|
עמוד:186
מישורית - מיפגש שני במיפגש השני במישורית השתתפו ארבעה צעירים - רחמים , יונה , פנחס ולוי - המנסים לפתח אלטרנאטיבות מספקות יותר עבור מישורית בעתיד . השיחה נסבה תחילה על היחס המפלה של המוסדות המיישבים בתחילת דרכו של היישוב . מכאן עברו המשתתפים לדון בסיבות למעמדם הנחות של המזרחים בישראל , ובאפשרויות לשינוי . עיקרו של הדיון - האם יבוא השינוי כתוצאה מחיזוק הדימוי העצמי הירוד של המזרחים , או כתוצאה משינוי מיבני מקיף של החברה הישראלית . במהלך הדיון עולות דוגמאות שונות של אי שוויון ואפלייה עדתית , וכן שאלות של התארגנות ומנהיגות עדתית . רחמים : מה אומרים כל אותם אנשים שהיו אחראים ליישוב מישורית ? "תראו , אנחנו בעלייה הגדולה לא חשבנו על מה יקרה לטווח ארוך , אנחנו חשבנו לטווח הקצר , יישבנו היכן שיש עבודה . " וזה נבון - איזור '' מרכזית" היה מקום משווע לידיים עובדות . זה היה ברור , ולשם כך יישבו את מישורית בשלב ראשון במעברה . בשלב שני יישבו את מישורית כאן בעצם ככוח העבודה . ויש לי את הספר של " מרכזית '' שהוצא על ידי המועצה האיזורית לפני מספר שנים ושם בפירוש נכתב שהייעוד של מישורית היה כמחגה עבודה , כמאגר כוח אדם , מחנה עבודה . אז אני טוען קודם כל לגבי אותם אנשים שיישבו , כי מה עשו ? קודם כל , הביאו את האנשים מתימן , העלו אותם , אמרו להם : "תשבו פה " ! להם מה היה ? - הרי כל הכמיהה במשך דורות לפי ההיסטוריה של יהדות תימן זה מגלות בבל . כל התקופה הזאת היתה בעצם כמיהה אחת יחידה - לעלות לארץ ישראל - כל מה שהיה בגלות , זה םך הכל מעבר , כשבאו ואמרו להם : "קומו נעלה ציון " ! עזבו הכל , יש הרבה אנשים שהשאירו שמה הון על מנת בעצם לקיים את מצוות אבותיהם או את המסורת של אבותיהם לעלות לארץ ישראל , זו הכמיהה הגדולה ! באו לארץ וקיבלו את מה שקיבלו , אני טוען שהיתה שגיאה - אם זה מכוון או לא מכוון , אני לא יודע . היה פסק זמן מסוים , טוב , יש כבר מקומות עבודה , מה עוד ? מה יקרה ליישוב הזה בן בלי שם ? ואני יכול לתת לך הרבה דוגמאות - היית פונה בשם ^ מישורית למוסדות שונים , אמרו לך : מי זה מישורית ? מושב ? שיכון ? מה זהי אין הגדרה , ולכן כל העסק התגלגל . אני לא אומר שרק המוסדות אשמים , אני טוען שגם נציגי המקום אשמים . יתכן מאוד שהאשמה לא נעוצה בהם , אלא ככה הם . באו והציעו להם - זה אני כבר שמעתי כשהתבגרתי , אני הייתי ילד קטן - אמרו להם : "תשמעו , אנחנו נעשה לכם כמו בכל מקום , נעשה שמה מבנים פרוביזורים , כל אחד יקבל משק עזר , תקבלו שטחים , תעבדו את השטחים , אתם תהפכו להיות מושב . " אמרו.- "לא , אנחנו רוצים בתים , זה מה שמעניין אותנו " ! אמרו : "למה נעשה לעצמנו עבודה קשה ? הם רוצים בתים - שייקחו בתים . " אבל מה הם עשו ? הם אמרו : "או בתים או מושב " ! אבל יכלו לעשות גם בתים וגם מושב . אבל לא כך היה . מה שקרה - ניצלו את התמימות של האנשים . יונה : הם לא ידעו שאפשר את השניים ביחד ! רחמים : הם לא ידעו מה זה להתארגן ... פנחס : אם היו אומרים להם : בואו , נעזור לכם , ניתן לכם את כל זה בהלוואה ,
|
|