פרק שלישי הפרדה ואי־שוויון

עמוד:51

בניהול המעברות . הישיבה נפתחה בדיווח מפי ד"ר ברוך בךיהודה , מנהל המחלקה : ... " הבוקר נתקימה פגישה עם ראשי הצבא , הרמטכ"ל בכלל , על המצב במעברות . כפי שהם מתארים את המצב , הריהו עגום מאוד . חסרים בנינים , ציור ומורים ... הצבא קיבל על עצמו 37 מקומות , אשר לא כלם אמנם מעברות , אך כלם נמצאים במקומות מרוחקים ... השאלה העיקרית היא —מחסור במורים . הצבא מגיס מורים וגננות על מנת לשלוח למעברות . הם גם מחפשים מטפלות . לפי הידיעות שבידם אין מורים כלל בהרבה מקומות , ובמקום שהם ישנם , הרי אינם גרים במקום , מאחרים לבוא ומקדימים לעזוב . " ... בסיכום הישיבה — שמדברי המשתתפים בה עולה כי על ראש דאגתם עמדה לא שאלת איכות החינוך במעברות , אלא השאלה האם החינוך במעברות יהיה זרמי או לא — אמר בן יהודה דבר שהעיד היטב על ההבדל בין בתי הספר הוותיקים לבין אלה של המעברות : "הפניה העיקרית היא — מורים . אנו צריכים להתחלק עם המעברות בחנוך , כמו במזון על פי שיטת הצנע . לא יתכן שבקרית ענבים יעבדו 13 מורים עם 200 ילד ובכסלון הסמוכה לא יהיה אף מורה אחד" ( גנזך המדינה , ג 1723 / תיק . ( 1102 כ 80 אחוזים מילדי וילדות המעברות למדו בבתי ספר שהוקמו במעברות עצמן ( סמילנסקי , . ( 163 : 1955 ברבים מן היישובים הוותיקים אשר קלטו עולים חדשים , הוקמו עבור ילדי העולים כיתות נפרדות בבית הספר . תיאור של בית ספר שכזה , ביישוב שניתן לו השם הבדוי "שרוניה , " מצוי אצל האנתרופולוג ארנולד לואיס : "ב 1950 שימש בית הספר עדיין את האשכנזים הוותיקים ונחשב לבית ספר מכובד במסגרת 'זרם העובדים' של תנועת העבודה . בואם של העולים מארצות המזרח שינה את המצב . בית הספר חולק לשניים . החלק האחד היה מורכב מכיתות קטנות של תלמידים בני ותיקים ובני עולים ממזרח אירופה שהתקדמו במסלול המוביל אל בית ספר תיכון עיוני . קבוצת כיתות שנייה , בה הושם הדגש בעיקר על לימוד קרוא וכתוב וכישורים בסיסיים נוספים , אויישה בעיקר על ידי בני עולים מצפון אפריקה והמזרח התיכון . התלמידים בכיתות אלה הוכנו לכניסה לשוק העבודה ... מבנה זה של בית הספר ניכר עדיין בשנת " 1966 ( לואיס , . ( 92-91 : 1979 מרבית בתי הספר הוותיקים שקלטו ילדי עולים היו עירוניים : ואולם גם בערים הגדולות הוקמו בתי ספר נפרדים לילדי העולים החדשים . פרסום של משרד החינוך והתרבות משנת 1949 מונה , במסגרת רשימה של בתי ספר חדשים שהוקמו באותה שנה , את "בתי הספר לילדי עולים חדשים" בנפרד מן השאר . בתי ספר אלה מחולקים באותה רשימה לפי זרם נ כך , למשל , ניתן

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר