הדור השני והשלישי של האשכנזים . הבורגני הישראלי הוא אשכנזי , כי הוא בן להורים שלרוב לא היו בורגנים , וש"ייעודם" או "ייעוד" בנם כבורגני נתחוור רק מתוך המיפגש עם המזרחים כפועלים ; הוא אשכנזי , כי מרבית תהליכי וסימלי השליטה הבורגנים - בפעילות הכלכלית , בפוליטיקה , בחינוך ובאמצעי התיקשורת - מוכרים לו מילדותו , מביתו , ממשפחתו , משכונתו ; הוא אשכנזי כי הוא רגיל למצוא - וכבר למד לצפות למצוא - אשכנזים בעמדות מקבילות לשלו , ומזרחים בעמדות נמוכות משלו ; הוא אשכנזי , כי הוא רואה זאת במשימתו להעביר את ערכי האתיקה ההישגית תחרותית המער בית , שבה פגשו הוריו רק לפני דור או שניים , ושהוא עצמו רכשה עקב מסלול הקידום שלו , למזרחים - בצבא , בבית הספר ובמפעל , והוא רואה באי הצלחתם לסגלה לעצמם הצדקה למעמדם הנמוך , ולמעמדרהוא הגבוה . הפועל היהודי הישראלי הוא מזרחי , כי הוא בן להורים אשר לרוב לא היו פועלים בארצות מוצאם , ואשר ייתכן ולא היו הופכים לפועלים לו נשארו שם , או לו נסעו לארצות אחרות - ולכן הוא קושר את היותו פועל לעובדת היותו מזרחי בישראל ; הוא מזרחי , כי בכל אשר יפנה מוצג מצבו החברתי בפניו כתוצר של תכונות ומאפיינים ייחודיים למזרחים - מספר רב של ילדים , השכלה נמוכה , מוצא מארץ לא מפותחת , וכיו"ב . הוא מזרחי כי הוא רגיל למצוא - וכבר מצפה למצוא - מזרחים בדרגות מקבילות לשלו , ואשכנזים בעמדות גבוהות משלו,- הוא מזרחי , כי במגעיו עם מנגנוני השליטה השונים הוא מרגיש ניכור וזרות , שכן אין הוא מוצא בהם סמלים ותצורות המוכרות לו מביתו ומסביבתו,- הוא מזרחי , כי כאשר הוא מגיע לעמדות בכירות , היחס אליו הוא לא רק על פי אישיותו ומעשיו , אלא גם כאל נציג של כל בני עדתו . תהליך ההתפתחות הספציפי של הכלכלה והחברה בישראל יצר לא חלוקה
|
|