|
עמוד:142
בחטיבת הביניים , התבהר מרגע שהפקידות הממשלתית הבכירה ומנהלי העסקים הגדולים יכלו להצביע על הביקוש הצפוי בבעלי השכלה גבוהה ובעובדים בקו הייצור . חשוב לא פחות היה האימוץ ההדרגתי של דפוסי חשיבה ופעילות אמריקאיים בתחום הניהול הציבורי והמשקי . היו לכך שני צדדים . מצד אחד , ההזדקקות לסיוע האמריקאי , והנכונות שהתלוותה לכך , לקבל את עצתם של מומחים אמריקאיים , בעיקר יהודים , שבאו "צמודים" לסיוע . משרד החינוך עצמו , לדוגמא , קיבל עוד ב 1949 הצעה להקים " מכון להערכה , מחקר , אדמיניסטרציה וסטטיסטיקה . " את ההצעה חיבר ד"ר נח נרדי , איש ועד החינוך היהודי בניו יורק , אשר עלה לארץ ועמד במשך שנים בראש המחלקה לחקר הישגי החינוך ( ג 1732 / תיק . ( 1401 מצד שני , זו היתה שעתם של ה"משקיסטים , " אנשי המנגנון והכספים של מפלגת השלטון וההסתדרות , אשר בשנות המאבק שלפני הקמת המדינה נאלצו לחסות בצילם של המנהיגים והלוחמים , ואילו עתה , עם המעבר לניהול שגרתי של חיי מדינה , ובייחוד עם ההתמקדות בפיתוח כלכלי , מצאו לעצמם כר פעולה נרחב . לוי אשכול , גזבר הסוכנות עד , 1948 היה לשר בכיר , ומאוחר יותר לראש ממשלה ; פנחס ספיר , מנהל "מקורות , " מנהל הרכש באירופה בתש"ח , מנכ"ל משרד הבטחון ומנכ"ל משרד האוצר , היה לשר האוצר ולדמות המובילה במאמץ התיעוש ; זלמן ארן , איש מנגנון ההסתדרות , מזכיר מועצת פועלי תל אביב , מנהל מחלקת ההסברה של ההסתדרות , היה לשר החינוך . מימוש רעיון הרפורמה החל בשנת — 1963 אותה שנה בה פתח זלמן ארן במיסודה של מדיניות המסלולים הנפרדים , הקרוייה "מדיניות הטיפוח . " ארן מינה ועדת מומחים בראשותו של פרופ' פראוור לבדיקת אפשרות הארכת תחולתו של חוק חינוך חובה חינם , מגיל 14 עד גיל . 16 מטרתה הבלתי מוצהרת של הוועדה היתה להעניק לגיטימציה לרעיון הרפורמה , שכן היה ברור מראש כי מרגע שיוארך לימוד החובה , תעלה השאלה לאיזו מסגרת יש להצמיד את השנתיים הנוספות ( לוי , . ( 49 : 1987 כבר בדיוני הוועדה העלו שר החינוך והמנהל הכללי של משרדו תביעה לכרוך את הארכת חוק חינוך חובה ברפורמה , דהיינו , בהקמת חטיבת ביניים — והמנכ"ל , יעקב שריד , מיהר גם לציין מדוע . "ללא הכוונת התלמיד מגיל צעיר יותר אל המוסד המתאים לו , תיווצר אנדרלמוסיה בחינוך העל יסודי . " כדי למנוע "אנדרלמוסיה" הציע שריד להקים חטיבת ביניים שתקבל את כל התלמידים , אך בד בבד תהיה מצויירת ב"כל אמצעי ההכוונה לקראת המשך הלימודים של בני ה , 16 או לקראת יציאתם לעבודה" ( לוי , . ( 52 : 1987 ואכן , משהגישה ועדת פראוור את המלצתה להאריך את חוק חינוך
|
|