פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:68

בהקשר זה יש לציין כי הרשויות המקומיות הערביות קיבלו במשך השנים תקציבים נמוכים מאלה של רשויות יהודיות ( לוסטיק , . ( 194-189 : 1985 כך , למשל , אחד מראשי המועצות המקומיות הערביות , ששימש מאוחר יותר במשרה ממשלתית בכירה , טען כי בשנות ה 70 היוו מענקים ממשלתיים 30 % מכלל התקציב הרגיל של הרשויות היהודיות—לעומת 2 % בלבד ברשויות הערביות ( ביאדסי , מצוטט אצל צרצור , . ( 495 : 1985 באשר לחינוך עצמו , הבעייה הראשונה במעלה היתה המחסור במורים מוסמכים . בשנת הלימודים 1949-50 היו 90 % מן המורים הערבים חסרי הסמכה ( ג'יריס , . ( 205 : 1976 המחסור במורים מוסמכים המשיך לפגוע בחינוך הערבי עוד שנים רבות : עשרים שנה לאחר הקמת המדינה , ב , 1969 עדיין לא עלה שיעור המורים המוסמכים על 4596 ( שם : שם . ( שיעורם לא יכול היה לעלות בקצב מהיר יותר , שכן בעקבות המלחמה נותרו הערבים ללא סמינר להכשרת מורים . סמינר ישראלי ראשון למורים ערבים נפתח רק ב 1958 ( מרעי , , ( 22 : 1978 וסמינר שני —עשר שנים לאחר מכן ( שם . ( 23-. אנשים שביקשו להתקבל לעבודה כמורים היו צריכים לעבור מסלול מכשולים , אשר ראש וראשון להם היה קבלת הסכמתו של הממשל הצבאי . מושג מה על מידת מעורבותו של הממשל הצבאי בפרטי הפרטים של ניהול מערכת החינוך אפשר לקבל מפנייתו של מנהל אגף החינוך הערבי אל הממשל הצבאי בעניין מינויו של מורה לעבודה בכפר יאסיף . מנהל האגף היה אובר עצות : "במכתבך ... אתה מתנגד למנויו של ( שם המועמד ) מטעמי בטחון . כאשר הייתי לפני כששה שבועות בנצרת ופגשתי את המושל הצבאי יחד עם כל נציגיו , הפצירו בי המושל ונציגו בכפר יאסיף בכל לשון של בקשה שאמנה את הצעיר הזה כמורה 'מטעמי בטחון' [ מרכאות במקור ; ש . ס . [ . בהתחשב עם הנימוק הסכמתי למנוי אע"פ שהיו לי מועמדים רצויים יותר . לאחר מכן השתמשו בלחץ עלי ממקור אחר למנות את הבחור הזה , הפעם אמנם לא מטעמי בטחון אבל מטעמים לאומיים אחרים . והנה עכשיו אתה פוסל אותו כאמור . הייתי רוצה לדעת אם לפי שקול דעתך רצוי להרחיקו מיד או לא " ... ( ג 1733 / תיק . ( 145 אותם אנשים שנתקבלו לעבודת הוראה קיבלו בשנים הראשונות שכר נמוך מזה של המורים היהודים . הנושא שימש עילה לשאילתות בכנסת ולכתבות בעתונות . בעקבות שאילתות וכתבות אלה פנה מנהל אגף החינוך הערבי במשרד החינוך באפריל 1950 למשרד האוצר בבקשה לממן את ההפרש בין שכר המורים היהודים ובין זה של הערבים —תוך שהוא מפרט את הנוהל שהיה מקובל עד אז : "עם פתיחת בתי הספר האלה [ של המיעוטים ; ש . ס [ . קבענו למוריהם את המשכרת לפי הדרגא שהיתה

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר