ראיון עם מאיר שמגר, נשיא בית־המשפט העליון בדימוס

עמוד:5

שנבחר בידי הנשיא מקרב האנשים המקורבים להשקפותיו , אינו מעניק את הפרי של אדם הסר למשמעתו של הממנה או נאמן להשקפותיו . השופטים האנגלו אמריקנים הם בלתי תלויים על פי חינוכם . הניסיון מוכיח שהנשיא ממנה והשופט עושה מה שהוא מבין . הדוגמאות לכך הן מרובות . הדוגמה הקלסית ביותר היא של נשיא בית המשפט העליון ארל וורן שמונה בידי נשיא רפובליקני , אחרי שווק היה המושל הרפובליקני של קליפורניה . אולם בהיסטוריה המשפטית של ארצות הברית הוא נושא את הכתר של נשיא בית המשפט העליון הליברלי ביותר שהיה במאה הזו . שופט אחר , ידוע מאוד , השופט , Brennan שמונה בתקופת אייזנהואר , שופט קתולי , שאייזנהואר סמך על השמרנות שלו , כביכול , נעשה נושא הדגל של הליברליות ושל החרדה לדמוקרטיה האבסולוטית . הוא פרש לפני שלוש-ארבע שנים , בגיל . 84 התאוריה המקובלת היא שאתה רשאי למנות שופטים מקרב בעלי התפיסות הקרובות לשלך , וכך גם עושה בכל state המושל לגבי בית המשפט של n . State היינו , מה שהנשיא עושה במערכת הפדרלית עושה המושל במערכת המדינה הבודדת . אך השופט נוהג לפי הבנתו , בעצמאות מוחלטת . באנגליה המינוי של השופטים נעשה על פי החלטת הלורד צ'נםלור שהוא אנטיתזה של הפרדת הרשויות : הוא חבר ממשלה וגם יו"ר בית הלורדים וגם יושב לעתים בוועדה של בית הלורדים המכהנת כבית המשפט הגבוה ביותר של אנגליה . זאת אומרת - הוא איש מפלגה , הוא איש ממשלה , למרות שעיקר עיסוקו הוא בבתי המשפט ( באנגליה אין שר משפטים , ( והוא שופט . תפקידו הפורמלי להיות גם Speakern של בית הלורדים , היינו הוא גם חבר הרשות המחוקקת . אנחנו בחרנו , על פי חקיקה של הכנסת בשנת , 1953 בשיטה לבחירת השופטים שהיא שונה בתכלית . המינוי אינו בידי הממשלה או גורם ברשות המבצעת , אלא בידי ועדה בלתי תלויה בת תשעה חברים : שלושה שופטים של בית המשפט העליון , בתוכם הנשיא ; שני שרים ( ביניהם תמיד שר המשפטים , שהוא יושב ראש הוועדה ;( שני חברי כנסת שנבחרים בידי הכנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין . יש פה איזון פנימי , איזון של כל הגורמים האינטרסנטים מבחינה לגיטימית : הפרלמנט , הממשלה , המקצוע והשופטים עצמם . האיזון הפנימי נוטה קצת לטובת המקצוע , רוב של חמישה מול ארבעה . פ' גינוסר : מה גרם להרכב שכזה ? מ' שמגר : הרצון ליצור מערכת שיפוט בלתי תלויה . אצלנו הקפידו מאוד במשך כל השנים שאנשים שעסקו בפעילות פוליטית לא ימונו כשופטים . זה הכלל . אמנם בראשית המדינה היו שופטים שעסקו לפני כן בפוליטיקה . הבולט בהם היה השופט לם שהיה חבר כנסת ואחר כך מונה לבית המשפט , אבל

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר