פרק שני השתלטות מערכת החינוך היישובית

עמוד:40

להם ביקוש רב , היו "גדושים עד אפס מקום ולימדו במשמרות" ( הארץ , . ( 8 . 1 . 49 במקרים אחרים , כגון בתל חנן ( הארץ , ( 8 . 1 . 49 וביאזור ( הארץ , ( 26 . 10 . 49 אירגנו עסקנים מקומיים של מפ"ם ומפא"י "פלישות" לבתי ספר של "הזרם הכללי . " ברעננה , בה כל בתי הספר היו שייכים ל"זרם הכללי , " גרמו אנשי "זרם העובדים" לפיצול , והצליחו למשוך אליהם 40 % > מן התלמידים ( הארץ , . ( 12 . 10 . 49 מאבק חריף ביותר התנהל ביישובי העולים . ... " בערים ובכפרים הנטושים , שהפכו בינתים למקומות יישוב חדשים , אורגן ציד הנפשות של המפלגות השונות באופן שיטתי . נחטפו ילדים מבית ספר לבית ספר , נערכו פטיציות מדומות ללא שום ביקורת ציבורית . נפתחו בתי ספר ללא צורך אך ורק לשם מתן סיפוק לזרם זה או אחר . הוכשל רצון ההורים להקמת בתי ספר שאינם לפי רצון העסקנים המפלגתיים השולטים במקום . הפקרות השתלטה ובעקבותיה בזבוז , חוסר ארגון והתחרות פרועה . נפתחו בתי ספר זה ליד זה במקומות יישוב קטנים , שבהם בית אולפנא אחד היה מספיק כדי לתת לילדי הכפר חינוך מתאים" ( האלי . ( 16 . 12 . 48 , ; התחרות הובילה להסכמי " חלוקה" בין מפלגתיים , כגון זה לפיו בתי הספר החדשים במושבי העולים ישתייכו אוטומאטית לזרם החינוך של התנועה ההתיישבותית מפלגתית אליה משתייך המושב ( קליינברגר , . ( 119-118-. 1969 " ציד הנפשות" המקיף מכולם התנהל במחנות העולים מארצות ערב , ובייחוד באלה של עולי תימן . המתמודדים העיקריים כאן היו מפא"י , מצד אחד , ושני הזרמים הדתיים , מצד שני . הזרמים הדתיים ראו את ילדי העולים מארצות ערב כ"לקוחות טבעיים" שלהם , בשל היות רובם הגדול שומרי מסורת . מפא"י , מצידה , לא רצתה לוותר על מגוייסים חדשים כה רבים , והיתה מוכנה להקים , לשם כך , בתי ספר דתיים משל עצמה . התחרות בין " זרם העובדים" ל"זרם המזרחי" ו"זרם אגודת ישראל , " הולידה עימותים קשים ואף אלימים במחנות ויישובי העולים , ובסופו של דבר הוליכה למשבר ממשלתי שהתמשך על פני מרבית שנת 1950 ותחילת שנת . 1951 המאבק גרם להתפטרות הממשלה בפברואר 1951 ולבחירות ביולי אותה שנה . בעקבות הבחירות הוקמה קואליציה שלטונית משותפת לשלושת "ציידי הנפשות" הגדולים גם יחד : מפא"י , המזרחי והציונים הכלליים ( היתה זו הפעם היחידה בה אלה האחרונים השתתפו בקואליציה , פרט למלחמת השחרור ומלחמת ששת הימים . ( עד מהרה הגיעו השלושה ל"עיסקה" המבוססת על פשרה , לפיה משטר הזרמים יחוסל , ובמקומו יונהג חינוך ממלכתי , שבמסגרתו יוצע חינוך דתי ( ממלכתי דתי ) להורים המעוניינים בכך . חוק חינוך ממלכתי הועבר בכנסת שנה לאחר מכן , באוגוסט . 1953

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר