|
עמוד:36
את המדינה בפני אזרחיה הצעירים . הסתייגות זו עולה בבירור מדברים שכתב הממונה הראשון על החינוך הערבי במשרד החינוך , י . ל . בן אור , כאשר סיפר על לבטיו כאשר לאיוש בתי הספר הערבים , שסבלו בשנים הראשונות למדינה ממחסור חמור במורים : onoir r לאחינו עולי הארצות הערביות , ובעיקר עולי עיראק ... [ אבל ] עולי עיראק או מצרים או סוריה רחוקים מאוד מההווי היהודי הישראלי ואינם מכירים את ביה"ס העברי ואת דרכיו ושיטותיו , ואיך יוכלו להציג את עם ישראל ואת החינוך היהודי כלפי הערבים ? אעפי"כ נאלצנו " ... ( בךאור , . ( 23 : 1951 באשר לערבים הפלסטינים שנותרו בתחומי מדינת ישראל , הם היו חלק מעם אשר עד לפני זמן קצר היה צד במלחמה נגד היהודים , מלחמה אשר אף אחד מן הצדדים לא חש כי אכן נסתיימה סופית . הם הוגדרו על ידי המנגנון המדינתי החדש כאוכלוסייה עויינת , או חשודה בעויינות , העלולה לחרש את המאבק ביהודים עם השתנות הנסיבות . עקב כך היו נתונים משך זמן רב תחת ממשל צבאי גלוי , ומאוחר יותר תחת פיקוח בטחוני שוטף . אנשי מנגנון החינוך המדינתי החדש היו מודעים לחשיבות התודעתית של מערכת חינוך עצמאית , ובוודאי ביקשו למנוע כלי רב עוצמה שכזה מן הערבים . על כך צריך גם להוסיף כי רבים מן המשכילים , המורים והמנהלים הערבים עזבו את הארץ עם זרם הפליטים , ועל כן לא היתה כמעט בקיים הנהגה קהילתית לאומית בכלל , וחינוכית בפרט — שתתבע אוטונומיה וניהול עצמי . הספרות העוסקת בחינוך בישראל , בבואה לנתח את הסיבות לפערים הגדולים בהישגים לימודיים בין צאצאי שלוש הקבוצות שסקרנו , התעלמה , ככלל , מן הרקע ההיסטורי למפגש שהתרחש בישראל . החוקרים הרבים העמלים מזה שנים להסביר את הישגיהם החינוכיים הנמוכים של יוצאי ארצות המזרח שקלו גורמים מגורמים שונים , החל באווירה החינוכית בבית וכלה ביכולת ההפשטה של הילדים ( לסקירה של מחקרים מוקדמים ר' אלבוים דרור , ;( 1963 אולם מחקרים המנתחים את השפעת אובדן השליטה של המזרחים על חינוך בניהם ובנותיהם , על כל הכרוך בכך —מטרות חדשות וזרות , תכנים חדשים וזרים , מחנכים חדשים וזרים —לא קיימים . בניתוחים של הישגי מערכת החינוך הערבית בישראל — שמספרם קטן מאוד ביחס למחקרים אודות מזרחים — יש , מטבע הדברים , מודעות גבוהה יותר ליחסי השליטה בין רוב ומיעוט , בעיקר בכל הנוגע לתכנים לאומיים של תכניות הלימודים ולאפלייה בתקציבים ( מרעי , ; 1978 צרצור , . ( 1985 באשר למישור ההישגים , נוטים החוקרים , המעטים ביחס , להתרכז בגורמים הנחשבים כקשורים ליכולת האישית , ופחות מכך בגורמים הקשורים במאפיינים הפוליטיים לאומיים של
|
|