פרק שמיני צפון ודרום

עמוד:205

במסלול מקצועי תיכון ( מסמ"ת , ( המיועד להקנות תעודת בגרות , אלא שגם כאן יש שתי רמות : מסמ"ת , 'א שתלמידיו מסיימים עם בגרות מלאה , ומסמ"ת , 'ב שתלמידיו מסיימים עם בגרות חלקית ומקבלים תעודת גמר מקצועית ( שם : שם . ( בפועל , למרות שכיום מספר תלמידי החינוך המקצועי משתווה בערך למספר תלמידי החינוך העיוני , מספר הניגשים לבחינות הבגרות מן החינוך המקצועי אינו מגיע למחצית מספר הניגשים מן החינוך העיוני ( למ"ס , . ( 19 . 6 . 89 רבות ממגמות המסמ"ת , ובייחוד אלה שבעיירות הפיתוח , סובלות ממחסור במורים טובים במקצועות המרכזיים לבגרות מקצועית טובה — אנגלית , מתמטיקה , פיזיקה , כימיה . הרמה ההשכלתית והמקצועית הממוצעת של המורים בבתי הספר המקצועיים נמוכה מזו של עמיתיהם בבתי הספר העיוניים ( כהנא וסטאר , 0 a 1984 . ( 'ו על כן אין זה מפליא כי חלק גדול מאלה הניגשים לבחינות הבגרות נכשלים : בשנת , 1988 מתוך 10 , 005 תלמידים ותלמידות בוגרי החינוך המקצועי שניגשו לבחינות , רק 4 , 538 הצליחו ( למ"ס , . ( 19 . 6 . 89 שיעור ההצלחה של הנבחנים המזרחים היה נמוך מזה של הנבחנים האשכנזים 39 % > — לעומת 54 % ( שם : שם ) —נתון המשקף את הבדלי הרמה בין בתי הספר המקצועיים הטובים שבערים הגדולות ובין בתי הספר המקצועיים בשכונות ובעיירות הפיתוח . יוצא שמרבית תלמידי החינוך המקצועי מקבלים חינוך בדרגה ירודה ביותר . רבים מתלמידי מסלולי המסמ"ר והמסמ"מ לומדים מקצועות שאינם דרושים עוד בשוק העבודה בן זמננו , או שאינם דורשים הכשרה ממושכת כלשהי — בוודאי לא שלוש שנים של חטיבה עליונה . מוסדות רבים , כגון בתי הספר המקצועיים לבנות של אגודת ישראל , מאפשרים לתלמידותיהם רק את הברירה בין אופנה סריגה ובין מחנכות מטפלות . רמה נמוכה זו מוסווית בדרך כלל בעזרת אמצעי פשוט ביותר : קיומה של כיתת בגרות אחת כתוך בית ספר בו רוב הכיתות אינן מיועדות לבגרות . כך יכולים הנהלת בית הספר , הרשות המקומית , ההורים והנערים והנערות לחיות בתחושה הטובה שמדובר ב"בית ספר שיש בו בגרות , " בשעה שבפועל מגיעים תלמידים ספורים בלבד מכל מחזור לתעודת בגרות ( עלון ה . ל . ה ,. גליונות שונים . ( נציין בהקשר זה כי המצב בבתי הספר המקצועיים המעטים , יחסית , שנפתחו בכפרים ובשכונות הערביות , דומה ( חידר , . ( 1985 רוב בתי הספר המקצועיים — וליתר דיוק , רוב מסלולי הלימוד בהם — אינם מסגרת של חינוך תיכון , במובן המלא של המילה , אלה מסגרות " החזקה" של נערות ונערים שהחברה מועידה אותם למעמד של פקידים ופקידות , פועלים ופועלות . קיומה של המסגרת מאפשר לפוליטיקאים

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר