פרק ששי הרפורמה: להוציא את התבן מן הבר

עמוד:154

סיפרה על אליעזר שמואלי , מי שהיה במשך שנים מנכ"ל משרד החינוך , שבא והצהיר בקרית שמונה כי 20 % מבוגרי מסגרות דו שנתיות מקצועיות מצליחים , בממוצע ארצי , לעלות לשביעית ולשמינית במסלול עיוני . "אם אלה הן העובדות לאמיתן , " העירה לבנברג בסרקאזם , "נחלנו אנו , מורי קרית שמונה , כשלון חרוץ . אותם תלמידים בבית ספרנו שניסו לעשות את קפיצת הדרך הזאת מ'שישית' מקצועית ל'שביעית' עיונית —כולם מלבד תלמיד אחד —כרעו תחת עומס העבודה או נואשו כליל" ( שם . ( 76 : מחקרם הנ"ל של דורון ומילין העלה כי שיעור העוברים מהקבצה להקבצה בחטיבות הביניים הוא נמוך ביותר 1 % — עד ; 3 % מתוך שיעור קטן זה , רוב המעברים היו כלפי מעלה ( דורון ומילין , . ( 396 : 1979 בחטיבה העליונה בדקו החוקרים את המעבר בין מסלולים ; כאן מצאו כי 83 % מן התלמידים והתלמידות התמידו באותו מסלול במשך כל תקופת הלימודים ; אלה שעברו מסלול , עברו למסלול יוקרתי פחות ( שם . ( 398-397 : החוקרים סיכמו וציינו כי "בית הספר המקיף , אשר נוסד על מנת לפתור בעיות חברתיות ותרבותיות בכיוון של מיזוג והקטנה של פערים , על ידי ריכוז אוכלוסיית תלמידים הטרוגנית במוסד מקיף אחד , לא השתחרר מהדפוסים המסורתיים של פיצול להקבצות , למגמות ולמסלולים . למעשה הועתקו אל בין כתליו דפוסי עבודה של בתי ספר מסורתיים ... במקום להביא לצמצום של פערים מסתמנת הנצחתם" ( שם . ( 398 : הרפורמה , באמצעות האינטגרציה , תרמה ככל הנראה להשרשתו של דימוי עצמי נמוך אצל הילדים המזרחים , דבר המשפיע על ציפיותיהם ועל שאיפותיהם . כך , למשל , במחקר שנערך על תלמידי חטיבות ביניים ממלכתיות וממלכתיות דתיות , נמצא כי תלמידים מזרחים הם בעלי דימוי עצמי נמוך מזה של תלמידים אשכנזים , הן בבתי הספר הממלכתיים והן באלה הממלכתיים דתיים . בעלי הדימוי העצמי הנמוך ביותר הם תלמידים מזרחים הלומדים בבתי ספר דתיים טובים : הם מרגישים שם , כלשון החוקר , כ"נטע זר" ( שוורצולד , . ( 1979 ; 1978 האינטגרציה , שביקשה להגביר את תחושות ההזדהות הכלל חברתיות , לא הצליחה בכך : התברר כי המסגרות החדשות לא ביטלו את תחושות ההזדהות העדתית בקרב התלמידים , ובייחוד את אלה של המזרחים , שאמורים היו "להקלט" על ידי חבריהם האשכנזים לספסל הלימודים . אחד המחקרים מצא כי בקרב המזרחים קיימת מידת הזדהות עדתית גבוהה במיוחד . הזדהות זו היתה חזקה יותר אצל תלמידי חטיבות הביניים , בהשוואה לתלמידי בתי הספר היסודיים . בבתי הספר הדתיים שררה מידת ההזדהות הגבוהה ביותר—אצל תלמידים ותלמידות משתי העדות . "נכון

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר