|
עמוד:311
בל"ג בעומר , במשך כל ימי הספירה , ויש אנשים שמסתפרים רק בשבועות , יש אנשים שמסתפרים בחג העצמאות , יש אנשים שמסתפרים בראש חודש . אשב נזים - יש להם ימים שבהם לא מסתפרים ויש אשכנזים שיש להם ימים אחרים לגמרי . ויש אשכנזים שמתחילים רק מראש חודש סיון שמחות , ולא מל"ג בעומר , אבל מפני שהספרדים המינהג שלהם תם בל"ג בטומר יש הרבה אשכנזים שעברו למינהג של הספרדים , ויש ספרדים שהחמירו על עצמם ועברו למינהג של האש כנזים , ואני רואה את הדבר הזה בעין יפה , למה ? כי בזה יש שילוב של מינהגים , כי כאן המינהג הוא שמשתנה , אבל ההלכה בעצמה לא משתנית - ההלכה נשארת נכסי צאן ברזל . דוד : היית אומר שיותר אשכנזים דתיים למדו מינהגים דתיים מהספרדים , או יותר ספרדים למדו מינהגים אשכנזיים דתיים מהאשכנזים ? מי סיגל לעצמו יותר מינהגים מהעידהי הרב : קודם כל , לשתי העדות יש מינהגים באותו מספר . אני רוצה להודיע לך שהספרדים סיגלו לעצמם מינהגים של אשכנזים , בגלל העניין של הישיבות שאמרתי לך , שנתונות רובן ככולן , בידי אשכנזים . ומפני שהמישרות כולן , , של הדת וגם לא של הדת , בידי אשכנזים . וגם מפני שמסתגלים לרוב ולכוח המנהיג . שלמה : אתה מאמין שבעתיד הקרוב לעין תוסרנה המחיצות בין העדות בארץ ? הרב : באמונה דתית אני מאמין שהדבר הזה יתבצע , אבל מבחינת מה שאני רואה בשטח , אני חושב שהדבר הזה יקח עוד דור . אבל אני יודע שהפסוק אומר - " וקח עץ אחד וכתוב עליו - ליהודה עץ אפרים וקח עץ אחר וכתוב עליו - לבני ישראל חבריו והיו העצים אשר תכתוב עליהם לאחדים בעיניך . " ופירשו המפרשים שלעתיד לבוא גם האשכנזים וגם הספרדים יתאחדו ויהיו לעם אחד , ולא יהיו לשתי ממלכות עוד . דהיינו - אנחנו רואים בהיסטוריה שהיתה ממלכת אפרים וממלכת יהודה . וזה ניצנים של המחיצה הזאת שנשארה-אשכנזים מול ספרדים , שלא אנחנו כפינו אותה אלא ההיסטוריה כפתה אותה . ההיסטוריה שכפתה את הדבר הזה היא גם תתקן את הדבר הזה - כל דבר בזמנו ובעיתו . הפסוק אומר '' והרים את הדשן אשר תאכל האש" - אנחנו צריכם להרים את הדשן . הדשן = 354 = ספרדי - צריך להרים אותו . למה "אשר תאכל האש ?'' זה כי אש החברה ואש המודרניות , ואש זה גם ההתחלה של "אשכנזים . " יש לנו כלל אחד - "כי ימוך אחיך ומטה ידו - וחיזקת בו . " אם יש לך אח שעומד להתמוטט או לעשות פשיטת רגל , אתה צריך להחזיק בו , והדבר הזה שומה על כל יהודי ויהודי . אם יש לנו בחברה הספרדית כמה וכמה שמטים , ועומדים להתמוטט , או כבר התמוטטו , אז צריכים אחינו האשכנזים , מפני שהם אחינו , בסופו של דבר , להרים אותם . ואני רוצה שלא נראה את עצמנו כשני עמים , או הם גרים שם ואני גר שם . אנחנו צריכים להרגיש שכולנו עם אחד . ולא בפה , מס שפתיים , אלא בלבב שלם כי גם לב יש בו לבב . מה זה לבב ? שני : 'ב צריך שהלב שלהם והלב שלנו יפעל כלב אחד . דוד : כשאתה מדבר על גוף כזה ספרדי , שיתאחד ויעשה , אתה הקדשת לזה מחשבה פעם , איזה צורה זה צריך ללבוש ? מבנה של גוף פוליטי או של גוף א פוליטי , שיתרכז בחינוך ? הרב : הגוף הזה חייב להיות פוליטי - רק גוף פוליטי כאן קובע במדינה , כי יש לנו מה לתבוע . ואני מציע שהגוף הזה לא יורכב רק מספרדים , יהיה מורכב מספרדים ומאוחדים של הספרדים . דהיינו - יש לנו כמה מאחינו האשכנזים שתובעים
|
|